به گزارش پارس به نقل از فارس، نیکلاس برنز، معاون سابق وزارت امور خارجه آمریکا و تحلیلگر مسائل ایران در یادداشتی در بوستون گلوب با اذعان به اینکه سخنان یکشنبه گذشته نتانیاهو علیه ایران با انتقادات زیادی مواجه شده است، ضمن تلاش برای دفاع از بخش هایی از سخنان نتانیاهو از رویکرد او در قبال ایران انتقاد کرده است.

برنز در این یادداشت که نسخه ای از آن در اندیشکده آمریکایی بلفر نیز منتشر شده است، ضمن اغراق آمیز دانستن مواضع بنیامین نتانیاهو، تصریح کرده است که خواست وی مبنی بر اعمال تحریم های شدیدتر علیه ایران و تهدید به استفاده از زور علیه این کشور، مدت هاست که از سوی روسای جمهور آمریکا یعنی بوش و اوباما پیگیری می شود. از سوی دیگر حتی خود نتانیاهو هم در سخنان یکشنبه گذشته خود قبول کرده است که ایران از خط قرمز اسرائیل عبور نکرده است.

معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا بر این باور است که نیمه دوم سال ۲۰۱۳، صحنه مذاکرات بین دیپلمات های ایران و ایالات متحده در وین، استانبول یا ژنو خواهد بود و این اتفاقی است که پس از ۳۴ سال خواهد افتاد.

در این صورت، هشدار نتانیاهو مبنی بر اینکه اسرائیل ممکن است پیش از ایالات متحده دست به اقدام علیه ایران بزند، نادرست است. اگر اسرائیل در شرایطی که شانس دست یابی به راه حل دیپلماتیک وجود دارد، به ایران حمله کند، قطعا بین دو دوست نزدیک [آمریکا و اسرائیل] بحران ایجاد خواهد شد.

نیکلاس برنز افزوده است: اسرائیل اگرچه قدرتمند است اما نه از نظر ظرفیت نظامی و نه از نظر اعتبار بین المللی قادر به حمله ای به ایران نیست که ایالات متحده از پس آن برمی آید. اگر قرار باشد پس از شکست مذاکرات اقدامی علیه ایران صورت گیرد، بهتر است این اقدام را آمریکا انجام دهد. بر این اساس، نتانیاهو باید به اوباما اعتماد کند و به وی زمان و فضای لازم را بدهد تا بتواند راه حل دیپلماتیک بیاید. هم در بیت المقدس و هم در واشنگتن، زمان، زمان صبر در خصوص ایران است. احتمال یک راه حل مبتنی بر مذاکره بر حمله ای عجولانه به ایران ارجح است.

گفتنی است، ایران همواره بر ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای خود تاکید کرده است اما هشدار داده که هرگونه اقدام نظامی علیه خود را در همان سطح پاسخ خواهد داد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی یکشنبه گذشته ضمن اهانت به رئیس جمهور منتخب ایران، مدعی شده بود که رژیم متبوعش ممکن است بدون آمریکا به نبرد ایران برود. تحلیلگران این ادبیات نتانیاهو را بیشتر بلوف زنی می دانند تا تهدید.