به گزارش پ ارس به نقل از فارس، حسین کمالی که سابقه سه دوره نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و مسئولیت ۱۲ ساله وزارت کار و امور اجتماعی در کابینه های اول و دوم هاشمی رفسنجانی و کابینه اول سید محمد خاتمی را در کارنامه خود دارد و درحال حاضر به عنوان دبیرکل حزب اسلامی کار فعالیت سیاسی خود را پیگیری می کند در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، در مورد کابینه دولت یازدهم، اعتدال و اعتدال گرایی و مذاکره با آمریکا، احزاب فراگیر و… سخن گفت.

از شما مخاطبین دعوت می کنیم تا مشروح این گفت و گو را مورد توجه قرار دهید:

*فارس: با توجه به شکل گیری حماسه سیاسی در یازدهمین دوره رقابت های ریاست جمهوری به نظر شما این حماسه در بعد داخلی و خارجی چه آثاری را بر جا گذاشته است؟

کمالی: در مورد انتخابات ۲۴ خردادماه و نتایج و تاثیرات آن بر کشور، در آینده بهتر می توان سخن گفت امروز برای اظهارنظر، قضاوت و داوری بسیار زود است. چراکه هنوز دولت آقای روحانی آغاز به کار نکرده و مواضع و سیاست های داخلی و بین المللی خود را به وضوح مطرح نکرده است بنابراین واکنش های آتی که بی ارتباط با مواضعی که اعلام می شود، نخواهد بود در آینده سیر اثرات مثبت یا منفی این تحول را به وضوح نشان خواهد داد.

طبیعتاً آقای روحانی بعد از اینکه سکان اداره کشور را در دست بگیرد همکاران خود را مشخص خواهد کرد که ترکیب کابینه و توانمندی های آن، میزان پیشبرد اهداف و سیاست های دولت را مشخص خواهد کرد.

بدیهی است بهره گیری از همه عناصر توانمند جامعه در اداره امور کشور می تواند دولت را در دستیابی به موفقیت کمک کند و در صورتی که دولت بدون توجه به توانایی ها و تخصص ها و تنها براساس ارتباطات و روابط دوستانه شکل بگیرد دولتی حداقلی، با توانمندی نازل شکل می گیرد که این دولت نمی تواند کشور را در موقعیت بهتر و برتر قرار دهد.

به نظر می رسد برای خروج از شرایطی که جامعه گرفتار آن است می بایست همه اشخاص و گروه های سیاسی خواست ها و مطالبات خود را در مورد حضور در کابینه و سهم خواهی به کنار گذاشته و تنها خواسته های خود را در چارچوب نیازهای جامعه و اهداف پیش برنده انقلاب و کشور ارائه کنند که نتیجه آن در صورت انتخاب عناصر اجرایی توانمند و دانا، پیشرفت کشور در زمینه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی خواهد بود.

*فارس: لطفا درباره تغییر نگرش بین المللی نیز توضیح بفرمائید؟

کمالی: در مورد میزان تغییر نگرشی که در دنیا نسبت به ایران شکل گرفته است می توان گفت، این تغییر نگرش هنوز به صورت واقعی مشخص نیست که به قول خود غربی ها بویژه آقای اوباما که گفته است ما محتاطانه نسبت به انتخابات ایران خوشبین هستیم می توان به نوع انتظار آنان توجه کرد اما اینکه این خوشبینی چگونه است و چه خواسته ای را تعقیب می کند در آینده مشخص خواهد شد. احتمالا آنها خواهان گفت و گویی هستند که برای غرب و متحدان منطقه ای شان آرامش بخش باشد اما این پدیده ای نیست که در ایران چارچوب انتخاب یک رئیس جمهور قابل تامین باشد در حقیقت این مذاکرات در چارچوب ملی و شاید بتوان گفت فراتر از اختیارات هر یک از سران سه قوه بوده و بیشترین نقش را در این ارتباط بر اساس قانون اساسی رهبری نظام عهده دار است.

*فارس: باتوجه به اینکه آقای روحانی قبل از پیروزی در انتخابات شعار اعتدال و اعتدال گرایی را سر می دادند، شما مشخصاً چه تعریفی از این دو شعار دارید و چقدر تحقق اعتدال و اعتدال گرایی را ممکن می دانید؟

کمالی: آنچه که مردم از اعتدال گرایی برداشت می کنند، یک رفتار مسالمت آمیز و میانه روی است یعنی حرکتی که جدا از راست، چپ، افراط و تفریط باشد. بدین معنا که مردم بیشتر از این زاویه به موضوع نگاه می کنند که در زمینه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حرکتی متعادل بر اساس میانه روی صورت خواهد گرفت البته نخبگان، اعتدال و اعتدال گرایی را در چارچوب عدالت و قرار گرفتن هر پدیده ای در جایگاه خود ارزیابی می کنند یعنی در حقیقت بین نخبگان و توده های مردم تفاوت برداشت از این پدیده و عنوان وجود دارد که دولت یازدهم نباید به آن بی توجه باشد چراکه شاید این خود آغازگر برخی از اختلافات آینده باشد.

