۱. تکلیف ما عزم و سعی است، البته برای رسیدن به نتیجه؛ ولی آنچه قطعا مورد سؤال قرار خواهد گرفت، تلاش و اهتمام به انجام تکلیف است؛ اما نتیجه را نمی‌توان به‌صورت قطعی مطالبه و سؤال کرد، چراکه گاهی اوقات منوط و مشروط به عواملی بیرون از اختیارات ماست. برای همین است که در آیه ۳۹ سوره مبارکه نجم فرمود: «وَ أنْ لَیْسَ لِلْإنْسانِ إلا ما سَعی؛ برای انسان بهره‌ای جز سعی و کوشش او نیست» و البته این سعی، مورد قدردانی قرار خواهد گرفت؛ کما اینکه فرمود: «وَ کانَ سَعْیُکُمْ مَشْکُوراً؛ و سعی‌تان (در راه طاعت حق) مشکور و مقبول است».  این مقدمه ذکر شد تا فرق و تفضیل قائمین و مجاهدین بر قائدین و نشستگان یادآوری شود. فارغ از نتیجه که مهم‌ترین عنصر برای مردم تحت‌فشار است، به‌صورت ملموسی، مسئولان و زمامداران کشور در حال سعی و تلاش‌اند و قطعا مردم صبور و شکور، این عزم جزم و سعی و تلاش را لحاظ می‌کنند.
۲. هرچقدر یک تیم، خوب بازی کند و موقعیت گل بیافریند اما در به‌ثمر رساندن گل ناموفق باشد، شاید تا زمان کوتاهی مورد تشویق هواداران قرار بگیرد اما بعد از مدتی ورزشگاه را نمی‌تواند پر کند. ازآن‌پس تعداد محدودی هوادار به ورزشگاه می‌رود ولی دیگر شور و حرارتی نه در ورزشگاه ایجاد می شود و نه آن انگیزه به بازیکنان منتقل می‌شود و احتمالا آخر فصل هم تیم به لیگ دسته پایین‌تر سقوط می‌کند و ممکن است که دیگر به لیگ برتر نیاید و تیمی دیگر آنقدر محبوب و قوی شود که مقتدرانه به لیگ برتر صعود کند، که فرمود: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی‌ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ؛ ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید، هرکس از شما از دین خود برگردد (زیانی به خدا نمی‌زند) خداوند به‌زودی گروهی را خواهد آورد که آن‌ها را دوست دارد و آن‌ها نیز او را دوست دارند، در برابر مؤمنان رام و خاضع‌اند و در برابر کافران مقتدر و پیروز، در راه خدا جهاد می‌کنند و از سرزنش هیچ ملامتگری نمی‌هراسند.
 این (ایمان و محبت و شهامت) فضل خداوند است که به هرکس بخواهد می‌دهد و خداوند (از نظر وجود و توان و رحمت)  گسترده است و دانا».
۳. فرصت طلایی به‌وجودآمده برای جریان انقلابی با این شرایط در چهل سال گذشته مهیا نشده بود. هرچند پیرامون چگونگی شکل‌گیری این منظومه، حرف‌وحدیث و گلایه‌های به حقی وجود دارد اما به‌هرتقدیر این ترکیب امروز کنار هم و همدلانه کار می‌کنند و امید است سرمایه اجتماعی را ترمیم و تقویت کنند اما همان‌طور که در نوشته قبلی با عنوان «مثل هم صبر کنیم» اشاره‌کرده بودم نمی شود مسئولانی که نفس‌شان از جای گرم درمی‌آید، نباید و نشاید از مردم تحت‌فشار توقع صبوری بلندمدت داشته باشند، می‌بایست دویدن‌ها به رسیدن ختم شود وگرنه عمر چنین ترکیب‌هایی بلندمدت نخواهد بود و نظام مردم‌سالار بالاخره ترکیب جدیدی بر سر کار می‌آورد. مذاکرات، سفرها و دیدارها باید نتیجه محور و مؤثر بر سفره مردم طراحی و اجرا شود وگرنه می‌شود مصداقی از نشستند و گفتند و برخاستند پی مصلحت مجلس آراستند.