به گزارش پارس به نقل از ایسنا، عمر البشیر، رییس جمهور سودان یکشنبه گذشته برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی، رییس جمهور ایران راهی تهران شد اما هواپیمای حامل وی پس از ورود به حریم هوایی عربستان به دلیل دریافت نکردن اجازه عبور از این مسیر مجبور به بازگشت به خارطوم شد و البشیر نتوانست در مراسم تحلیف که با حضور سران و مقامات بیش از ۵۰ کشور خارجی در تهران برگزار شد، شرکت کند.

بنا بر گزارش" سودان تریبیون" ، روزنامه الریام سودان به نقل از کرتی نوشت که او در کابین خلبان بوده است و تاکید کرد که آنها ۳۰ دقیقه پیش از ورود به حریم هوایی آب های سرزمینی عربستان درباره حضور البشیر در هواپیما به جده توضیح دادند.

کرتی گفت که سپس کنترل کنندگان خطوط هوایی از خلبان خواستند منتظر بماند اما ۱۵ دقیقه بعد خلبان مجددا با برج کنترل تماس گرفت اما به او گفته شد که دور بزند و به خارطوم برگردد.

وزیر امور خارجه سودان افزود که سپس فرودگاه جده بدون بررسی اینکه آیا هواپیما دچار شرایط اضطراری است یا خیر، کانال ارتباطی را « فورا» قطع کرد.

رییس دیپلمات های سودان گفت: خلبان گزارش آنچه رخ داد را نوشت و من شاهد آن بودم.

این گزارش حاکی است که اظهارات کرتی به عنوان عالی رتبه ترین مقامی که درباره این موضوع صحبت کرده است نشان می دهد که عربستان عمدا مانع از عبور این هواپیما شده است.

با این حال کرتی گفت که آنها درباره آنچه رخ داده با ریاض تماس مستقیم نداشته اند و افزود که هیچ تنش یا سوءتفاهمی میان دوکشور وجود ندارد.

این گزارش حاکی است سعید الغمدی، کاردار عربستان در خارطوم به شبکه تلویزیونی الشروق گفته است که دفتر عربی وزارت امور خارجه سودان او را احضار کرده و انجام تحقیقات رسمی درباره این حادثه را خواستار شده است.

وی این حادثه را اتفاقی ساده خواند که تاثیری بر روابط دو طرف نخواهد داشت.