*فارس: برخی ها معتقدند که حضور افراد تندرو و همچنین فتنه گران سال ۸۸ در کابینه آقای روحانی قابل پذیرش نیست، نظر شما چیست؟

کمالی: من از تصمیمات آقای روحانی در مورد کابینه اطلاعی ندارم و نمی دانم که چه کسانی را برای همکاری به کابینه دعوت خواهند کرد، در حقیقت من هم مثل شما و بسیاری از افراد در ارتباط با اعضای کابینه مطالبی را شنیده ام اما امیدواریم که کابینه متخصص و علمی، منطقی و کارآمدی روی کار بیاید و همانطور که رئیس جمهور منتخب وعده داده است دولتی فراجناحی و توانمند شکل گیرد که بتواند کشور را از شرایط موجود به شرایط مطلوب عبور دهد و بر اساس اراده عمومی سازمان یافته حرکت کند حال باید دید در عمل این اتفاق می افتد یا خیر.

*فارس: آیا از شما دعوتی برای حضور در کابینه صورت گرفته است؟

کمالی: با من صحبت هایی را داشته اند اما بنده لیست سه نفر دیگر را برای همکاری با دولت پیشنهاد داده ام چرا که ترجیح می دهم همچنان همکار آیت الله هاشمی رفسنجانی و مشاور ایشان باقی بمانم. اما دولت در هر زمینه ای که نیاز به همکاری و کمک داشته باشد و در توانایی من نیز بگنجد از مساعدت دریغ نمی کنم. در حقیقت ما برای روی کار آمدن دولت یازدهم تلاشی گسترده داشته ایم و کسانی که به واسطه دعوت ما به آقای روحانی رای داده اند از ما متوقع خواهند بود که خواسته های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آنان را پیگیری کنیم. این مربوط به کسانی است که از جامعه کارگری و به دعوت ما به رئیس جمهور منتخب رای داده اند و ما امیدواریم که آقای روحانی بتواند شرایطی بهتر از گذشته برای کارگران فراهم سازد که در آن صورت ما از دعوتی که صورت داده ایم و پذیرشی که انجام شده است خرسند خواهیم بود و برای رئیس جمهور منتخب آرزوی موفقیت دارم.

*فارس: آیا آقای هاشمی رفسنجانی به رئیس جمهور منتخب درباره کابینه پیشنهاداتی ارائه کرده است؟

کمالی: در مورد کابینه اطلاعی ندارم اما آقایان هاشمی و روحانی بحث و گفت و گوها و مشورت هایی را در زمینه های مختلف با هم دارند و رئیس جمهور منتخب از نظرات آیت الله هاشمی بهره مند می شوند.

*فارس: از جامعه کارگری سخن گفتید و با توجه به نام حزب شما که عنوانش حزب اسلامی کار است، امروز جامعه کارگری با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند و آقای روحانی چه اقدامی را در این زمینه انجام خواهد داد؟

کمالی: به رغم تلاش گسترده ای که دولت نهم و دهم در زمینه های مختلف داشته اند، و در اختیار داشتن فرصت هایی از جمله درآمدهای نفتی غیر منتظره در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و موضوعات اجتماعی با مشکلات عدیده ای روبرو هستیم گرچه مقام معظم رهبری به صورت بسیار پسندیده ای با یک خدا قوت به فعالیت های دولت نهم و دهم خسته نباشید گفتند اما برای بهبود وضعیت کشور باید آماده تلاشی گسترده و همکاری شد.

*فارس: به نظر شما کابینه آقای روحانی باید از چه ویژگی هایی برخوردار باشد و چه آرایش سیاسی به خود بگیرد؟

کمالی: کابینه باید بر اساس واقعیت ها و نیازهای جامعه سازمان یابد و کسانی که در کابینه حاضر می شوند باید پیش برنده اهداف جامعه باشند. کشور ما امروز با سه نوع تحریم دست و پنجه نرم می کند که یکی از این تحریم ها موردی است که شورای امنیت تصویب کرده و لغو آن زمان بر است. برای عراق که تا حدودی نیز تحت سلطه غربی ها بود، لغو تحریم ها ۲۳ سال به طول کشید.

