به گزارش پارس به نقل از فارس، کاخ سفید با لحنی شدید از سران ارتش مصر برای سرکوب اعتراضات در این کشور انتقاد کرد.

دولت موقت مصر به رهبری ژنرال عبدالفتاح السیسی شمار زیادی از معترضان طرفدار محمد مرسی، رئیس جمهور از قدرت کنار گذاشته شده این کشور را به خشونت بارترین شکل، از زمان برکناری وی به خاک و خون کشید.

سران نظامی مصر که وعده داده اند این کشور آفریقایی را به سمت برگزاری انتخاب جدید هدایت کنند، همچنین در این کشور برای یک ماه اعلام وضعیت فوق العاده کرده اند. طبق مقررات جدید، در مصر طی یک ماه آینده حکومت نظامی و سایر اقدامات امنیتی برقرار خواهند بود.

اقدامات روزهای اخیر ارتش مصر در سرکوب تظاهرات مردم بیش از هر چیز یادآور حکومت سی ساله حسنی مبارک است که در ماه فوریه میلادی سال ۲۰۱۱ و پس از تظاهرات ضد دولتی گسترده از قدرت کنار رفت. آمریکا با سقوط دولت حسنی مبارک یکی از متحدان خود را از دست داد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت: « وعده های انقلاب سال ۲۰۱۱ مصر، به کلامی ساده، به هیچ عنوان محقق نشده اند و نتیجه نهایی آن انقلاب هنوز مشخص نیست. این نتیجه در ساعتها و روزهای پیش رو با تصمیماتی که سران سیاسی مصر می گیرند مشخص خواهد شد. »

به گزارش واشنگتن پست، کاخ سفید هم در بیانیه ای اعلام کرد: « سرکوب خشونت بار مردم آشکارا خلاف تعهدهایی است که دولت موقت برای جستجوی صلح داده است. »

جاش ارنست، معاون مطبوعاتی کاخ سفید گفت: « دولت به شدت این خشونت را محکوم می کند. خشونتی که ما در طول شب دیدیم، گامی در مسیر اشتباه است. این نشان می دهد که آنها در حال حاضر وعده هایشان مبنی بر انتقال به سمت دولت غیرنظامی دموکراتیک را دنبال نمی کند. »

دولت آمریکا پس از آنکه ارتش مصر حدود دو ماه پیش محمد مرسی را از قدرت برکنار کرد از به کار بردن عنوان کودتا برای این اقدام ارتش خودداری کرد.