عوامل موثر بر جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در ایران به عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی ، لازمه نیل به توسعه اقتصادی و اجتماعی است. افزایش سرمایه گذاری منجر به افزایش تولید، افزایش ارزش افزوده، افزایش درآمد، افزایش رفاه، افزایش اشتغال ، کاهش نرخ بیکاری و کاهش فقر می شود.

مقوله سرمایه و سرمایه گذاری در فرایند توسعه اقتصادی از اهمیت ویژه و بنیادی برخوردار بوده، بر این اساس دولت ها برای دستیابی به یک اقتصاد پیشرفته و پویا توجه لازم را به آن از طریق، وضع و اعمال قوانین و مقررات خاص، ایجاد بسترها و بهبود زیرساخت های لازم، استفاده بهینه از منابع، امکانات، ظرفیت ها، توانمندی ها و به کارگیری مدیریت اصولی و علمی و منطقی معطوف می دارند تا بدین وسیله موجبات تحول و پیشرفت کشور و جوامع را فراهم آورند.

مهم ترین هدف این تحقیق تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و ارائه راهکارهای مناسب برای جذب سرمایه گذاری است، که با توجه به برازش مدل های اقتصادسنجی نتایج علمی اخذ شده این تحقیق به شرح زیر است:

بررسی ها نشان می دهد که نوسانات قیمت و درآمد نفت خام، ضمانت ها و قراردادهای بین المللی، نوسانات موثر نرخ ارز و نرخ تورم بالا باعث افزایش میل به جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در نیل به رشد اقتصادی باثبات و مثبت در ایران شده است و علیرغم تمایلات مثبت، میزان جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی، به میزان کافی نبوده است.

ارزیابی نتایج حاصل از مدل های اقتصادی نشان داده که عوامل متعددی از جمله درآمد ملی، GDP، هزینه های بخش دولتی، نرخ تورم، درجه باز بودن اقتصادی، سرمایه انسانی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی در میزان کل سرمایه گذاری موثر بوده است. «پارس‌نیوز» در بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌وگو با علی اصلانی، عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار پرداخت.

این مقام مسئول کارگری در تشریح مهم‌ترین مولفه‌های بکارگیری سرمایه داخلی و خارجی در زمینه اشتغال به «پارس‌نیوز» گفت: گمان‌می‌برم یکی از اقداماتی که می تواند به ورود سرمایه گذاران خارجی منجر شود، بحث برجام است. اگر تحریم ها برداشته شود سرمایه ها وارد کشور می شوند و در بازار اشتغال و تولید داخلی اثرگذار است.

وی افزود: در حال حاضر پول های ما در چند کشور از جمله کره و عراق بلوکه شده است چون بانک LC باز نمی کند، اگر سرمایه گذار خارجی بخواهد وارد کشور شود نمی داند پول و سرمایه اش را چگونه وارد و ثمره تولید خود را خارج کند بنابر این باز شدن گره اقتصاد در رفع تحریم ها است که اگر برداشته شود هم موجب استقبال سرمایه گذاران خارجی می شود و هم می توانیم محصولات تولیدی خود را صادر کنیم و بفروشیم. اگر ثبات اقتصادی باشد به جای اینکه بخشی از سرمایه های ایرانی صرف خرید خانه در ترکیه شود در بازار کار داخل به کار گرفته می شود.

اصلانی تصریح کرد: دلیل اینکه سرمایه هایشان را به خارج برده اند این است که ثبات اقتصادی نداریم و نمی دانند در کدام بخش سرمایه گذاری کنند و اگر کارخانه ای راه اندازی کنند دراین وضعیت اقتصادی چقدر جواب می دهد.

*مطالبه جامعه کارگری از دولت آینده

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار همچنین خاطر نشان کرد: مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری و کارفرمایی از دولت آینده نیز سرمایه ‌گذاری داخلی در بخش صنعت و کارگاه‌هاست‌‌ چراکه عدم رسیدگی به بخش صنعت و تولید می‌تواند شرایط بسیار بدی را در دولت آینده رقم بزند‌‌.

وی یادآور شد: مطالبه دیگر جامعه کارگری، امنیت شغلی است. این گروه نمی‌دانند تا چه روزی سرکار هستند و کسب درآمد می‌کند چراکه بیشترشان قراردادهای ماهانه و فصلی دارند. بنابراین در مواجه این مسئله نیز خواسته‌مان از دولت آینده اجرای بند کانونی ماده ۷ است. تبصره ۱ این ماده در خصوص شغل‌های مستمر و غیرمستمر است که تاکنون در هیچ دولتی آیین‌نامه آن نوشته نشده است.

اصلانی اظهارداشت که نه تنها کارگران بلکه درحال حاضر کارفرمایان نیز خواستار تعیین تکلیف شدن این تبصره هستند زیرا هنگامی که کارگر قرارداد نداشته باشد یا قرارداد فصلی داشته باشد به درستی و آن طور که خواست کارفرماست، تولید و فعالیت نمی‌کند.

*حمایت کانون شوراهای اسلامی استان‌ها از سید ابراهیم رئیسی

این مقام مسئول کارگری بیان کرد: جامعه کارگری، کانون بازنشستگان و کانون شوراهای اسلامی استان‌ها در پی این مطالبات در میدان انتخاباتی از آیت الله رئیسی حمایت کردند و خواستار امنیت شغلی برای جامعه کارگری شدند.

وی همچنین افزود: بی‌شک آن‌کس مطلوب ریاست جمهوری است که حرف اصناف را گوش و در پی حل مشکلات باشد‌. بنابراین در سال جاری موظف بودیم از میان ۸ نفر احراز صلاحیت شده، شاخص وضع کنیم و مطابق سوابق و عملکرد درپی حمایت باشیم.

اصلانی یادآور شد: اجرای FATF  و لغو تحریم‌‌ها از عوامل کننده در رشد اقتصادی هستند که مصوب‌نشدنشان می‌تواند آسیب بسیاری جدی به صنعت و تولید وارد کند.

وی در پایان این گفت‌وگو گفت: حضور در پای صندوق‌های رأی به منزله اعتراض به شرایط موجود و تغییر است. بنابراین اهمیت دارد تا با مشارکت حداکثری اعتراض خود را عنوان و فرد اصلح و انقلابی این میدان را انتخاب کنیم. طی سال‌های گذشته همواره بیشترین آراء در اختصاص به جامعه کارگری بود. بنابراین اکنون به عنوان مقام مسئول جامعه کارگری از این جامعه تقاضا می‌کنم تا در روز ۲۸ خرداد حضور به عمل برسانند و به فرد مورد نظر خود رأی دهند چراکه جامعه کارگری تحت الشعاع انتخاب درست است و چنانچه عدم رأی موجب حضور رییس جمهور کاردان نشود، جامعه کارگری بیش از سایر گروه ها آسیب خواهد دید.