به گزارش پارس به نقل از قانون، مشروح گفت وگوی قانون با شریف زاده در پی می آید:

شما د ر مصاحبه با روزنامه ما گفته اید که گفتمان بهار همان گفتمان اعتد ال است و د ر مصاحبه د یگری با قانون هم د رباره برخی از اقد امات د ولت گفته اید این موضوع برای آقای احمد ی نژاد است و مربوط به آقای مشایی نیست. آیا شما تفکیکی بین این د و گفتمان قائلید؟

خیر، تفکیکی قائل نیستم. گفتمان زند ه باد بهار مربوط به احمد ی نژاد است و ایشان چند سال پیش زند ه باد بهار را مطرح کرد ند و تفکیکی بین این د و نیست. همانطور که احمد ی نژاد گفته است، احمد ی نژاد، مشایی و مشایی، احمد ی نژاد است. گفتمان واقعی را باید د ر گفتمان بهار پیگیری کرد چرا که بهار فصل اعتد ال است. باید اشاره کنم که اعتد ال یکی از ویژگی های گفتمان بهار است.

حتما مثال معروف" مثل هوای بهاری" را شنید ه اید که گاهی صاف و گاهی طوفانی است و شما نیز د ر صحبت هایتان گفتید یکی از ویژگی های گفتمان بهار، اعتد ال است. بنابراین می توان نتیجه گرفت گاهی نیز گفتمان بهار می تواند تند روی باشد؟

اعتد ال، نقطه مقابل تند روی است. اگر افراط و تفریط باشد که د یگر اعتد ال نیست. ما د ر گفتمان بهار تند روی و کند روی نمی بینیم ولی ممکن است پرسش شما این باشد که آیا د ر گفتمان شما صلابت وجود د ارد، باید بگویم بله. گفتمان بهار د ر برابر ظلم و ستم با صلابت است یعنی اینکه مهر به انسان ها این گفتمان را با صلابت د ر برابر زورگویی ها و فاصله های طبقاتی قرار می د هد. مد ارا با ستمگر د ر گفتمان بهار بی معناست و این عین اعتد ال است.

صحبت هایی که احمد ی نژاد د ر سال ۸۸ د ر باره برخی شخصیت ها د اشتند را می توان د ر راستای مبارزه با همین فاصله طبقاتی که گفتید، د ید؟

بله. چون احمد ی نژاد از جنس مرد م است و محرومان را د وست د ارد. احمد ی نژاد از فرد خاصی نفرت ند ارد. از مرام های خاص نفرت د ارد.

تعریف مستضعف تنها مربوط به طبقه ضعیف جامعه نیست و به کسی اطلاق می شود که ضعیف واقع شد ه است و د ر این تعریف از کارخانه د ار تا قشر تحصیلکرد ه می گنجد و د ر گفتمان انقلاب اسلامی هم بر این اساس حمایت از مستضعف بود اما د ر د وره آقای احمد ی نژاد عنایت به طبقه محرومان شد و طبقه متوسط به بالا به مشکل برخورد ند. این باعث ظلم به مستضعفین نبود؟

نه، من این را قبول ند ارم. احمد ی نژاد به سمتی رفت که تقسیم د رآمد ها برابر باشد یعنی فرد ثروتمند جامعه و فقیر جامعه نیز یارانه گرفت. کارخانه د اران هزاران برابر مستضعفان یارانه مصرف می کرد ند ولی تشخیص د اد ه شد که یارانه به صورت مساوی بین همه تقسیم شود. حال این پول به د رد ثروتمند ان نمی خورد چه ربطی به احمد ی نژاد د ارد؟

خب تنها مسئله یارانه ها نیست!

صبرکنید، آقای احمد ی نژاد روند خاند ان سالاری را د ر ایران نابود کرد و کاری کرد که جامعه برای طبقه تحصیل کرد ه ای که برای ند اشتن ارتباط خانواد گی با مسئولان نظام د ر این کشور جایگاهی پید ا نمی کرد، باز شود. این جوانانی که احمد ی نژاد سر کار آورد و خیلی ها گفتند اینها ناشی و تازه کار هستند د ر برخی از جاها از گذشتگان بهتر کار کرد ند و خیلی هم موفق بود ند. من نمی گویم صد د ر صد این نظام به هم ریخت ولی احمد ی نژاد آغازگر این روند بود و کسی که آغاز می کند و جرات و جسارت این را د ارد که بزند زیر نظام مد یریتی کشور، خیلی کار انقلابی کرد ه است.

این کار با اعتد ال جور د ر نمی آید و افراطی است. آیا انقلاب با اعتد ال همخوانی د ارد؟

برای کار انقلابی باید شتاب و سرعت بگیریم ولی این شتاب برای شما افراط است. شتابی که باید شما را به اعتد ال برساند از چشمان ثروتمند ان افراطی است. من سوال د ارم چرا آقازاد ه ها باید اعتبارات کشور را جارو کنند؟ احمد ی نژاد این را به اعتد ال برگرد اند، نه اینکه افراط کرد.

این نکته شما د ر ابطه با افراط و تفریط را قبول ند ارم مثل انحلال سازمان مد یریت. اگر احمد ی نژاد به د نبال اعتد ال هم بود ه است د ر روش، افراطی عمل کرد ه است. این را که قبول د ارید؟

شما گفتید شاید مرام اعتد ال باشد ولی شیوه افراط باشد. من می گویم برای رسید ن به اعتد ال شتاب لازم است. شتاب برای رسید ن به اعتد ال نامش روش غیر معتد لانه نیست. اگر ما بخواهیم جلوی مکید ن خون مرد م را بگیریم نمی توانیم به مرور جلوی آن را بگیریم.

مگر شما نمی گویید می خواستید جلوی حضور آقازاد گان را بگیرید؟ ولی د ر حال حاضر همان گروهی که شما می خواستید جلوی آنها بایستید د وباره به قد رت رسید ند.

معلوم نیست که هنوز بیایند. انشاءالله که آنها نباشند.

بالاخره آقای هاشمی از آقای روحانی حمایت کرد ند!

حمایت د لیلی نمی شود که آقای روحانی را مساوی یا تابع هاشمی بد انیم و این را قبول ند اریم که آقای هاشمی تولیت و سرپرستی روحانی را د ارند. ما روحانی را فرد مستقلی می د انیم و امید واریم همانطور که از اعتد ال گفتند، با اعتد ال عمل کنند.