به گزارش پارس به نقل از فارس، « جان کری» در کنفرانس خبری مشترک با « ناصر جوده» همتای اردنی خود تصریح کرد که کاخ سفید نگرانی بسیار عمیق خود را در خصوص خلع « محمد مرسی» از قدرت و همچنین تعلیق قانون اساسی مصر ابراز داشته است.

وی با این حال ادامه داد که علیرغم نگرانی درباره وضعیت مصر، در نظر ندارد درباره این خلع قدرت مرسی قضاوت عجولانه انجام دهد و تا زمانیکه وکلای آمریکا وظایف خود را در این زمینه انجام دهند، منتظر می ماند.

خلع نظامی مرسی در ۳ ژوئیه (۱۲ تیرماه) صورت گرفت و نه کاخ سفید و نه کری به صورت آشکارا این اقدام را یک کودتا نخواندند زیرا در صورتیکه این اقدام نظامی ارتش مصر را کودتا تلقی می کردند، دیگر نمی توانند کمک ۱.۵ میلیارد دلاری خود را در اختیار ارتش مصر قرار دهند.

وزیر خارجه آمریکا درباره شرایط مصر گفت: آنچه که شرایط را پیچیده کرده است، به وضوح این است که شما یک وضعیت غیرعادی از پتانسیل جنگ داخلی و خشونت بی شمار در مصر داشتید و هم اکنون یک فرایند قانونی در اختیار دارید که بسیار سریع شرایط را رو به جلو پیش می برد.

جوده نیز تصریح کرد که خلع مرسی از قدرت یک کودتا نبوده است و اعلام کرد که مداخله نظامی با هدف بازگرداندن فرایند قانونی به مسیر اصلی بوده است.

وزیر خارجه اردن ادامه داد: من فکر می کنم که نباید به ارتش مصر سوء ظن داشته باشیم. آنها بهتر می دانند. ارتش مصر ضامن صلح و ثبات در بسیاری از فرازها و نشیب های تاریخ معاصر مصر بوده است.