به گزارش پارس به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رژه گسترده نظامی کره شمالی جزو نادرترین فرصت ها برای جهانیان است که بتوانند قوای نظامی این کشور را ببینند.

پیونگ یانگ دائما از فرصت های خاص برای رونمایی سخت افزارهای جنگی خود استفاده می کند.

کیم جونگ اون، رهبر جوان کره شمالی که پس از مرگ کیم جونگ ایل، پدرش در اواخر سال ۲۰۱۱ میلادی رهبری این کشور را بر عهده گرفته در حالی که به سربازان سلام نظامی می داد با معاون رئیس جمهوری چین که در این رژه حضور داشت به گرمی سخن گفت.

چین تنها متحد اصلی پیونگ یانگ و حامی و کمک رسان اقتصادی این کشور محسوب می شود.

کره شمالی و جنوبی در هفته های اخیر دیپلماسی احتیاطی در پیش گرفته اند اما در ماه های مارس و آوریل سال جاری میلادی پیونگ یانگ، واشنگتن و سئول را در واکنش به مانورهای سالانه و مشترک نظامی میان کره جنوبی و آمریکا به حمله اتمی تهدید کرد.

رژه امروز کره شمالی بیانگر" روز پیروزی در جنگ آزادی سرزمین پدری" در کره شمالی است اگر چه جنگ بین دو کره در سال های ۱۹۵۰ تا ۵۳ میلادی با آتش بس موقت پایان یافت.

اما سالروز امضای این آتش بس در کره جنوبی با سخنرانی پارک گئون های، رئیس جمهوری این کشور برگزار شد.

وی در جریان سخنرانی خود متعهد شد تا به هیچ وجه اقدامات تحریک آمیز کره شمالی را تحمل نکند و افزود، سئول برای ایجاد اعتماد با پیونگ یانگ تلاش می کند.

رئیس جمهوری کره جنوبی گفت: من به پیونگ یانگ تاکید می کنم تا از برنامه های تسلیحات اتمی خود دست بردارد اگر که می خواهد کشورش به سمت تغییر و پیشرفت برود.

تخمین زده می شود که کره شمالی چندین بمب اتمی داشته باشد اما بسیاری از کارشناسان گمان نمی کنند که این کشور هنوز به علم و تکنولوژی لازم برای ساخت کلاهک های هسته ای که بتوان آنها را بر موشک های دور برد تعبیه کرد دست یافته باشد.

رژه سنتی کره شمالی به زمان تاسیس این کشور در سال ۱۹۴۸ میلادی باز می گردد.