تقوی نیا تحلیلگر سیاسی درباره مذاکرات احیاء برجام، اظهار کرد: ما باید این مذاکرات را در کنار سایر رفتار‌های آمریکا در منطقه و دنیا ببینیم؛ اخیرا ناتو نشستی را با اعضای خود برگزار کرد و در این نشست تصمیم گرفتند که به طور جدی به مقابله با چین بپردازند، این موضوع یعنی اولویت ناتو چین و سپس روسیه است و ایران اولویت آن‌ها نیست، چراکه دولت بایدن بر اساس راهبرد جهانی شدن لیبرال به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت‌های ناتو است و مانند دولت ترامپ یک جانبه گرایی را پیشه نخواهد کرد.

اولویت دولت بایدن برخلاف ترامپ منطقه غرب آسیا نیست

وی افزود: در چند ماه گذشته آمریکا ۸۰ درصد ناوگان دریایی خود را از خلیج فارس خارج کرده و عمدتا به شرق آسیا منتقل کرده است، این موضوع نشان می‌دهد که آمریکا خواستار تنش نیست، اخیرا هم سیستم‌های پدافند هوایی را از کویت، عربستان و اردن خارج کرده است، لذا اگر آمریکا خواهان افزایش تنش با ایران بود که این اقدامات را انجام نمی‌داد، اولویت دولت بایدن برخلاف ترامپ منطقه غرب آسیا نیست، بلکه چین است.

تقوی نیا با بیان اینکه دولت بایدن قرار است تمام تمرکز خود را بر چین و روسیه بگذارند، گفت: آمریکا برای اینکه بخواهد بر جبهه چین متمرکز شود باید بر سایر جبهه‌های خود آتش بس برقرار کند و تمرکز خود را از دست ندهد، لذا نیاز دارد به ایران امتیازی دهد.

اختلاف چند روز گذشته وین بر سر مکانیسم ماشه است/ تحولات منطقه بدون حل مسئله با ایران به ثبات نمی‌رسد

تحلیلگر مسائل سیاسی درباره مذاکرات وین، اظهار کرد: در نهایت آمریکا به برجام برخواهد گشت و به شرایط قبل از سال ۹۷ که ترامپ از برجام خارج شد، برمی‌گردد، اما ایران دیگر نمی‌پذیرد که مکانیسم ماشه در برجام وجود داشته باشد، اکنون اختلاف بر سر مکانیسم ماشه است که البته ایران نپذیرفته است و حتی شورای عالی امنیت ملی به آقای عراقچی اعلام کرده که باید در این موضوع به طور جدی ایستادگی کند و اختلاف چند روز گذشته در وین هم همین بود.

تقوی نیا با بیان اینکه دولت منتخب ایران با طرف‌های برجامی کار می‌کند، گفت: آقای رئیسی از برجام به عنوان یک فرصت استفاده می‌کند، اگرچه برجام نقاط ضعف جدی هم دارد و ما را از برخی از اقدامات نهی کرده است، اما سال‌ها بر روی آن کار شده است، آقای رئیسی از ظرفیت‌های برجام استفاده می‌کند آن‌ها هم تمایل دارند که با ایران کار کنند، چراکه مشکلات جدی با سایر کشور‌ها دارند، تحولات منطقه در سوریه، یمن، عراق، لبنان و در فلسطین نشان داده که مسائل منطقه بدون حل مسئله با ایران به ثبات نمی‌رسد.

برجام از منطقه جدا نیست/ توافق هسته ای در دولت آقای روحانی احیاء می‌شود/ رژیم صهیونیستی، آمریکا و اروپا از دولت جدید ایران هراس دارند 

وی با تاکید بر اینکه برجام را نباید یک پدیده مستقل از تحولات منطقه دید، اظهار کرد: شرایط بین ایران و آمریکا به سمت همکاری پیش می‌رود، چراکه دو طرف تقابل را در شرایط فعلی به نفع خود نمی‌دانند.

تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه برجام در دولت آقای روحانی احیاء می‌شود، خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی، آمریکا و اروپا از تیم دولت جدید ایران هراس دارند و برجام را ظرفیتی برای فریز برنامه هسته‌ای ایران و توقف آن می‌بینند.

