«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در پاسخ به سوالی در این خصوص که شانس به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای برجامی وین در دور آتی را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت که به عقیده او احتمال زیاد است.

وی در این خصوص در توییتی نوشت: احتمال تکمیل موفق گفت‌وگوهای وین در دور هفتم زیاد به نظر می‌رسد، اما هیچ وقت از قبل با اطمینان نمی‌دانید [که می‌شود یا نه].

این دیپلمات روس افزود، مذاکره‌کنندگان به دنبال انجام وظایف خود بدون تاخیر هستند. البته کیفیت سند حاصله در اولویت است. 

اولیانوف در توییتی دیگر در خصوص تفاهم‌نامه فنی موقت ایران و آژانس که مهلت آن پایان یافته نیز گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز از ایران تاییدیه‌ای مبنی بر این که تفاهم‌نامه موقت در خصوص راستی‌آزمایی ادامه خواهد یافت، دریافت نکرده است. امیدوارم پاسخ مثبت به زودی اعلام شود. این از تردیدهایی که می‌تواند اثرات منفی طولانی مدت غیر قابل توجیه داشته باشد، ممانعت خواهد کرد. 

هنوز تاریخ آغاز دور هفتم مذاکرات برجامی وین اعلام نشده، اما اولیانوف بامداد روز جمعه در صفحه توئیتر خود نوشت: «احساسم به من می‌گوید که مذاکرات وین برای احیای برجام، هفته آینده از سر گرفته می‌شود، مثلا دیرتر از چهارم ژوئیه (۱۳ تیر) نمی‌شود یا حتی بسیار ممکن است زودتر هم باشد».

ابراز خوشبینی دیپلمات روس درباره احتمال به نتیجه رسیدن دور هفتم مذاکرات در حالی است که «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای روز جمعه گفت دولت این کشور آماده رفع تمامی تحریم‌های اعمال‌شده از سوی دولت «دونالد ترامپ» برای بازگشت به برجام نیست. 

در حالی که طرف ایرانی به صراحت گفته که تنها نتیجه قابل قبول از مذاکرات وین، رفع همه تحریم‌های آمریکا و راستی‌آزمایی آن از سوی ایران، برای بازگشت تهران به تعهدات کامل خود ذیل برجام است.

در خصوص تفاهم‌نامه فنی مشترک ایران و آژانس هم «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، در رابطه با گزارش مدیرکل آژانس پیرامون تفاهم فنی مشترک بین دو طرف و عدم پاسخ ایران در این خصوص، اظهار داشت: هر چند تفاهم فنی مشترک سه ماهه میان آژانس و ایران صورت گرفت، اما باید توجه داشت که مبنای این تفاهم، تسهیل مذاکرات سیاسی و کمک به موفقیت آن در جهت مختصات مدنظر کشورمان بود و نه الزام ایران نسبت به اجرای خواست آژانس