غلامرضا منتظری در گفت‌وگو با پارس نیوز، درباره اشاره مقام معظم رهبری به «غیرت دینی» در بیانات روز گذشته ایشان، گفت: ما همیشه دو سه واژه مواجه هستیم؛ یکی واژه تعصب و دیگری واژه غیرت است. تعصب به معنای احساس وابستگی و دلبستگی شدید این است به یک پدیده، موضع، وسیله، زادگاه و ... است. تعصب به معنای وابستگی است. 

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در کنار این موضوع غیرت هم وجود دارد. غیرت به معنای احساس مسئولیت است و این احساس مسئولیت جنبه آرمانی و قدسی دارد. معمولا وقتی سخن از غیرت است، سخن از احساس مسئولیت ما نسبت به مواردی است که در سرنوشت ما نقش تعیین کننده‌ای دارند. 

وی تاکید کرد: یکی از مصادیق آن بحث غیرت دینی است؛ غیرت دینی و غیرت ملی داریم که هرکدام آن‌ها در نوعش خودشان در حفاظت از یک کشور و آرمان‌هایی که پیش رو داریم، نقش بسیار موثری دارند.

منتظری گفت: شما در شاهنامه فردوسی میخوانید که چو ایران نباشد، تن من مباد؛ این نماد غیرت ملی مردم این سرزمین است. این نسبت به حفظ آب و خاکشان، نسبت به حریم مرزهای جغرافیایی و سیاسی-اجتماعی خودشان، در برابر دشمنان و بیگانگان قرص و محکم ایستادند و از آنها دفاع می‌کنند. در واقع بین غیرت و دفاع رابطه معناداری وجود دارد. 

نائب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: گاهی مواقع مسئولیت نسبت به مرزهای اعتقادی است، نسبت به مرزهای فرهنگی است و نسبت به ارزش‌های اخلاقی یک جامعه است. یکی از چیزهایی که در گام اول انقلاب اسلامی، با الهام از واقعه عاشورا برای ما به یادگار مانده است، بحث غیرت دینی است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در واقعه عاشورا، حضرت عباس (ع) میفرمایند که بخدا اگر دو دستم را قطع کنند، دست از حمایت از دینم برنمی‌دارم. شما همین فرهنگ را در دوران دفاع مقدس می‌بینید. اگر غیرت دینی و غیرت ملی باهم آمیخته نمی‌شد، این حماسه باشکوه را پیش رو نداشتیم. غیرت، بی‌تفاوتی را از بین می‌برد. غیرت عدم احساس مسئولیت را از بین می‌برد. 

وی با بیان اینکه افراد را نسبت به محیط پیرامونی خودشان  حساس می‌کند، گفت: در دوران مدافعان حرم هم همین غیرت دینی را می‌بینید و احساس می‌کنید. فصل مشترک برای افراد از کشورهای مختلف در جبهه، همین غیرت دینی است. وقتی بحث حمایت و حفاظت از حرم اهل بیت مطرح می‌شود، شما می‌بینید که از افغانستان، پاکستان، ایران یمن و کشورهای مسلمان دیگر دور هم جمع می‌شوند که این حلقه وصل، غیرت دینی ما است.

منتظری تصریح کرد: آنچه امروز به عنوان نظام جمهوری اسلامی در اختیار ما است، حاصل ایثار و مجاهدت امام، شهدا ایثارگران فراوانی است و به راحتی در اختیار ما قرار نگرفته است. حفظ و استقرار این میراث ارزشمند، باز هم نیازمند غیرت دینی است.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب گفت: مقام معظم رهبری در حقیقت غفلت‌زدایی کردند و دوباره یادآوری کردند و بنگه‌ها را به یک عنصر عزت بخش به نام غیرت دینی، معطوف کردند. ما برای صعود به قله‌های عزت و سربلندی، نیاز به این مولفه داریم. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نکات حائز اهمیت این است که وقتی ما عنصر غیرت را داریم، دربرابر بیگانه سر تسلیم فرود نمی‌آوریم؛ می ایستیم و استقامت می‌کنیم. یکی از جلوه‌های غیرت دینی را در شهید سلیمانی می‌شود به تماشا نشست. شکوه و عظمت غیرت دینی در کلام، سیره و رفتار این شهید متجلی است. 

وی ادامه داد: ببینید شهید سلیمانی نسبت به استکبار جهانی چه موضعی دارد و یک تنه می‌ایستد. حتی به سردمداران جبهه استکبار می‌گوید ایران نه من حریف شما هستم. این نماد غیرت دینی ما است و این فرهنگ باید تقویت شود و به طور طبیعی دشمنان چنین ایستادگی و مقاومتی را می‌بینند، در تصمیمات خود تجدید نظر می‌کنند. 

منتظری تاکید کرد: ما برای مقاومت و پایداری، امروز هم به این عنصر نیاز داریم. دشمنان ما هر از گاهی اظهار وجود و رجزخوانی می‌کنند؛ ولی تجربه تاریخی نشان داده است که اگر یک ملتی مبنای با غیرت و احساس مسئولیت نسبت به آینده کشورش ایستاد و احساس مسئولیت کرد، قطعاً فاتح قله‌های پیش رو خواهد شد.