مدت زمان رفع تحریم های سازمان ملل برای ایران منوط به اجماع اعضای شورای امنیت است، یعنی در سازمان ملل برای اینکه بخواهند تحریمی را از کشوری بردارند، باید همه اعضا رأی مثبت دهند. حتی اگر یک کشور مخالفت کند، رفع تحریم ها صورت نخواهد گرفت.

از سوی دیگر با تحریم های کنگره آمریکا نیز روبرو هستیم که برای رفع آن طبق آئین نامه های این کنگره به زمان نیاز داریم. البته ما در مقابل این تحریم ها مقاوم هستیم و تاکنون نیز ملت ما مقاومت کرده است، اما اگر فرض بر این باشد که بخواهیم مشکلات فعلی را از پیش رو برداریم باید مسائل خود را با دنیا حل و فصل کنیم و ارتباط مناسب تری را داشته باشیم که این نیازمند زمان است و افراد توانمندی باید در این صحنه حضور پیدا کنند که بتوانند برای حل مسائل داخلی به ویژه میزان فروش نفت، وضعیت اقتصادی، صنعت و کشاورزی در کشور تحول آفرین باشند ما امروز در بخش خدمات نیز شاهد نوعی آشفتگی هستیم که باید افرادی را برای رفع آن انتخاب کرد که بتوانند اوضاع را سامان دهند. بنابراین در حقیقت افراد کابینه باید توانمند باشند و بتوانند پاسخگوی نیازهای جامعه شوند. گاهی در شرایط معمولی و عادی هستیم و کار زیادی طلب نمی شود. در این شرایط می توان از افراد متوسط استفاده کرد و با دولت حداقلی نیز کار کرد اما در شرایط فعلی افراد با توانایی های بسیار بالا برای اداره امور لازم است که بتوانند برای تحقق تعهدات دولت مثمرثمر باشند.

*فارس: نظرتان در مورد حضور جک استرو در مراسم تحلیف حجت الاسلام روحانی چیست؟

کمالی: من در مورد حضور یا عدم حضور وی اطلاعی ندارم اما به هر صورت در روابط خارجی ما بر اساس منافع ملی باید سیاست هایی را اتخاذ کنیم که ارتباط بهتری با دنیای امروز داشته باشیم.

*فارس: با توجه به اینکه گروه های سیاسی در حال زمینه سازی برای شکل گیری احزاب فراگیر هستند، مشخصاً چه تعریفی از احزاب فراگیر دارید؟

کمالی: معمولاً در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه چند حزب اصلی وجود دارد که با هم رقابت می کنند و احزاب کوچکتر نیز در آن رقابت ها به آنها می پیوندند، منتها این احزاب فراگیر در تمام زمینه ها حضور دارند و در مواردی دولت سایه تشکیل می دهند و بعد اشکالات دولت هایی که درحال فعالیت هستند را رصد می کنند و یکدیگر را نقد می کنند که سبب پیشبرد کشور می شود. متاسفانه ما از وجود احزاب توانمند و موثر در کشور خود بهره مند نیستیم و حرکت در این جهت درست است. اما اینکه ترکیب و زمان شکل گیری احزاب چگونه و کی باشد، در آینده مشخص خواهد شد.

*فارس: آیا حزب کار می خواهد با جبهه اعتدال گرایان ادغام شود؛ آیا جلسه ای در این باره با آقای نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه داشته اید؟

کمالی: خیر، صحیح نیست. ما در مجموعه احزاب اصلاح طلب شناسایی می شویم و با مجموعه ای که فرمودید در آینده نیز بدلایلی همکاری نخواهیم داشت.

*فارس: در صورت شکل گیری احزاب فراگیر، آیا حزب اسلامی کار به سمت حزب فراگیر اصلاح طلبان تمایل پیدا خواهد کرد؟

کمالی: بله، سمت و سوی اصلاح طلبانه خواهیم داشت.

*فارس: اگر در پایان سخنی دارید، بفرمایید.

کمالی: تاکید بنده بر این است که جریانات فکری جامعه چه اصلاح طلب، اصولگرا و مجموعه های دیگر باید با تامل بیشتر مسائل و مباحث فکری را دنبال کنند و تعاریف درستی از فعالیت و نگرش خود را ارائه دهند تا جامعه دچار سردرگمی نشود. جریانات فکری بهتر است به جای تعریف جریانات دیگر خود را تعریف کنند. به این معنی که اگر جریان اصولگرا بناست خود را با شاخصه هایی به جامعه معرفی کند، آنها را اعلام کند تا مردم با تمایز آن از شاخصه های اصلاح طلبان به انتخاب درست و منطقی دست یابند که این منطقی تر است.