احسان سلطانی، کارشناس مسائل اقتصادی در تشریح عوامل نجات بخش اقتصاد در دولت سیزدهم به «پارس‌نیوز» اظهارداشت: «مهم‌ترین عامل تحقق بهبود اقتصادی، عملی‌شدن وعده‌های انتخاباتی‌ست اما آنچه که نجات بخش اقتصاد حال حاضر‌خواهد بود، مبارزه با فساد و رانت‌خواری است. بی‌شک اجرای عدالت، مهم‌ترین مولفه در مبارزه با فساد است.»

وی افزود: «اهمیت مبارزه و مقابله با فساد تنها مختص کشور ایران نیست و در تمامی نقاط دنیا، چه بسا جمهوری خواهان آمریکا نیز دیده می‌شود. لازم به ذکراست تا بگوییم اجرای عدالت، مبارزه با فساد و مقابله با رانت خواری در تمامی کشور‌های دنیا یک اصل اساسی تلقی می‌گیرد و مبرهن‌ترین راهکار آن، اخذ مالیات از ثروت‌مندان جامعه و کمک‌ به خانوارهای فقیر است.»

سلطانی تصریح کرد: «اخذ مالیات، راهکاری مهم برای بازسازی کشور و نجات اقتصاد است. به طورحتم اخذ مالیات از ثروتمندان و صرف آن برای معیشت فقرا شروع راه عدالت و سرآغازی برای مبارزه با رانت خواری و فساد است‌.»

این کارشناس مسائل‌ اقتصادی همچنین خاطرنشان کرد: «طی سه سال گذشته، معیشت مردم بیش از هر زمان دیگری به خطر افتاد بنابراین در حال حاضر مهم‌ترین وعده دولت سیزدهم می‌بایست بازیابی قدرت خرید و کمک برای معیشت بهتر آن‌ها باشد.»

*احیا قدرت خرید مردم با تحقق عدالت اقتصادی

او یادآور شد: «تعداد افرادی که در شرایط حال حاضر صاحب خانه و ماشین‌های لوکس هستند، کم نیست. بنابراین ضرورت دارد تا طرح مالیات از خانه‌ و خودروهای لوکس به سرعت اجرا و برای کمک به اقشار ضعیف بکارگرفته شود. تمامی کشورهای توسعه یافته از جمله چین، از طریق اخذ مالیات از اقشار ثروت‌مند، درصدد اجرای برابری و عدالت اقتصادی هستند.»

سلطانی براین باوراست که راهکارهای نجات اقتصاد ایران، دشوار نیست و چه بسا در ساده‌ترین شکل، نیازمند اجرا و عملی شدن است.

وی در پایان این گفت‌وگو گفت: «مقام معظم رهبری، در تازه ترین فرمایشات خود، به اهمیت مبارزه با فساد و رانت خواری پرداختند‌. بنابراین ضرورت این امر مبرهن و می‌بایست با تمام قوا درصدد اجرای آن بود تا باری دیگر قدرت خرید مردم احیا و توان‌شان برای تهیه نیازهای اولیه زندگی از جمله؛ مسکن، خودرو و لوازم خانگی افزایش یابد.»