این اظهارات سفیر اندونزی در تهران پاسخی به سوال پدران، مادران و همسران قربانیان ایرانی مهاجرت غیرقانونی است که اکنون با چشمانی نگران منتظر بازگشت عزیزان خود به خانه هستند.

سالانه ۱۸ هزار ایرانی به اندونزی سفر می کنند
به گزارش پارس، دیان ویرنجوریت، سفیر اندونزی در تهران در گفت وگو با ایسنا، با بیان این که سالانه هفت میلیون گردشگر از سراسر جهان به اندونزی سفر می کنند گفت: در این میان ۱۸ هزار ایرانی به طور متوسط هر سال به این کشور می آیند که همه این افراد گردشگر نیستند.

او درباره قوانین جدید اندونزی درباره لغو اعطای ویزا به ایرانیان در بدو ورود به فرودگاه، اضافه کرد: در سال ۲۰۰۶ قانون تسهیلات ویزا برای بیست کشور اجرا شد، ایران ششمین کشوری بود که در قانون جدید ویزا درباره ایران اعمال شد، پیش از ایران این قانون درباره پنج کشور نیز اجرا شده بود.

این دیپلمات اندونزیایی درباره دلیل اعمال قانون جدید ارائه ویزا، افزود: از ۱۰ نفر ایرانی که به اندونزی سفر می کنند پنج نفر به ایران باز نمی گردند و ما هم نمی دانیم کجا هستند، اما تصور می کنیم که آن ها به دنبال مهاجرت غیرقانونی به استرالیا هستند.

ایران چهارمین کشور در فهرست سیاه گردشگری اندونزی است
وی درباره قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه گردشگری اندونزی تصریح کرد: در اندونزی فهرستی برای نظارت بیش تر به نام فهرست سیاه وجود دارد، شاید نام این فهرست خوب نباشد، به هر حال ایران چهارمین کشوری است که در این فهرست قرار گرفته است. به طور کلی ۲۰ کشور در این فهرست قرار دارند که پیش از ایران، افغانستان، پاکستان و سریلانکا هستند. در واقع در این فهرست اسامی کشورهایی وجود دارد که دولت اندونزی می خواهد نظارت بیش تری بر مهاجرت اتباع آن ها داشته باشد.

ممکن است از افرادی که می خواهند به هر قیمتی بمانند رشوه گرفته شود
سفیر اندونزی در تهران اضافه کرد: ایرانیان به هنگام ورود به اندونزی در فرودگاه باید فرمی را پر کنند، در بیش تر مواقع آن ها هدف از سفر خود را تجارت اعلام می کنند اما برخی از نظر ظاهری و رفتاری چندان شبیه تاجر نیستند به گونه ای که حتی یک کلمه انگلیسی نمی دانند. این افراد می خواهند به هر قیمتی وارد اندونزی شوند بر همین اساس ممکن است پلیس اندونزی به این افراد شک کند. در این میان افرادی که می خواهند به هر قیمتی بمانند، ممکن است مورد سوء استفاده قرار گرفته و از آن ها رشوه بگیرند.

این دیپلمات اندونزیایی تصریح کرد: در فرودگاه هر خارجی می تواند ویزای یک ماهه درخواست کند و ویزای اقامت بیش از یک ماه باید پیش از سفر در سفارت های اندونزی در کشورهای مبدا اخذ شود.

جریمه ۲۰ دلار برای هر روز اقامت غیرقانونی در اندونزی، قانونی نیست
سفیر اندونزی در تهران ادامه داد: مهاجران غیرقانونی به استرالیا گاهی به صورت سازمان یافته منتقل می شوند. در واقع این گروه ها به صورت مافیایی فعالیت می کنند؛ این قاچاق برها در ابتدا قول می دهند که در طول یک ماه (مدت ویزای معمول در اندونزی) آن ها را به استرالیا انتقال دهند اما پروسه قاچاق به دلیل برخی مسائل مانند اجاره قایق طول می کشد و با توجه به اتمام مدت ویزا ممکن است برخی از افراد سودجو در اندونزی برای اقامت بیش تر این مهاجران از این افراد جریمه بگیرند. گاهی مهاجران طعمه های خوبی برای سوء استفاده های مالی برخی افراد سودجو شوند. جریمه ۲۰ دلار برای هر روز اقامت غیرقانونی در اندونزی، قانونی نیست زیرا اگر افراد بخواهند به صورت قانونی برای اقامت بیش تر اقدام کنند دیگر نیازی به پرداخت جریمه نیستند.

این دیپلمات اندونزیایی گفت: برخی از مهاجران غیرقانونی پول هایی را برای اقامت بیش تر خرج کرده اند و پس از این که نتوانستند به استرالیا بروند و به کشور بازگشته اند، به سفارت اندونزی در کشورشان مراجعه کرده و خواستار بازپرداخت هزینه های خود شده اند!

