به گزارش پ ارس به نقل از فارس، حسن قاضی زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی سخنانی در جلسه امروز بعد از ظهر مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه های خود در ۴ محور شامل موفقیت ها، چالش ها و همچنین اهداف و راهبردهای بخش سلامت شد، گفت: در خصوص اهمیت سلامت ذکر این نکته ضروری است که براساس قانون اساسی سلامت حقی است همگانی که دولت مکلف است آن را برای تمام افراد کشور تامین کند.

وی افزود: تامین امنیت وظیفه حاکمیتی است و مردم همچنان که به آب و غذا محتاج هستند به سلامت نیز محتاج هستند، انتظار مردم از حاکمیت، تامین امنیت و سلامت است.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: قانونگذار بر تامین سلامت تاکید دارد و نه فقط دسترسی به آن بنابر این وظیفه حاکمیت تامین سلامت است چرا که امنیت، سلامت اجتماعی را به همراه دارد و سلامت اجتماعی امنیت را تضمین می کند.

هاشمی در ادامه گفت: انتظار حداقلی مردم این است که حاکمیت زیرساختهای اولیه را برای تامین سلامت مردم تامین کند، در ثانی ما معتقد هستیم انسان سالم محور توسعه پایدار است و رشد و توسعه اقتصاد پایدار بدون داشتن انسان هایی با سلامت جسمی امکان پذیر نیست.

وی افزود: در باب اهمیت سلامت باید این نکته را عرض کنم که مقالات و مستندات علمی نشان می دهد که ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی به سلامت وابسته است و بدون سلامت امکان ندارد که یک جامعه به رشد و شکوفایی اقتصادی دست یابد.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در بخش پزشکی و تامین سلامت گفت: ارتقای سطح خدمات فوریتی به ویژه در دوران دفاع مقدس و دسترسی بیش از ۹۰ درصد روستاییان و ۱۰۰ درصد جمعیت شهری به خدمات پایه سلامت از جمله این کامیابی هاست.

هاشمی گفت: خوشبختانه امید زندگی برای خانمها به بیش از ۷۲ سال و برای آقایان به ۷۰ سال افزایش پیدا کرده است، کاهش مرگ و میر مادران وکودکان یک سال در سایه ایجاد ۱۸ هزار خانه بهداشت در روستاهای کشور و آموزش نیروهای ماهر حاصل شده است. رشد علمی خیره کننده در برخی از رشته ها و تولید قابل توجهی از اقلام در دارویی در کشور نیز جز همین پیشرفتهاست.

وی افزود: علیرغم این پیشرفت ها نظام سلامت با چالش های فراوانی روبرو است. رتبه ایران درباره شاخص سلامت در بین ۱۸۰ کشور دنیا ۹۹ است درحالی که رتبه ترکیه ۴۹، بنگلادش ۵۱ و بحرین ۵۷ و قطر ۷۰ است. در بین ۲۰ کشور منطقه در عمل سزارین رتبه ایران اول، در مرگ و میر کودکان رتبه چهارم، در مرگ و میر مادران باردار رتبه پنجم، در مرگ بالغین ۱۵ تا ۲۴ سال رتبه پنجم و در امید به زندگی رتبه هشتم و در مرگ شیرخواران رتبه هشتم است، در حالی که ما در دوره هایی در دو رتبه اول قرار داشتیم.

وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: این در حالی است که طبق سند چشم انداز ادعا شده است ایران باید در تمام زمینه ها به رتبه اول برسد. از سوی دیگر رشد اعتبارات واقعی این وزارتخانه در برنامه مصوب در اعتبارات سال ۹۲، پنج درصد منفی است و شما این را با نرخ تورم مقایسه کنید.

وی افزود: از سوی دیگر در سال قبل ما حدود ۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم و این وزارتخانه نزدیک به ۳۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد و این مسئله شرایطی را برای همکاران من ایجاد کرده است که اداره مجموعه ها به این سادگی امکان پذیر نیست. ما نیاز به یک تحول اساسی برای اداره پرجمعیت ترین و تخصصی ترین وزارتخانه دولت داریم.

هاشمی گفت: من معتقدم هستم با ارائه راه حل های علمی که در برنامه پنج ساله علمی به خوبی نشان داده شده است، در ایجاد این تغییر همه کمک کنیم و بدون شک، بدون کمک شما نمایندگان محترم و کمیسیون های تخصصی و حمایت همه جانبه دولت و صبوری امیدواری مردم عزیز امکان توفیق میسر نیست.

وی افزود: بنده برنامه را در ۲۹ صفحه تقدیم شما عزیزان کردم. که زیر نظر متخصصان وزارت بهداشت و درمان تدوین شده و در سه سطح اولیت بندی شده است. یکی برنامه های فوری است که ما باید آن را تا پایان سال اجرایی کنیم و بخشی از آن برنامه های میان مدت است که باید تا پایان سال اجرایی شود. همچنین بخشی از برنامه ها میان مدت و مهلت اجرای آن تا پایان دولت است و در مورد برنامه های بلند مدت هدف پایه ریزی برنامه هایی که در دولتهای بعدی باید تعقیب شود.

هاشمی همچنین با اشاره به اهداف این برنامه گفت: رویکرد کلان دولت یازدهم در برنامه پیشنهادی در ۲۱ مورد فهرست شده است که می توان به تعدادی از آنها اشاره کرد.

وی افزود: استفاه از راه کارهای قانونی برنامه پنجم به منظور تامین مورد نیاز تشکیل ستاد مدیریت بحران دارو و تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی به منظور رفع مشکلات نقدینگی و تسهیل فرآیندهای قانونی که ما در این باره با رئیس جمهور معاون اول صحبت شده است و تلاش می کنیم تا به سرعت مشکلات دارویی را حل کنیمادامه دارد…