به گزارش پارس ، ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مذاکرات صورت گرفته با اعضای شورای عالی صلح افغانستان غیر رسمی و اولیه بوده و در حقیقت تلاشی برای دستیابی به توافق بر سر شروط اعلام شده به منظور برگزاری مذاکرات رسمی است.

نمایندگان ارشد طالبان و مقام های افغان همچنین در خصوص تمایلات طرفین برای برگزاری مذاکرات صلح که از زمان گشایش دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر ناکام مانده است، بحث و مذاکره کردند.

حبیب الله فوضی، یکی از دیپلمات های سابق طالبان که هم اکنون از اعضای شورای عالی صلح افغانستان است، گفت که برخی افراد از شورای عالی صلح با اعضای اصلی طالبان دیدار کردند.

وی به نام این افراد یا زمان این دیدار اشاره ای نکرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: دولت کابل به طور حتم با رهبران و اعضای شاخص طالبان در ارتباط است.

طالبان با برافراشتن پرچم سفید خود بر فراز ساختمان دفتر سیاسی خود در دوحه قطر و استفاده از عنوان امارت اسلامی افغانستان، فعالیت در این دفتر را آغاز کرد؛ اقدامی که باعث خشم دولت کابل شد به طوری که حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان اقدام طالبان را تلاش برای ایجاد یک دولت در تبعید خواند. در پی این اقدام، مذاکرات صلح با حضور آمریکا پیش از آغاز پایان یافت.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز به دنبال کمک پاکستان برای اعمال فشار به طالبان برای برگزاری مذاکرات با نمایندگان کرزای است.

سرتاج عزیز، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی و امنیت ملی گفت: این امیدواری وجود دارد که طالبان به زودی مذاکراتی با شورای عالی صلح داشته باشد. هم اکنون در یک موقعیت متزلزل قرار داریم.

نماینده طالبان در این باره گفت: ملا عباس استنکزی، مذاکره کننده طالبان ماه گذشته میلادی با یکی از مقام های ارشد شورای عالی صلح در دبی، امارات متحده عربی دیدار کرد. این دو تلاش کردند تا اختلافات را حل کرده و راه را برای برگزاری یک دیدار رسمی هموار کنند.

این نماینده طالبان در اسلام آباد که خواست نامش فاش نشو، در یک مصاحبه رو در رو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: ملا عمر، رهبر طالبان به سخنگویانش دستور داده تا از اظهارنظرهای عمومی اجتناب کنند.

در نشست دوبی، استنکزی گفت که طالبان در مورد استفاده از نام و پرچمش به توافق نرسیده است. با این حال طالبان همچنین پیشنهاد سازش در این نشست داد و آماده مذاکرات در مورد قانون اساسی موجود در افغانستان است.

مذاکره کننده طالبان همچنین گفت که رهبری طالبان آماده است اذعان کند که در مورد عدم تحصیل دختران و عدم حضور زنان در عرصه سیاست خطا کرده است. همچنین طالبان آماده پذیرش زنان به عنوان قانونگذار است.

از آنجا که شبه نظامیان طالبان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ میلادی افغانستان شرکت نخواهند کرد، در دور بعدی انتخابات شرکت خواهند کرد.

این مقام مسئول طالبان با اعلام اینکه طالبان در مورد باقی ماندن نیروهای خارجی در افغانستان پس از ۲۰۱۴ موافقت نمی کند، گفت این گروه شبه نظامی متقاعد نشده که حضور تعدادی از نیروهای خارجی در افغانستان به محدود شدن فعالیت های این گروه منجر می شود.

تعداد نیروهایی که قرار است در افغانستان باقی بمانند هنوز مشخص نشده است.

نماینده طالبان در امارات که خواست نامش فاش نشود، گفت: مذاکرات احتمالا به زودی از سر گرفته می شود. پاکستان در حال مذاکره و مشورت با ماست تا مذاکرات را از سر بگیرد.