قطعاً ناوصواب نخواهد بود اگر مدعی شویم حاج قاسم عزیز از جمله مردان خدا بود که به قول فروغی بسطامی «پردهٔ پندار دریدند» و «همه جا غیر خدا یار ندیدند»؛ همین خصلت به‌جز خدا را ندیدن، از اون انسانی «مخلص» و «صادق» ساخته بود که زیربنای مکب سلیمانی شدند.

به فرموده رهبر حکیم انقلاب، اگر بخواهیم آن چیزی را که اسمش را می‌گذاریم «مکتب سلیمانی»، در یکی دو جمله کوتاه تبیین کنیم، باید بگوییم این مکتب عبارت است از «صدق» و «اخلاص». این دو کلمه در واقع عنوان و نماد و نمایه مکتب سلیمانی است. البته ایشان ۲۷ دی ۱۳۹۸ در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه تهران فرموده بودند «ما به حاج‌قاسم سلیمانی -شهید عزیز- و به ابومهدی -شهید عزیز- به چشم یک فرد نگاه نکنیم؛ به آن‌ها به چشم یک مکتب نگاه کنیم. سردار شهید عزیز ما را با چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه‌ی درس‌آموز، با این چشم نگاه کنیم آن وقت اهمّیّت این قضیّه روشن خواهد شد. قدر و قیمت این قضیّه روشن خواهد شد».

برای «حاج قاسم» شدن نیاز به فرمول پیچیده‌ای نیست مگر اینکه سر به خدا سپردن؛ همان‌طورکه مولای‌مان حضرت علی (ع) در خطبه‌ای در جنگ جمل (خطبه ۱۱ نهج‌البلاغه) فرمودند «اگر کوه‌ها از جای کَنده شوند، تو ثابت و استوار باش، دندان‌ها را برهم بفشار، کاسهٔ سرت را به خدا عاریت ده، پای در زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر، از فراوانی دشمن چشم بپوش و بدان که پیروزی از سوی خدای سبحان است».

قهرمان ما استوار بود به طوری که رهبر حکیم انقلاب در خصوص خصلت صداقت ایشان می‌فرمایند «در موارد زیادی مشکل ما اینجا است که پای صدق در حرکت ما و در تعامل ما با آرمان‌های اسلام و انقلاب میلنگد.

این مرد به معنای واقعی کلمه صادقانه عمل کرد و عمل میکرد در زندگی‌اش، تا آنجایی که ما این زندگی را از نزدیک دیدیم و شناختیم؛ چه در دفاع مقدّس، چه بعد از دفاع مقدّس تا مسئولیّت نیروی قدس، و چه در نیروی قدس. رنج مجاهدت را در راه آرمان‌ها بر خود هموار کردن؛ این معنای «صادقانه» است. وفادار ماندن به اسلام و به انقلاب؛ با همه‌ی وجود به اسلام و انقلاب وفادار ماند؛ به عهدی که با خدا و با امام بسته بود وفادار ماند؛ به وظیفه‌ای که در قبال ملّت ایران داشت و در قبال امّت اسلامی داشت، با کمال دقّت در عمل و با همه‌ی وجود وفادار ماند؛ هم وظیفه در قبال ملّت ایران، هم وظیفه در قبال امّت اسلامی».

حاج قاسم ما ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۳۵ در روستای قنات‌ملک از توابع رابر کرمان در یک خانواده کارگری دیده به جهان گشود. پس از پایان تحصیلات ابتدایی در ۱۱ سالگی به کرمان رفت و پس از اخذ مدرک دیپلم به شغل بنایی روی آورد و سپس به عنوان پیمانکار در اداره آب کرمان مشغول به کار شد. در آستانه انقلاب اسلامی و در کوران اتفاقات و تظاهرات ضد رژیم ستمشاهی، حاج قاسم از گردانندگان اصلی تجمعات انقلابیون کرمان بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پیش از دفاع مقدس، در مقابله با ضدانقلاب تجزیه‌طلب در غرب کشور شرکت کرد و نقش موثری در ختم غائله مهاباد داشت. فاع مقدس، آغاز جهاد حاج قاسم بود. با تجاوز رژیم بعث صدام به ایران اسلامی، حاج قاسم به عنوان فرمانده پادگان قدس کرمان، اقدام به آموزش و تربیت چندین گردان از سپاهیان استان کرمان جهت اعزام به جبهه‌های جنوب کرد.

