به گزارش پارس ، فارس به نقل از کیودو، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در شصتمین سالگرد پایان جنگ کره ۱۹۵۰-۱۹۵۳ گفت که این جنگ سه ساله یک پیروزی بزرگ برای کشور ما و کره جنوبی بود.

اوباما در سخنرانی خود درباره جنگ کره و یادبود قربانیان این جنگ افزود: اینجا، امروز، ما می توانیم با اطمینان بگوییم که جنگ مساوی تمام نشد. جنگ کره پیروزی بود.

رئیس جمهوری آمریکا که کشورش در جنگ کره در کنار سربازان ارتش کره جنوبی جنگید ادامه داد؛ وقتی ۵۰ میلیون کره ای در آزادی زندگی میکنند، دموکراسی دارند و یکی از اقتصادهای پویای جهان را دارند در مقابل فقر و سرکوب در کره شمالی، این یک پیروزی و مشروعیت است.

روز گذشته، در کره جنوبی و کره شمالی نیز به طور جداگانه مراسم یادبود و بزرگداشت پایان جنگ کره و قربانیان آن برگزار شد.

جنگ خونین کره بیش از یک میلیون کشته برجا گذاشت.

جنگ کره در ۲۵ ژوئن ۱۹۵۰ با حمله نیروهای نظامی شمال به جنوب آغاز شد و در روز ۲۷ جولای ۱۹۵۳ با امضای توافقنامه آتش بس موقت به پایان رسید. این آتش بس همچنان برقرار است اما هیچگاه به یک توافقنامه دائمی تبدیل نشد.

نیروهای ارتش آمریکا و سازمان ملل در حمایت از ارتش کره جنوبی و نیروهای نظامی چین در حمایت از کره شمالی وارد این جنگ خونین شدند. ارتش شوروی سابق نیز با کمک های نظامی به کره شمالی در این جنگ مداخله کرد.

این جنگ نتیجه تقسیم کره پس از جنگ جهانی دوم بود. شبه جزیره کره از سال ۱۹۰۵ تا پایان جنگ جهانی دوم در تصرف ژاپن بود. با شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم نیروهای آمریکایی وارد بخش جنوبی شبه جزیره کره و نیروهای شوروی وارد بخش شمالی آن شدند و خط معروف به مدار ۳۸ درجه به عنوان مرز دو طرف تعیین شد. به این ترتیب یک حکومت غرب گرا و متحد آمریکا در بخش جنوبی و یک حکومت کمونیستی متحد شوروی و چین در بخش شمالی به قدرت رسید که هر دو مدعی حکومت بر کل شبه جزیره کره بودند.