۴۷ نفر ایرانی محکوم به اعدام در زندان های اندونزی هستند
۴۸۶ نفر ایرانی در زندان اندونزی به سر می برد
او درباره استرداد زندانیان ایران محبوس در اندونزی، گفت: هر روز آمار زندانیان ایرانی در اندونزی تغییر پیدا می کند. ۴۷ نفر ایرانی محکوم به اعدام در زندان های اندونزی هستند که بیش تر این محکومان به دلیل قاچاق موادمخدر محکوم به اعدام شده اند. اندونزی از هزاران جزیره تشکیل شده است و ممکن است جرمی در هر نقطه ای از اندونزی انجام شود بنابراین ساعت به ساعت میزان زندانیان تغییر می یابد. در اوائل ژوئن بر اساس اعلام مسوولان اندونزی ۴۸۶ نفر ایرانی در زندان به سر می بردند.

منتظر جواب دولت اندونزی درباره استرداد مجرمین هستیم
سه زن اندونزیایی در ایران محکوم به اعدام هستند
استرداد ۳ اندونزیایی با ۴۷ ایرانی محکوم به اعدام عادلانه نیست
سفیر اندونزی در تهران درباره احتمال امضای قرارداد استرداد مجرمین میان ایران و اندونزی، اظهار کرد: دولت اندونزی پیش نویس این قرارداد را از سوی ایران دریافت کرده است. اما ما این قرارداد را از سوی کشورهای دیگر مانند افغانستان و پاکستان نیز دریافت کرده ایم. در این مساله تنها وزارت دادگستری اندونزی دخیل نیست بلکه ارگان های دیگری مانند وزارت کشور و اداره پلیس در این باره تصمیم می گیرند. ما هم منتظر جواب از سوی دولت اندونزی هستیم. هنوز جوابی دریافت نکردیم اما پیگیری می کنیم. هم اکنون سه زن اندونزیایی در زندان های ایران به دلیل قاچاق موادمخدر به سر می برند که محکوم به اعدام هستند. عادلانه نیست که سه اندونزیایی با ۴۷ ایرانی محکوم به اعدام استرداد شود.

شخصا امیدوارم که حکم ۴۷ ایرانی محکوم به اعدام اجرا نشود
او اضافه کرد: هنوز حکم این ۴۷ نفر اجرا نشده است که این مساله به علت روابط دوستانه و نزدیک موجود میان ایران و اندونزی است. بسیاری از آفریقایی ها محکوم به اعدام بودند که حکم آن ها سریع اجرا شده است. شخصا امیدوارم که حکم این ایرانیان اجرا نشود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا انتقال ایرانیان زندانی در اندونزی به ایران باعث کاهش هزینه های روانی و مادی برای دولت اندونزی نمی شود؟ خاطرنشان کرد: این قرارداد ممکن است میان برخی کشورها معمول باشد اما در کشور ما این گونه نیست. به طور مثال در اندونزی یک خانم استرالیایی در زندان به سر می برد و دولت استرالیا خواهان انتقال وی به کشورش است اما تاکنون دولت اندونزی این مساله را قبول نکرده است زیرا جرم در خاک اندونزی انجام شده و مجرم باید بر اساس قوانین کشور ما مجازات شود.


سفیر اندونزی در تهران ادامه داد: هم چنین باید علاوه بر احساسات خانواده های ایرانیان زندانی در اندونزی، احساسات خانواده های اندونزیایی را درک کنیم که ممکن است روزی قربانی مواد مخدر شوند. در فرودگاه اندونزی نوشته شده است که مجازات قاچاق مواد مخدر اعدام است، این افراد با دانستن این مساله به قاچاق مواد مخدر می پردازند، بنابراین باید مجازات شوند.

همه محرک ها، مشتقات تریاک و مواد شیمیایی، در اندونزی مخدر محسوب می شوند
این دیپلمات اندونزیایی در پاسخ به این سوال که مواد مخدر در این کشور شامل چه موادی می شود؟ گفت: معمولا مواد مخدر شامل محرک ها، مشتقات تریاک و مواد شیمیایی است که مشتقات تریاک و خشخاش معمولا از افغانستان از طریق ایران به این کشور صادر شده و محرک ها از آمریکای لاتین صادر می شوند.

