نفتالی بنت به دنبال سناریو سازی علیه ایران است.نفتالی بنت به دنبال برهم زدن مذاکرات هسته‌ای ایران است.

 بایدن در کاخ سفید به بنت گفت «ما دیپلماسی را در اولویت قرار می‌دهیم و می‌بینیم که ما را به کجا می‌رساند اما اگر دیپلماسی شکست بخورد، آماده هستیم که به گزینه‌های دیگر روی بیاوریم‌.»

همچنین نفتالی بنت، هفته گذشته در آستانه سفرش به واشنگتن گفته بود که به جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا طرحی را ارائه می‌دهد تا ایران را هم در زمینه هسته‌ای و هم منطقه‌ای متوقف کنند!                         

«گزینه‌های دیگر»  و «توقف ایران در منطقه»  هر دو این عبارت نه تنها پتانسیل این را دارند که به  بومرنگی بدل شوند و در حیفا و تل آویو فرود  بیایند  بلکه خاصیت خواب آوری را نیز دارند! در واقع زمانیکه دولت آمریکا برای دل خوشی فرزند نامشروع زدو بندهای بین‌المللی که از بد روزگار و کارشکنی ها  در منطقه ما  سکنی گزیده،  اعلام می‌کند اگر دیپلماسی کار ساز  نباشد سراغ گزینه‌های دیگر خواهد رفت، دست ایران را هم برای گزینه های دیگر باز می گذارد!  

 همچنین تمایل برای گفت و گو و مذاکره و از سوی دیگر تلاش برای تکرار یک ادعای نخ نما از سوی رژیم آمریکا نشان می‌دهد هنوز پایه‌های میز مذاکره در وین لغزان است و در مسیر مذاکرات احیای برجام همچنان  ویروس‌های بی اعتمادی، زورگویی و زیاده خواهی مهم ترین مانع  زنده شدن این توافق تاریخی (!) هستند.  

 نخست وزیر رژیم صهیونیستی که ترجیح داده در اولین سفر خارجی هواپیمای خود را به سمت فرودگاه جان اف کندی هدایت کند در حالی در خصوص ارائه برنامه‌ای برای توقف ایران در منطقه، لاف زنی می‌کند که نمی داند هر کلمه و عبارتی که محتوایش تهدیدی علیه ایران باشد گام به گام و قدم به قدم بومرنگی را  می سازد که برای عدم برگشتش نه تنها بنت بلکه تمام صهیونیست‌های مقیم سرزمین زیتون باید در کنار دیوار ندبه دعا بخوانند!

 نخست وزیر اسرائیل در حالی هدف از سفرش به آمریکا را مانع شدن از بازگشت مجدد واشنگتن به برجام نافرجام می‌داند و مدعی شده بازگشت دوباره آمریکا به برجام  طناب نجات برای ایران است! که  زمانیکه برنامه اش را در غالب قصه برای رئیس جمهور آمریکا تعریف و تدوین می‌کرد  حتی بایدن هم خوابش برد شاید هم  هیپنوتیزم بنت، رئیس جمهور کهن سال را به رویا برده بود تا  شاید در عالم رویا بتواند اتوپیا سازی‌های بنت را ببیند در عالم واقع که دور از دسترس است!  

 کدام طناب نجات؟ کدام برجام؟ ایران در حالی دیگر اولویتی برای برجام در سیاست خارجی قائل نیست  که ترجیح می دهد حالا که توپ در زمین آنهاست طرف های مقابل تصمیم بگیرند، تهران نه تنها نفعی از برجام نبرده بلکه افزایش و تشدید تحریم و رفع ابهام استراتژیک در برنامه هسته‌ای آورده منفی این گفت و گوی هشت ساله برای  کشور بوده است.

لذا در شرایط کنونی و تجربه‌های گذشته در کنار  استقرار دولت جدید در ایران، به نظر می رسد دیگر تعلق  خاطر خاصی نسبت به برجام در مقایسه با گذشته  در دستور کار دیپلماسی ایران وجود ندارد و دولت مستقر ترجیح می دهد نظاره گر باشد تا ببیند طرف‌های مقابل آیا به تعهدات خود باز می‌گردند یا خیر؟  ایران در حوزه تحریم ها ضربه نهایی را تجربه کرده و به قول دیپلمات سابق دیگر مگر تحریمی هم مانده که انجام نشده باشد؟! در زمینه گفت و گو مذاکره نیز تا جای ممکن پیشرفته و حتی با خروج آمریکا از این توافق ایران همچنان با کشورهای اروپایی وارد شور و مذاکره شد.

اما حالا دیگر شرایط فرق می کند زیاده طلبی و گنجاندن موارد جدید که بتواند منافع تل آویو را تامین کند و پدرخوانده قولش را داده تنها در رویا دیدنی است همان طور که به قول ترامپ جو خواب آلو ترجیح داد از واقعیت کنده و به خواب و رویا پناه ببرد بلکه در آنجا بتواند قول هایش را عملی کند. 

لفاظی در خصوص ایران و به کار گیری همان  سیاست چماق و هویچ رنگ رو رفته ای  که البته هویج دل برخی داخلی ها را برد تا سایه چماق کم شود دیگر تاثیر گذاشته را ندارد زیرا نه از هویج مزه بر دهان ماند نه سایه  چماق کم شده بلکه چماق همچنان در دستان طرف‌های مقابل رقصان است مثل همین لاف‌های بنت -بایدن! رژیم اسرائیل در حالی تئاتر منحط تلاش برای عدم بازگشت آمریکا به برجام را این روزها به کارگردانی نفتالی بنت میلیارد افراطی به روی صحنه برده که می داند باید برجام همچنان گران تر به ایران فروخته شود در واقع  اجرای نمایش عبث و بیهوده توسط آمریکا و اسرائیل با این محتوا که اگر به برجام بر نگردید خوب نمی‌شود! اگر برجام و گفت و گو نباشد بد می شود! بازهم به دنبال  به راه انداختن جنگ روانی و ایجاد دودستگی در داخل هستند.

همان استراتژی ها  که هشت سال پیش تبدیل به شعار انتخاباتی شد و در نهایت به مذاکرات لوزان و وین منتهی شد. اما این بار شرایط فرق می‌کند زیرا ایران بازیگر خوب قصه برجام بود و تا به امروز با توجه به ضرورت ها به تعهدات خود پایبند بوده است لذا عدم بازگشت آمریکا و یا عدم احیای برجام دیگر تفاوت چندانی را به حال ایران ندارد و بنت و دوستانش تا حدودی دچار اشتباهات محاسباتی شده اند.