به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر حسن هاشمی گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت دولت یازدهم به منظور تبادل اطلاعات و بررسی چالش های نظام سلامت با شماری از معاونان و صاحبنظران حوزه درمان دیدار و گفت وگو کرد.

در این جلسه، دکتر امامی رضوی ضمن تبریک حسن پیشنهاد دکترهاشمی به عنوان وزیر بهداشت آینده، ابراز امیدواری کرد: راهکارهای عملی برای حل مشکلات درمان اندیشیده شود.

وی با اشاره به ساختار معاونت درمان و تعیین ۱۱ قطب درمان در کشور گفت: اقدامات برجسته ای در سطح وزارت بهداشت انجام شده که یکی از آنها سطح بندی خدمات هم در تجهیزات و تخت های بیمارستانی و هم در نیروی انسانی است.

معاون درمان وزیر بهداشت، بحث اعتبار بخشی، ارزیابی فناوری سلامت و تدوین راهنماهای بالینی، توسعه اوژانس و… را از نقاط قوت برنامه های وزارت بهداشت خواند و افزود: ما در حوزه بیمه، نزدیک کردن تعرفه ها به نرخ واقعی و تامین نیروی پرستاری دچار مشکل هستیم که باید برای آن چاره اندیشی شود.

دکتر سجاد رضوی، مدیر دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به گستره بخش درمان گفت: حدود ۹۰۰ بیمارستان فعال، ۱۱۰ هزار تخت فعال و ۷ هزار تخت ICU در کشور وجود دارد که ما در بخش ICU با کمبود ۳ هزار تخت روبرو هستیم.

وی افزود: در سال ۹۱ نزدیک ۹ میلیون بیمار بستری در کشور داشتیم که از این تعداد ۶ میلیون تحت درمان دانشگاه ها قرار گرفتند همچنین تعداد ویزیت درمانگاهی در کل کشور بیش از ۴۰ میلیون، متوسط ضریب اشغال تخت کشور ۶۹ درصد و متوسط بستری ۷.۲ درصد و نیروی انسانی فعال در بیمارستان ها بیش از ۱۸۰هزار نفر بوده است.

مدیر دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: در حوزه درمان چندین واحد به دلایل مختلف جدا شدند که این موجب تضعیف تولیت درمان و ایجاد چالش در این حوزه شده است.

سپس دکتر تامینی نماینده مجلس شورای اسلامی، نیز از بهبود نگرش مجلس به حوزه درمان خبر داد و گفت: با صحبت هایی که با رییس مجلس داشتیم ایشان تاکید کرد که ما تلاش می کنیم مشکلات مالی حوزه درمان برطرف شود و این بهترین فرصتی است که در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد.

در ادامه نشست، دکتر افشین امینی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی فارس، شایع ترین میزان نارضایتی مردم را در خدمات اورژانس، هزینه ها و زیرمیزی در شهرستان ها خواند و افزود: در بررسی ها مشخص شده که صحبت نکردن با مردم در اورژانس موجب نارضایتی شده در حالی که همه خدمات به خوبی به بیمار ارایه می شود.

وی با اشاره مشکلات مالی بیمارستان ها گفت: حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از بیمه ها طلب داریم که بخشی از آن را باید برای حقوق اساتید و پرسنل هزینه کنیم.

در ادامه دکتر باب الله قاسمی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با بیان اینکه سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی بسیار پایین است، افزود: تامین سلامت وظیفه اصلی وزارت بهداشت است ولی همه ابزارهای آن در اختیار این وزارتخانه نیست که این خود مشکلاتی را به همراه داشته است.

وی اعتبار بخشی و سطح بندی خدمات را از جمله اقدامات موثر وزارت بهداشت خواند و افزود: استان آذربایجان شرقی در ارایه خدمات مشکلات خاص خود را دارد که از آن جمله بستری اتباع خارجی است.

در ادامه خیری نماینده جامعه پرستاری، با اشاره به وضعیت پرستاران در بیمارستان ها گفت: حدود ۹۲ هزار پرسنل در ۵ گروه پرستاری، هوشبری، اتاق عمل، بهیاری و کمک بهیاری در حال فعالیتند.

وی با اشاره به کمبود نیروی پرستاری بویژه در اورژانس ها افزود: متناسب ضریب پرستار به تخت ۲ پرستار به ۱ تخت و وضعیت موجود ۷.۰ است.

همچنین دکتر یاوری معاون درمان دانشگاه شهید بهشتی، با بیان اینکه به طور متوسط ۶۰ هزار پرستار در کل کشور و ۵ هزار پرستار در دانشگاه ما، کمبود دارد پیشنهاد کرد: با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری این کمبود تامین شود.

وی فرسودگی فضای فیزیکی و تجهیزات بیمارستان ها را از دیگر مشکلات این بخش خواند و افزود: لازم است برای رفع این مشکلات فکری شود.

در ادامه دکتر آقاجانی رییس بیمارستان امام حسین حوزه درمان را پاشنه آشیل وزارت بهداشت خواند که عمده آسیب ها به این بخش وارد می شود و افزود: لازم است دقیق و همه جانبه مسائل و مشکلات این بخش را شناخت و برای آن رویکرد خلاقانه داشت.

دکتر محقق، معاون اجرایی معاونت درمان نیز با اشاره به وضعیت اقتصاد حوزه درمان گفت: از ابتدای سال ۹۱ تا هم اکنون بیمه ها نسبت به اسنادی که ارسال کردیم یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی دارند.

وی به تشریح توزیع بودجه های متمرکز معاون درمان پرداخت و افزود: سال گذشته ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه متمرکز به دانشگاه ها داده شد که از این رقم حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به بیماران تصادفی کشور، ۱۵۰ میلیارد تومان به بیماران صعب العلاج، حدود ۸۰ میلیارد تومان به بیماران سرطانی و مابقی در سایر ردیف های متمرکز بیماران روانی، سوانح سوختگی، و… کمک شد.

وی همچنین خواستار تعیین تکلیف شرایط دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران شد و گفت: برای خدمت رسانی به بیماران در تهران لازم است هرچه زودتر وضعیت این دو دانشگاه تعیین تکلیف شود.

دکتر هاشمی با قدردانی از شرکت کنندگان در این نشست به ویژه کسانی که از شهرستان ها به این جلسه آمدند گفت: حضور شما در جهت تحقق خواسته های مردم است و کسب اطلاع از نظرات شما و برنامه های پیشنهادی که باید برای نمایندگان مجلس ارائه شود.

وی گفت: اگر چه فرصت کم بود اما استفاده کردم. در یک جمله باید گفت که برای تحقق همه این خواسته ها باید رییس جمهور محترم دغدغه سلامت جزو دغدغه ها و اولویت های اولشان باشد تا بتواند همه این موارد را که گفتید و حق مردم هم هست برآورده و در این قالب تعریف و از آن پشتیبانی و حراست کند و ما با شناختی که از رییس جمهور منتخب داریم همینطور است و امیدواریم در تحقق خواسته های بهداشتی مردم گام های اساسی برداشته شود.

دکتر هاشمی در پایان گفت: برخلاف اینکه سبقه من را بخش خصوص می دانند اما عمری در بیمارستان فارابی کار کرده ام و با اینکه یک کلینیسین در بخش خصوصی هستم اما به خاطر آموزش هایی که در اول انقلاب در باب نوع دوستی دیده ام انگیزه ای برای من است که برای بخش بهداشتی وقت بگذارم و از همکاران این حوزه استفاده کنم، امیدوارم این در عمل اتفاق بیفتد.