به گزارش پارس به نقل از فارس از بیروت، در پی انفجار مهیب در ضاحیه جنوبی لبنان و سپس کشف چند خودرو حامل مواد منفجره، اخبار مربوط به تنش سیاسی در این کشور جای خود را به خبرهای امنیتی داده است.

جدیدترین اخبار امنیتی در لبنان حاکی از کشف یک دستگاه خودروی حامل مقادیر زیادی ماده « تی. ان تی» در یکی از مناطق جنوبی بیروت است.

بنابر اعلام منابع لبنانی، نیروهای امنیتی اخیرا با مشکوک شدن به یک دستگاه خودرو که در پارکینگ یک ساختمان در منطقه « الناعمه» در جنوب بیروت پارک شده بود، آن را مورد بازرسی قرار داده و متوجه شدند که این خودرو حامل پنج بسته بزرگ ماده تی ان تی و مقادیر زیادی نیترات و مواد آتش زا است.

وزن مواد منفجره موجود در این خودرو حدود ۲۵۰ کیلوگرم بود اما معلوم نیست که آیا این خودرو قرار بود در الناعمه منفجر شود یا در ضاحیه و یا سایر نقاط لبنان؟

در این میان، منابع امنیتی لبنان تاکید کردند که با همکاری حزب الله، در چند هفته اخیر بیش از ۳۳ دستگاه خودروی بمب گذاری شده را کشف و ضبط کردند و حزب الله نیز از بیم وقوع انفجارهای مشابه انفجار اخیر در ضاحیه، آمادگی امنیتی خود را به میزان زیادی بالا برده است.

در همین راستا حزب الله به منظور آمادگی برای رویارویی احتمالی با نیروهای تکفیری و تروریستی که انگشت اتهام در مورد انفجارهای ضاحیه به سمت آنان نشانه رفته است، اقدامات امنیتی خود را افزایش داده است.

از سوی دیگر اداره کل امنیتی لبنان از دستگیری یک شبکه چهار نفره در ارتباط با خودروهای بمب گذاری شده در ضاحیه جنوبی بیروت خبر دادند.

در این شرایط سلسله عملیات کشف و ضبط مواد منفجره در نقاط مختلف لبنان، زنگ خطری برای بدتر شدن اوضاع امنیتی است به ویژه اینکه گفته می شود که همزمان با نبود راهکارها و ضوابط امنیتی و رشد گروههای مسلح حامی مخالفان سوری، لبنان در آستانه وقوع انفجارهای بزرگی است.

تهدید به حمله علیه حزب الله و مقر آن در ضاحیه

این در حالی است که گروههای حامی مخالفان سوری در پی ورود قانونی و غیرقانونی تعداد زیادی از سوری ها به خاک لبنان، بارها تهدید کرده اند که به مقر حزب الله در ضاحیه جنوبی حمله خواهند کرد.

اما کارشناسان و تحلیلگران سیاسی نیز بر این باورند که ناامنی های اخیر در لبنان را نمی توان لزوما به معنی هشدار و زنگ خطری برای جنگ قریب الوقوع داخلی در کشور دانست زیرا هیچ یک از طرف های درگیر در شرایط کنونی به دنبال چنین گزینه ای نیستند و کشورها بزرگ نیز چنین چیزی را نمی خواهند.

اما منابع دیپلماتیک نیز اعلام کردند که آمریکا و فرانسه با عربستان در مورد جلوگیری از انتقال جنگ داخلی سوریه به خاک لبنان به توافق رسیدند.

در مقابل، برخی تاکید دارند که کشورهای بزرگ در تلاش برای فتنه انگیزی در لبنان بوده و در نظر دارند از این راه، حزب الله و متحدان آن را که حامی نظام سوریه هستند، نابود سازند.

به گفته این گروه، غرب برای اعمال فشار بر حزب الله برگه های زیادی را به کار گرفت که جدیدترین آن، درج نام این حزب در فهرست گروههای تروریستی بود.

در شرایط نابسامان امنیتی در لبنان یک طبقه از سیاستمداران این کشور عامل دسته بندی سیاسی در آن هستند، آن هم در شرایطی که تشکیل دولت جدید بعید به نظر می رسد و هیچ گونه تلاش جدی نیز برای نهایی کردن قانون جدید انتخابات در جریان نبوده و علاوه بر این، گروهها و احزاب سیاسی نیز به منظور توافق در خصوص برخی مسائل که می تواند مانع سوق یافتن کشور به سمت پرتگاه شود، پای میز مذاکره نرفته اند.

نحوه برخورد با حوادث امنیتی، فاجعه ملی را رقم زده است

در این شرایط، نحوه برخورد مسئولان با حوادث امنیتی نیز به نوبه خود فاجعه ملی است زیرا آنان فقط به محکوم کردن این حوادث اکتفا کرده بدون اینکه به دنبال راهی برای جلوگیری از خسارت ها و تلفات مالی و جانی هرچه بیشتر باشند.