آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی که عصر امروز (شنبه) با حضور کاندیداهای انتخابات پخش شد، به بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود پرداخت که محورهای این اظهارات به شرح ذیل است:

- موضوع موانع تولید از مسائل مهمی است که تولیدکنندگان با آن مواجهند و کاری کرده که تولید کنندگانی که با انگیزه در عرصه تولید حضور یافته اند دچار مشکل شده‌اند.

- برای رونق تولید باید جذابیت برای تولید ایجاد کنیم و جذابیت امور اقتصادی غیرمولد را بکاهیم و این نیاز به سازوکار دارد.

- باید کاری کنیم قاچاق به عنوان یکی ازموانع تولید به حداقل برسد و باید نقدینگی به سمت تولید برود.

- هدایت نقدینگی به سمت طلا و ارز و زمین باید کاسته شود و به تولید هدایت شود.

- سازوکارهایی مانند مالیات بر فعالیت‌های غیرمولد و کاستن از مالیت‌های تولیدی است. مالیات ۲۵ درصدی تولید باید با شیب ملایم به ۱۰ درصد کاهش یابد.

- برخی مجوزها برای تولید تبدیل به مانع شده است. باید صدور مجوزها پسینی شود و تسهیل کند.

- به نظرسنجی های بسیار مردمی عنایت کنید، یکی از دغدغه های مردم بی صداقتی بسیاری از مسئولین است و انتظار مردم این است که حرف نادرست به آنها زده نشود و کسی در کسوت کاندیدای ریاست جمهوری قرار می‌گیرد بی صداقتی نکند.

- بررسی پرونده تحصیلی من از سایت آموزش عالی قابل مشاهده است ولی مشکل مردم با تهمت زدن حل نمی‌شود و چرا به شعور مردم اهانت می‌کنید؟ 

- اگر مشکل مردم با توهین و تخریب من حل می شود، من گذشت می‌کنم.

- من با مردم با صداقت حرف می‌زنم. اولین بار که کسی در تاریخ سیاسی ایران به‌صورت پوششی عمل کرد و گفت من آمده ام از دولت حمایت کنم، از دوستان شما (اصلاح‌طلبان) بود.

- شما مردم را گرفتار کردید و قوه قضائیه بیش از 2هزار کارخانه را احیا کرده است

- به زندانها هم سر می‌زنم و مدیر نشسته در اتاق نیستم و سوال این است. چرا داد همه را درآوردید؟

- من معقدم به رقابت و مشارکت. در روز اول قوه قضائیه همه شکایت‌ها را پس گرفتم و هیچ روزنامه‌ای را نبستم.

- شما باید پاسخ دهید که چرا من باید با تولیدکنندگان کار داشته باشم؟ چرا داد همه را درآوردید؟

- در مسئولیت قوه قضائیه با پرونده های بسیاری که در دستگاه اجرایی تولید می‌شود مواجهم و مردم خوب می‌دانند من در رسیدگی خط قرمز ندارم. باید مجموعه ای که تولید پرونده می کند را اصلاح کرد.

- برای من خدمت در قوه قضائیه بسیار مغتنم است ولی با خواست عموم مردم مواجهم و اقشار مختلف صدایشان از ناکارآمدی و فساد و ظلم دادشان درآمده است.

- مدیریت حلقه مفقوده کشور است و اقتصاددانان را برای حل مشکلات کشور به خط خواهم کرد.

- در قوه قضائیه جایگاه مطالبه‌گر دارم و اگر به قوه مجریه بیایم جایگاه پاسخگویی پیدا می‌کنم. سنت سنواتی آقایانی که بودند 5 تا 10 سال بوده و نیازی ندارم به اینکه دنبال پست و مقام باشم و این مطلقا در ذهن من نیست.

- چه در آستان قدس و چه در اینجا مردم با عملکرد و روحیه ام آشنا هستند و دلیل اقبالشان هم این است و چرا از این اقبال ناراحتید و چرا می خواهید با تخریب جایگاه من خودتان را اثبات کنید؟ 

- بگویید شما چکار کرده اید و خب!‌ شما هم به 4 تا از واحدهای تولیدی می رفتید و 4تا را هم شما‌ آباد می کردید. چرا به من اعتراض می کنید که دوستانمان 2هزار واحد تولیدی را از تعطیلی نجات دادند؟

- کل این واحد ها 1درصد هم مشکل قضایی ندارد ولی می‌بینند در ماشین سازی تبریز و کرمانشاه و اراک چه شده است؟

- داد کارگر و کشاورز درآمده و نمی توانیم بی تفاوت باشیم و فرق ما و شما همین است.

- برای دولت و کسب و کار و خانواده و معیشت مردم برنامه داریم و مدیریت حلقه مفقوده کشور است. 

- مردم قدرت مدیریت می خواهند و مسئله مردم دعوای دو مکتب اقتصادی نیست و دنبال یک مدیر مقتدر جهادی می‌گردند تا کارهای مردم را سامان دهد و چرا اجازه نمی دهید این اتفاق بیفتد؟