به نقل از آی ای؛ بر اساس یک پست به اشتراک گذاشته شده در وب سایت رسمی سازمان فضایی ناسا ، این سازمان اخیرا یک بررسی کامل سیستمی را برای ارزیابی عوامل بالقوه و خطرات موجود در سوئیچ هابل به سخت افزار پشتیبان خود انجام داده که ممکن است در اواخر این هفته انجام بگیرد و احتمال دارد که این آزمایش بتواند زندگی تلسکوپ هابل را نجات دهد.

راه طولانی ناسا تا بهبودی هابل

ناسا هنوز در حال تحقیق بر روی تلسکوپ فضایی هابل است تا علت اصلی ایجاد مشکل رایانه حمل بار را که منجر به خاموش شدن این تلسکوپ شده را کشف کند. روز یکشنبه ۱۳ ژوئن، رایانه هابل به دلیل بروز مشکل در ماژول حافظه، خاموش شد. این آخرین مورد از اشکالات جزئی و عمده‌ای بود که این تلسکوپ سن و سال دار از آغاز فعالیتش در فضا پس از پرتاب در سال ۱۹۹۰ با آن رو به رو شد که هنوز هم حل نشده باقی مانده و امید کارشناسان برای ادامه فعالیت هابل کم است.

[ناسا می‌ خواهد کامپیوتر پشتیبان هابل را آزمایش کند / ممکن است تلسکوپ ۳۰ ساله زنده بماند]

با فهمیدن خرابی سیستم هابل، کنترل کننده‌های پرواز ناسا با تلاش برای راه اندازی مجدد رایانه در مرکز پرواز فضایی گودارد در مریلند وارد عمل شدند و سعی کردند دوباره این رایانه را راه اندازی کنند، اما متأسفانه این رایانه در همان روز دوباره متوقف شد و هنوز هم در حالی که مهندسان و دانشمندان برای احیای آن شبانه روزی تلاش می‌کنند، همچنان آفلاین مانده است.

یکی از نمایندگان ناسا گفت که هیچ جدول زمانی مشخصی برای راه اندازی مجدد رایانه هابل وجود ندارد، اما ناسا چندین گزینه را برای نجات تلسکوپ فضایی دارد که می‌خواهد آن‌ها را دنبال کند. یکی از گزینه ها، سوئیچ هابل به کامپیوتر پشتیبان است. ناسا در حال آماده شدن است تا این کار را انجام دهد که شامل یک روند و آزمایشی چند روزه است تا بتوان سخت افزار پشتیبان هابل را فعال سازی کرد.

هابل را می‌توان به مدار بالاتر برد

باتوجه به اینکه هابل تاکنون بیش از عمری که برایش برنامه ریزی شده بود فعالیت کرده و سن بالایی هم دارد، لازم به یادآوری است که ناسا پیش‌تر برنامه ریزی کرده بود هابل را بازنشسته کند و تلسکوپ فضایی جیمز وب را که جدید هم هست به جای هابل به فضا بفرستد تا جهان را رصد کند.

[ناسا می‌ خواهد کامپیوتر پشتیبان هابل را آزمایش کند / ممکن است تلسکوپ ۳۰ ساله زنده بماند]

با وجود سال‌ها تأخیر در پرتاب جیمز وب، اکنون این تلسکوپ به عنوان جانشین هابل شناخته می‌شود. این تلسکوپ جدید پس از پرتاب فضا بسیار دور‌تر از زمین مستقر می‌شود و اگر خرابی یا مشکلی در آن به وجود بیاید تعمیر و ارتباط با آن نیاز به منابع و ابزار لجستیکی بسیار بیشتری خواهد بود. تلسکوپ فضایی جیمز وب فاقد قابلیت‌های ماورابنفش (UV) است، به همین دلیل ناسا از ستاره شناسان می‌خواهد که هرچه بیشتر مطالعات و کاربرد‌های مبتنی بر UV را در سال‌های اخیر ارائه دهند.

کارشناسان امیدوارند وقتی ناسا سیستم رایانه پشتیبان هابل را فعال می‌کند، این تلسکوپ پیر دوباره آنلاین شود و اگر چنین نشود، ناسا ممکن است هابل را برای ورود نهایی به موقعیت اولیه اش منتقل کرده و آن را در جو زمین بسوزاند. اما اگر هابل از آزمایش سنگین با موفقیت عبور کند و از مصیبت تابستان ۲۰۲۱ جان سالم به در ببرد، می‌تواند چندین مطالعه دیگر را به سرانجام برساند و شاید ناسا آن را به مداری بالاتر ببرد تا بتواند رصد‌های نجومی اش را برای چند دهه دیگر هم ادامه بدهد.