تقوی نیا اضافه کرد: ایران اکنون اورانیوم ۶۰ درصدی غنی  می‌کند، اگر تیم مذاکره کننده جدیدی روی کار بیاید، مشخص نیست که بخواهد به کدام سمت حرکت کند و آمریکایی‌ها به هیچ عنوان این ریسک را نخواهند پذیرفت که اجازه دهند دولت بعدی عنان مذاکرات هسته‌ای را در دست بگیرد.

وی افزود: تا قبل از روی کار آمدن دولت منتخب ایران، غرب مسئله هسته‌ای ایران را تا حد زیادی حل می‌کند، چراکه برجام به آن‌ها ظرفیت داد که از رشد و توسعه صنعت هسته‌ای ما جلوگیری کنند و آن‌ها این ظرفیت را از دست نخواهند داد، اگرچه تلاش کردند که موضوع منطقه و مسائل موشکی را هم در مذاکرات بگنجانند که این کار صورت نگرفت، فشار‌های دوره ترامپ و ایستادگی ایران نشان داد که کشور ما به هیچ عنوان زیر بار این تحمیلات نخواهد رفت.

تضمین خود ما هستیم/ ایران و آمریکا در حال حاضر در آتش بس نسبتا پایداری قرار دارند

تقوی نیا با اشاره به گرفتن تضمین از دولت بایدن در برنامه هسته‌ای ایران، توضیح داد: تضمین عملکرد و برداشته شدن تحریم‌ها خود ما هستیم، اگر خود را در بحث هسته‌ای از مولفه‌های قدرت آمریکا قوی می‌کردیم، واشنگتن  از برجام خارج نمی‌شد، اما پالس‌های غلطی که سوی دولت آقای روحانی داده شد که خزانه خالی است و آمریکا با یک دکمه می‌تواند کل برنامه هسته‌ای و سیستم نظامی ایران از بین ببرد و  اشتیاقی که به توافق نشان داد آمریکایی‌ها را به این سمت برد که ایران با کوچک‌ترین امتیاز هم راضی می‌شود، اما دولت جدید و به ویژه بعد از شکست فشار حداکثری ترامپ غلط بودن این گذاره را نشان داد.

وی افزود: ایران و آمریکا در حال حاضر در آتش بس نسبتا پایداری قرار دارند، اما این به معنای حل مشکلات بین تهران و واشنگتن نیست، ولی تنش‌ها تا حد بسیار زیادی کاهش پیدامی کند و فرصت جدی برای رشد و توسعه قدرت منطقه‌ای ایران خواهد بود.

«سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین یکشنبه ۳۰ خرداد بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام گفت که دور ششم مذاکرات وین با برگزاری جلسه کمیسیون مشترک به کار خود پایان داد. در جلسه کمیسیون مشترک یک جمع بندی از مجموعه مذاکرات فشرده‌ای که در هفت هشت روز گذشته صورت گرفت، انجام دادیم.

رئیس هیئت مذاکره کننده ایران در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام گفت: همه هیئت‌ها اذعان داشتند پیشرفت نسبتا خوبی صورت گرفته و همه بر جدیت خود برای ادامه مسیر و رسیدن به یک توافق تأکید داشتند، ولی همه این را قبول دارند که برخی مسائل کلیدی وجود دارد که باید توسط مراجع تصمیم گیری در کشور‌ها مورد تصمیم گیری واقع شود.

عراقچی خاطرنشان کرد: پیشرفت ما این دور نسبتا خوب بوده از جهت این‌که متون به مقدار بسیار زیادی الان آماده است و آن مقداری هم که آماده نیست، حداقل یک وضعیت کاملا مشخصی دارد و تصویری را از اختلافات نشان می‌دهد و این‌که اختلافات در چه مرحله‌ای هستند و این به تصمیم گیران کمک می‌کند که تصمیم درست را اتخاذ کنند. مسیری زیادی را تا الان آماده‌ایم و به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی باقی‌مانده مسیر، همان‌طور که قبلا عرض کردم، مسیر ساده‌ای نخواهد بود. امیدوارم و فکر می‌کنم اگر طرف‌های مقابل ما بتوانند تصمیمات خودشان را بگیرند، ان‌شاءالله بتوانیم به توافقی برسیم که مورد خواست ما بوده و مطلوب ما خواهد بود. به منظور ارزیابی مذاکرات وین و روندی که در احیاء برجام طی می‌شود.