رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات سازمان نظام پزشکی تاکید بر اجرای قانون و عدم سیاسی کاری و جلوگیری از ورود افراد فاقد صلاحیت باعث اعتماد بر اجرای انتخابات سالم شد و افزایش مشارکت چشمگیر را در پی داشت عبدالحسین روح الامینی  نجف آبادی، رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به انتخابات این دوره از سازمان نظام پزشکی و اهمیت و چگونگی برگزاری آن بیان کرد: نظام پزشکی از قدیمی ترین سازمان‌های صنفی و حرفه‌ای کشور است که قدمت زیادی دارد و نسبت به سازمان‌های دیگر مانند نظام مهندسی یا کانون وکلا قدیمی تر است  وساختار و استحکام بیشتری داشته است. وی افزود: ملاک کار در سازمان نظام پزشکی آخرین قانون مصوب نظام پزشکی در سال ۱۳۸۳ مصوبه مجلس شورای اسلامی است در آن قانون هم شرح وظایف آورده شده و هم در مورد اختیارات و مسئولیت هایی که به عهده سازمان نظام پزشکی است شرح داده شده است.
روح الامینی تاکید کرد: البته در طول زمان گاهی اختیاراتی داشته که تغییر یافته اکنون وضعیت فعلی جایگاه ویژه‌ای در پیگیری مطالبات صنفی و رسیدگی به تخلفات احتمالی اعضای نظام پزشکی دارد و مهمترین وظیفه این سازمان ارتباط دو سویه مردم و حامی بیماران و از طرفی حمایت صنفی از اعضایش است.
 اعضای سازمان نظام پزشکی چه کسانی هستند؟
رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات سازمان نظام پزشکی ادامه داد: اعضای سازمان نظام پزشکی طیف گسترده‌ای را شامل می‌شوند. عمدتا پزشکان و سپس دندانپزشکان، داروسازان، ماماها، علوم آزمایشگاهی و رشته‌های مختلف معروف به لیسانسه های پروانه دار عضو این سازمان هستند به جز پرستاران که نظام پرستاری متولی آنهاست و جدا از سازمان نظام پزشکی است، همچنین سایر طیف‌های جامعه پزشکی و دست‌اندرکاران بهداشت و درمان عضو این سازمان هستند. او تصریح می‌کند: نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر عضو این سازمان هستند که جامعه بزرگی را تشکیل می‌دهند و در حدود ۲۲۰ شهر کشور ساختارهای رسمی به عنوان سازمان نظام پزشکی توسعه و فراگیر هستند.
روح‌الامینی می‌گوید: طبق قانون اعضای نظام پزشکی در بخش های مختلف و در شهرستان‌های مختلف بر اساس تعداد اعضای شان می‌توانند یک هیئت مدیره ۱۷  یا ۱۱ نفر را داشته باشند شهرهایی که بالای ۵۰۰ عضو دارند می‌توانند یک هیئت مدیره ۱۷ نفره و شهرهایی که کمتر از ۵۰۰ عضویت در سازمان نظام پزشکی دارند هیئت مدیره  ۱۱ نفره را می‌توانند تشکیل دهند. ۱۰ الی ۶ نفر آن‌ها می‌تواند پزشک باشد، ۲ الی یک نفر داروساز، ۲ الی یک نفر دندانپزشک، یک نفر ماما، یک نفر متخصص علوم آزمایشگاهی و یک نفر هم از لیسانسه‌های پروانه دار و تعدادی علی‌البدل تشکیل دهند. 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: این هیئت مدیره‌ها طبق قانون وظایفی دارند.قانون نظارت عالیه بر این انتخابات را یک هیئت هفت نفره انجام می‌دهد که متشکل از سه نفر از منتخبان مجلس شورای اسلامی، آقایان پاک مهر و آریان پور و بنده است و دو نفر از نمایندگان وزارت بهداشت، خانم لاری و آقای کولیوند و یک نفر از قوه قضائیه یعنی آقای امیری اصفهانی که قاضی عالی رتبه با سابقه طولانی به عنوان نماینده دادستان کل در جلسات حضور دارند و همچنین یک نفر به انتخاب وزیر کشور در این دوره آقای درخشان نیا رئیس ثبت احوال کشور است.
