به گزارش پارس ، مهر به نقل از رویترز، تنشهای به وجود آمده میان انگلیس و اسپانیا بر سر جبل الطارق سرانجام اتحادیه اروپا را وادار به واکنش کرد به طوری که کمیسیون اروپا اعلام کرده قصد اعزام کمیته حقیقت یاب به این منطقه را دارد.

جبل الطارق جزو اراضی انگلیس محسوب می شود. حاکمان انگلیسی این منطقه برای جلوگیری از ماهیگیری اسپانیایی ها در آبهای آن اقدام به تخلیه نخاله های ساختمانی در دریا کرده اند و اسپانیا نیز در تلافی این اقدام، عوارضی را که ساکنان جبل الطارق برای ورود به منطقه کاتالان باید پرداخت می کردند، افزایش داد و همین امر سبب بروز تشن میان مادرید و لندن شد.

تنش میان دو کشور تاحدی بالا گرفته که روز گذشته یک ناو انگلیسی وارد آب های جبل الطارق شده و اسپانیا نیز اعلام کرده که قصد شکایت از انگلیس در سازمان ملل را دارد.

اعزام این کمیته حقیقت یاب بنا بر درخواست نخست وزیر انگلیس از رئیس کمیسیون اروپا انجام می شود.

" دیوید کامرون" در تماسی تلفنی از" خوزه مانوئل بارسو" خواسته بود تا برای مشخص شدن دلیل تنشهای به وجود میان انگلیس و اسپانیا، اقدام به اعزام فوری بازرسان اتحادیه اروپا به جبل الطارق کند.

کامرون پیشتر نیز تهدید به استفاده از ابزار قانونی اتحادیه اروپا علیه اسپانیا کرده بود. این امر بعد از انتشار خبری مبنی بر تصمیم اسپانیا برای شکایت از انگلیس در سازمان ملل متحد، عنوان شد.

قرار است در ماه سپتامبر، " خوزه مانوئل گارسیا" وزیر امور خارجه اسپانیا، به آرژانتین سفر کرده و مذاکراتی را در این خصوص با مقامات این کشور انجام دهد.

آرژانتین هم اکنون از اعضای غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به شمار می رود. نظر به آنکه این کشور اخیرا با انگلیس بر سر جزایر مالویناس دچار تنش شده بود، احتمالا در دعوای مادرید و لندن، طرف اسپانیا را می گیرد.