پنج هزار ایرانی در شبه زندان های اندونزی به سر می برند
اگر مهاجران غیر قانونی جرمی مرتکب نشوند، می توانند به کشورشان برگردند
روند بررسی هویت مهاجران غیرقانونی زمان بر است
این دیپلمات اندونزیایی درباره کمک دولت اندونزی برای بازگرداندن مهاجران غیرقانونی ایرانی به کشورشان ادامه داد: برخی از مهاجران غیرقانونی در اندونزی به دلیل تمام شدن پول شان و طولانی شدن اقامت، جرم های کوچکی را مرتکب می شوند. در حال حاضر پنج هزار ایرانی در شبه زندان ها به سر می برند که ممکن است این آمارها تغییر کند. در واقع در این بازداشتگاه های موقت تحقیقات لازم انجام شده، اظهارات آنان مورد بررسی قرار گرفته و هویت شان شناسایی می شود زیرا بسیاری از آن ها مدارک مربوط به هویت شان را از دست داده و یا پاره کرده اند. ما باید تک تک این مهاجران را مورد بررسی قرار دهیم و از صحت و سقم اظهارات شان باخبر شویم. اگر آنان جرمی مرتکب نشوند، می توانند به کشورشان برگردند اما در کل بررسی و پیگیری هویت این مهاجران زمان بر است.

سفیر اندونزی در تهران تصریح کرد: درباره وضعیت مهاجران غیرقانونی در اندونزی سازمان بین المللی مهاجرت و برخی از نهادهای مردمی در زمینه اسکان، مواد غذایی و بهداشتی به اندونزی کمک کرده و در این باره اندونزی تنها نیست. گاهی برخی از این مهاجران به سفارت خانه های کشورشان مراجعت کرده و خواستار دریافت کمک می شوند. اگر مهاجران غیرقانونی جرمی مرتکب نشوند این کشور نمی خواهد آن ها را بی خود و بی جهت برای مدت طولانی نگه دارد اما اگر جرمی مرتکب شوند در این صورت روند بررسی وضعیت آن ها کمی طولانی تر می شود.

وی در پاسخ به اظهارات برخی از خانواده های مهاجران غیرقانونی که اکنون در اندونزی به سر می برند، مبنی بر این که این افراد با وجود تهیه بلیط برای بازگشت، باز هم نمی توانند به ایران بازگردند، افزود: ممکن است این افراد در جزایر کوچکی در اطراف اندونزی باشند. مهاجران غیرقانونی پس از بررسی های لازم در صورت مرتکب نشدن به جرم به شهرهای بزرگ فرستاده می شوند تا بتوانند با پرواز مستقیم به ایران بازگردند.

دولت اندونزی تلاش می کند سریع تر به پرونده های مهاجران غیرقانونی رسیدگی شود
سفیر اندونزی در تهران افزود: به طور نمونه یک مهاجر ایرانی پس از اتمام رسیدگی، به همراه یک محافظ به سفارت ایران در جاکارتا تحویل داده می شود و سفارت ایران در جاکارتا مسوول است که وی را به ایران باز گرداند. اندونزی تمام تلاش خود را انجام می دهد تا سریع تر به پرونده های مهاجران غیرقانونی در این کشور رسیدگی شود.

اگر پاپوآ گینه نو را بشناسید، وخامت مهاجرت غیرقانونی به استرالیا را درک می کنید
مهاجران غیرقانونی در اندونزی در کمپ یا اردوگاه کار نگه داری نمی شوند
دیان ویرنجوریت با اشاره به قانون جدید استرالیا درباره مهاجران غیرقانونی گفت: این کشور قوانین خود را سخت تر کرده است و مهاجران غیرقانونی را به جزیره بسیار کوچکی می فرستد. اگر شما جزیره پاپوآ گینه نو را بشناسید در این صورت وخامت این امر را درک می کنید. در اندونزی مهاجران غیرقانونی در آپارتمان ها و هتل هستند و در اردوگاه کار و کمپ نگه داشته نمی شوند.

۱۹ نفر از مهاجران غیرقانونی که از حادثه اخیر قایق غرق شده نجات یافتند، ایرانی هستند


او درباره حادثه اخیر غرق شدن یکی از قایق های مهاجران غیرقانونی در سواحل اندونزی، گفت: در حادثه اخیر ۱۴۷ نفر توانستند زنده بمانند که ۱۹ نفر از آن ها ایرانی و بیش تر سریلانکایی هستند و در هتلی که در شهر نزدیک محل قایق غرق شده آن ها ساکن هستند.

امیدوارم قانون لغو ارائه ویزا در بدو ورود برای ایران موقت باشد
سفیر اندونزی در تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ممکن است در آینده قانون لغو اعطای ویزا در بدو ورود به اندونزی برای ایرانیان تغییر پیدا کند؟ گفت: هر قانونی توسط پارلمان اندونزی تصویب می شود اما ممکن است در آینده تغییر یابد؛ در واقع این تغییرات بر اساس شرایط موجود در آینده مورد ارزیابی قرار می گیرد. من امیدوارم که این قانون موقت باشد اما این مساله بستگی به پیشرفت های حاصله بعد از این قانون دارد. زمانی که روابط خوبی میان دو کشور برقرار شود در این صورت ممکن است قوانین موجود مورد بازنگری قرار گیرند. اگر قانونی سودآور نباشد می توان آن را تصحیح کرد.