وی ابراز کرد: مجموع این هفت نفر یک ترکیب فراقوه‌ای را برای نظارت بر حسن اجرای انتخابات که ۴ سال یکبار انجام شده ، تشکیل می‌دهند که فرآیند آن از زمان تشکیل این هیئت انجام می‌شود. با توجه به پیشرفت شرایط نرم‌افزاری و رسانه‌های نوین باید شرایط راحت تری برای رای‌گیری انجام می‌شد، اما برگزارکنندگان انتخابات نتوانستند به این هدف دست یابند.
روح الامینی افزود: در بسیاری از انجمن های علمی گروه پزشکی اکنون کار به خوبی انجام می‌شود و انتخابات به صورت الکترونیک صورت می‌گیرد و داوطلبان در بازه زمانی معین مدارک خود را بارگذاری می‌کنند و پس از تایید صلاحیت رای گیری در یک فرجه زمانی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود اما در این دوره از انتخابات نظام پزشکی این اتفاق نیفتاد و بهینه این بود که با توجه به گسترش امکانات نرم افزار این کار از سوی وزارت بهداشت و نظام پزشکی انجام شود.
 وزارت بهداشت در این دور و دور قبلی انتخابات نظام پزشکی تجربه موفقی نداشته است
رئیس هیئت مرکزی نظارت بیان می‌کند: اما علیرغم تاکید ما حتی ثبت نام به صورت الکترونیکی برگزار نشد و این مسئله باعث ایجاد زحمت برای مردم و نهاد نظارت در بخش جمع آوری داده‌ها شد اگر انتخابات به صورت الکترونیکی انجام می‌شد فرد می‌توانست به صورت آنلاین با یک کلیک ساده اطلاعاتش را بارگذاری کند اما این اقدام صورت نگرفت و با مخالفت و بعضاً عدم اعلام آمادگی وزارت بهداشت روبه‌رو شد.
او گفت: از طرفی ۴ سال پیش وزارت بهداشت تجربه ناموفقی را در انتخابات نظام پزشکی داشته در روز برگزاری معضلاتی به وجود آمده بود و در نهایت نیز انتخابات به صورت حضوری و دستی صورت گرفته بود. 
روح الامینی ادامه داد: در این دوره با درخواست وزارت بهداشت از همان ابتدا گفتند که آمادگی انتخابات الکترونیک را نداریم و باز هم به صورت دستی صورت گرفت و به تعبیر بعضی از اساتید پزشکی مجبور شدیم به شیوه قرون وسطایی و پنجاه سال پیش، انتخابات را به صورت کاغذی و دستی انجام دهیم و چاره‌ای هم جز این نداشتیم به نظر می رسد اگر از ابتکارات نرم افزاری استفاده می‌شد حتی می توانست این صندوق های سیار و ثابت بیشتری را در مراکز تجمع نیروهای پزشکی در سراسر کشور بگذاریم.
رئیس هیئت مرکزی نظارت درمورد روند انتخابات سازمان نظام پزشکی توضیح داد: طبق آیین نامه یک روز بعد از انتخابات، یعنی روز ۲۶ تیرماه زمان اعلام نتایج اولیه است. کاندیداها دو روز فرصت دارند اگر شکایتی دارند به شهرستان ارائه کنند و اگر کاندیداها نتایج شهرستان را نپذیرفتند می‌توانند به هیئت مرکزی شکایت کنند و این هیئت دو روز فرصت بررسی دارد و نهایتا طی ۱۰ روز بعد تاییدیه کل شهرستان‌ها انجام می شود و هیئت مرکزی اعتبارنامه‌های منتخبان را صادر خواهد کرد. بعد از آن نیز وارد پروسه انتخاب مجمع عمومی و شورای عالی و رئیس کل می شویم. 
  هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی برای تسهیل این انتخابات چه کرد؟
روح الامینی عنوان کرد: اما با وجود تمام این مسائل حجم مشارکت این دوره نسبت به دوره‌های قبلی بیشتر بود و این مسئله توفیق بسیار خوبی برای جامعه پزشکی است.  اما اگر می‌خواستیم که شعبه ها و صندوق‌های بیشتری در سراسر کشور داشته باشیم باید برای چگونگی اخذ رای تدبیر می‌شد مانند انتخابات ریاست جمهوری و مجلس.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآورشد که میزان مشارکت با وجود محدودیت‌ها و وجود تنها یک شعبه در هر شهر خوب بود. در این دوره برای افزایش مشارکت چند تصمیم اتخاذ کردیم هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی تصمیم گرفت ثبت نام را برای کاندیداها چند روز تمدید کند، همچنین رسیدگی به شکایات برای چند روز تمدید شد. از طرفی طبق صراحت قانون معین کردیم که رزیدنت‌ها هم می‌توانند رای دهند و هم می‌توانند کاندید شوند. همچنین وجود رزیدنت‌ها و دستیاران پزشکان در این دوره تسهیل و تسریع شد.
وی افزود: از طرف دیگر پاسخ به هنگام به سوالات و شبهات و ابهاماتی که وجود داشت به صورت آنلاین برای اولین بار انجام شد حتی بنده به عنوان رئیس هیئت نظارت یک خط مستقیم و مستقل به صورت شبانه روزی برای ارتباط با مردم و اعضای نظام پزشکی و هیئت‌های نظارت داشتم و به صورت مستقیم مطالب و مسائل شان را دریافت می کردیم این انتخابات تقریباً روان و سهل شده بود. این مسئله یکی دیگر از نکات تاثیرگذار در افزایش مشارکت بود.
  برخی از افراد به دنبال ایجاد حاشیه در این انتخابات بودند
روح الامینی با بیان اینکه افزایش مشارکت برخلاف تلاش‌هایی بود که برخی افراد داشتند، اذعان کرد: عده‌ای تلاش می‌کردند انتخابات نظام پزشکی را وارد حاشیه کنند و در تعیین صلاحیت‌ها بحث‌های ایجاد کنند اما جامعه پزشکی دست رد به سینه آن‌ها زد. برخی در فضای مجازی و گفت وگوهای شان بحث تحریم انتخابات را پیش می‌بردند اما باز هم از این مسئله استقبال نشد.
رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی درمورد وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این انتخابات خاطرنشان کرد: راجع به پروتکل‌های بهداشتی در انتخابات نظام پزشکی به صراحت می‌توان گفت که در در بسیاری از نقاط و رعایت شده است است. اما اگر در مواردی مشاهده شده که رعایت پروتکل‌ها کاهش یافته به علت استقبال بیش از حد برای انتخابات بوده است. این در حالی است که تمهیدات بسیار خوبی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی چیده شده بود.
او ابراز می‌کند: اما در برخی از شهرهای بزرگ و در بعضی از ساعت‌ها تذکرات لازم داده شد البته لازم به ذکر است که جامعه پزشکی تقریباً واکسینه شده‌اند. با این حال حتی خود من در بازدیدهایی که در تهران و کرج داشتند به لزوم رعایت پروتکل‌ها اشاره کردم.
روح الامینی در ادامه ضمن اشاره به عملکرد سازمان نظام پزشکی گفت: نکته بعدی که در مورد آن صحبت می‌کنند و عملکرد سازمان نظام پزشکی است ما به عنوان هیئت ناظر بر انتخابات و نظارت بر حسن اجرای انتخابات قضاوت رسمی در این مورد نداریم و قضاوت در مورد آن به عهده جامعه پزشکی است.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درانتها اظهار کرد: به هر حال نتیجه انتخابات این دوره می‌تواند پاسخ به نحوه عملکرد این سازمان در دوره قبل باشد. باید ببینیم تا چه حد تغییرات رخ می‌دهد. با توجه به نتایج ابتدایی که تا به امروز مشخص شده شاهد تغییراتی هستیم. اما اینکه سمت و سوی تغییرات چیست باید منتظر شد تا مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی که متشکل از نمایندگان شهرهای مختلف است، تشکیل شود و آنها ارکان سازمان نظام پزشکی که شورای عالی و رئیس کل است را تعیین کنند.