به گزارش پارس ، ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، ناتو قصد دارد پس از سال ۲۰۱۴ و هنگامی که بیشتر سربازان خارجی با واگذاری مسئولیت مبارزه با شورشیان طالبان به نیروهای امنیتی افغان این کشور را ترک می کنند، یک هیات آموزشی تقلیل داده شده و مشورتی را در افغانستان نگاه دارد.

آمریکا و دیگر هم پیمانان ناتو برای ارائه تعداد دقیق سربازان برای نیروهای بعد از سال ۲۱۰۴ کند عمل کرده اند.

مقامات آمریکایی در ماه فوریه اعلام کردند ناتو در حال بررسی حفظ باقیمانده ای متشکل از ۸۰۰۰ تا ۱۲ هزار سرباز در افغانستان است. کاخ سفید نیز درصدد است تا به عنوان بخشی از این طرح، ۳۰۰۰ تا ۹۰۰۰ سرباز آمریکایی را در افغانستان نگاه دارد و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا تحت فشار فزاینده ای است تا این تعداد را مشخص کند.

" فیلیپ بریدلاو" ، ژنرال نیروی هوایی آمریکا، که در ماه مه به عنون فرمانده عالی نیروهای آمریکایی ناتو در اروپا زمام امور را به دست گرفت، گفت: ناتو در مرحله تازه ای از کار بر روی طرح عملیاتی جامع طرح صفر برای ماموریت پس از سال ۲۰۱۴ است.

برید لاو به گروهی از خبرنگاران در مقر عملیاتی ناتو در" مونس" بلژیک گفت: طرح صفر منهای بخش های کلیدی که در آنها تعداد واقعی و انواع نیروهایی که باید در این طرح گنجانده شود، قرار دارد، دارای نکات جا افتاده بسیاری است.

وی افزود: ما هنوز منتظر بعضی جزئیات از بعضی از کشورها هستیم تا این امر را کاملا نهایی کنیم، اما امیدواریم که طرح صفر را امسال ارائه کنیم.

ژوزف دانفورد، ژنرال تفنگداران دریایی آمریکا و رئیس نیروهای بین المللی در افغانستان، ماه گذشته گفت: احتمال دارد ناتو پیش از تصمیم گیری در خصوص تعداد نیروهای نظامی بین المللی که پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی خواهند ماند تا پس از" فصل جنگ" سال جاری میلادی در افغانستان منتظر بماند.

روزنامه" نیویورک تایمز" ماه جاری میلادی گزارش داد، اوباما با جدیت در حال بررسی طرح صفر است، طرحی که به دخالت نظامی آمریکا در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ پایان می دهد.

برید لاو گفت: این طرح مورد بحث واقع شده و من به عنوان یک فرد نظامی باید هر گزینه ای را بررسی کنم.

به نظر می رسید منظور بریدلاو این است که بیرون کشیدن کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان غیرمتحل است.