سردار دل‌ها در حالی دفاع مقدس را پشت سر گذاشت که همان‌ سال‌ها به شهادت رسیده بود و بارها آرزو می‌کرد به یاران شهدایش ملحق شود به طوری که گفته بود «از خدا این را می‌خواهم که هر چه سریعتر بنده را به شهدا ملحق کند».

وی در اظهارنظری دیگر گفته بود «در کوه‌ها و بیابان‌ها در جست و جوی شهادت هستم». شاید همین در جستجوی شهادت‌ها باعث شد که رهبر حکیم انقلاب ۱۲ اردیبهشت سال ۸۴ در دیدار جمعی از ایثارگران و خانواده‌های شهدای استان کرمان از مجاهدت‌های لشکر ۴۱ ثارالله در دوران دفاع مقدس تجلیل کردند و فرمودند: «شما کرمانی‌ها شهدای زیادی دارید؛ اما عمده‌ی شهدای شما متعلق به لشکر ۴۱ ثاراللَّه است. میدانید این لشکر یعنی چه؟ یک لشکر مقتدر، شجاع، فداکار و افتخارآفرین. بعضی از بچه‌های شما که در لشکر ثاراللَّه شهید شدند، در شب عملیات والفجر ۸ که عرض اروند متلاطم را باید طی میکردند، ۱۳۰۰ متر غواصی کردند و از این طرف به آن طرفِ آب رفتند؛ برای این‌که خودشان را به دشمن برسانند. آب در اروندرود، هم از طرف سرچشمه پایین می‌آید؛ هم آب مدّ دریا از بالا داخل میشود. اروند، معبر عجیبی است. جوان‌های شما لباس غواصی به تن کردند - طوری که دشمن نفهمید - و نه ۱۰ متر و ۲۰ متر و ۱۰۰ متر، بلکه ۱۳۰۰ متر را که عریض‌ترین بخش اروند بود، طی کردند و خودشان را به آن طرف رساندند و توانستند ساحل مقابل را از دست دشمن بگیرند و آن فتح‌الفتوحِ عجیب را بیافرینند، که دنیا را منقلب کرد».

برای توصیف رابطه متقابل رهبر جکیم انقلاب و حاج قاسم نیازی به قلم فرسایی نیست؛ کافی است متن تسلیت و تبریک رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرو شهادت حاج قاسم را مرور کنیم که در آن پیام مهم شهادت سردار بزرگ و پرافتخار اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همراهان ایشان بویژه مجاهد بزرگ ابومهدی المهندس را تبریک و تسلیت گفتند و با تأکید بر اینکه انتقام سختی در انتظار جنایتکاران حادثه دیشب خواهد بود، خاطرنشان کردند: خط جهاد و مقاومت با انگیزه مضاعف ادامه خواهد یافت، همه دلبستگان مقاومت خونخواه شهید سلیمانی هستند و ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد.

سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نیز در یکی از سخنرانی‌های خود که در یادواره شهدای مدافع حرم ایراد می‌کرد، در خصوص موضوع «عاقبت به خیری» سخنان مهمی را بر زبان آورد: برادران، رزمندگان، یادگاران جنگ؛ یکی از شئون عاقبت به خیری «نسبت شما با جمهوری اسلامی و انقلاب» است. والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری همین است. والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری، رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد. در قیامت خواهیم دید، مهمترین محور محاسبه این است.