به گزارش پارس به نقل از فرارو، محمدرضا باهنر که ظهر دیروز در نشست خبری خود درباره تلاش هایش برای تشکیل حزب فراگیر اصولگرایان سخن گفته بود، در گفت و گو با « شرق» با تایید این خبر از رایزنی با ناطق نوری در این باره در آینده نزدیک خبر داد. نایب رییس مجلس درباره رایزنی با دیگر احزاب اصولگرا در این زمینه نیز گفت: تاکنون با هیچ یک از احزاب صحبت نکرده ایم و این موضوع در حد یک ایده خام است، امیدواریم ببینیم که انشاءالله چه می شود.

پیش از آن محسن کوهکن نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری از « کلیدخوردن تشکیل حزب فراگیر اصولگرایی با محوریت باهنر و لیدری ناطق نوری» خبرداده بود. تلاش باهنر برای تشکیل حزب فراگیر اصولگرا در حالی مطرح شده است که پیش از این در جریان رقیب اصولگرایان یعنی جریان اصلاحات محمدرضا عارف در جهت تشکیل حزب با همین عنوان (فراگیر) گام برداشته است.

هرچند تاکنون تعریف مشخص و دقیقی از حزب فراگیر و ابعاد آن از سوی هیچ کدام از مدعیان، این مساله ارایه نشده است اما به نظر می رسد واژه « فراگیر» امروز در ادبیات سیاسی کشور، بار واژه « وحدت» را به ویژه در میان اصولگرایان به دوش گرفته است، واژه ای که مدتی است کارآیی خود را برای این جریان از دست داده است.

محسن کوهکن گفته است که به دلیل اعتقاد مهندس باهنر به کار تشکیلاتی از مدت ها پیش ایشان بحث تشکیل حزب فراگیر را اعلام کرد اما به دلیل فضایی که وجود داشت تاکنون روند تشکیل این حزب کلید نخورده است. حزب فراگیر اصولگرایی قطعا با هدف ایجاد چتری همگانی برای تمامی طیف های اصولگرا خواهد بود تا آنها را در راستای وحدت بیشتر دور یکدیگر جمع کند.

باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در نشست خبری خود در این باره گفته بود: « تشکیل حزب فراگیر از آرزوهای قدیمی ماست. ما این را مختص به جریان اصولگرا نمی دانیم. معتقدم نظام مردم سالاری دینی ما به چند حزب قدرتمند و فراگیر نیازمند است» . او با بیان اینکه « می توانیم اصولگرایان را همچون اصلاح طلبان به دو جریان رادیکال و میانه تقسیم کنیم» افزود: هم به دوستان و هم رقبایمان پیشنهاد تشکیل یک حزب فراگیر را می دهم و فکر می کنم در چهار یا هشت سالی که پیش رو داریم، فضا برای برخی کارها از جمله تشکیل چندین حزب خوب، قوی و شناسنامه دار فراهم می شود.

اظهارات باهنر درباره تشکیل حزب فراگیر اصولگرایی در حالی است که به نظر می رسد این ایده چندان از سوی طیف همفکر او با استقبال مواجه نشود. حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه اسلامی در این باره معتقد است: تا قانون احزاب اصلاح نشود حزب جدیدی پا نخواهد گرفت. او گفت: حزب فراگیر را تشکل هایی دنبال می کنند که فراگیری لازم را ندارند؛ این تشکل ها یا صنفی هستند و یا در محدوده قشر خاصی فعالیت دارند، ما به غیر از حزب موتلفه، حزب فراگیر دیگری نداریم که از همه قشرها و در سراسر کشور عضو داشته باشد. ترقی همچنین گفت: تاکنون نیز بحثی درباره تشکیل حزب فراگیر اصولگرایی با حزب موتلفه مطرح نشده است و تا زمانی که قانون احزاب اصلاح نشود این حرف ها در حد آرزوست.

امیرحسین قاضی زاده سخنگوی جبهه پایداری نیز هرچند تشکیل حزب فراگیر اصولگرایی را بعید ندانست اما گفت: در این باره مشکلاتی وجود دارد، در همین انتخابات ثابت شد که فاصله ها زیاد است.
وی در پاسخ به اینکه آیا اصولگرایان و به ویژه جبهه پایداری لیدری ناطق نوری را می پذیرند؟ گفت: باید دید طی فراخوانی که داده می شود چه کسانی آمادگی دارند، مجموعه افراد و بزرگانی که دور هم جمع می شوند چه کسانی هستند.

جبهه پایداری که یکی از جریان های اصولگرا محسوب می شود در انتخابات اخیر از سوی برخی اصولگرایان به عنوان عامل اصلی شکست این جریان مطرح می شود. سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز نیز طرح تشکیل حزب فراگیر اصولگرایی را « شوخی و برای رفع بیکاری برخی افراد» دانست. او گفت: باید اول اندیشه تشکیل حزب و تشکل شکل بگیرد و به این باور برسیم که حزب و تشکل لازم داریم تا بعد در این موضوعات صحبت شود. الان سر اصل موضوع حزب بحث است. اکرمی درباره نظر ناطق نوری درباره تشکیل حزب فراگیر اصولگرایی به رهبری او نیز گفت: تا آنجا که من می دانم ایشان دنبال چنین چیزهایی نیست. هرچند شاید تشکیل حزب فراگیر در سطح « شوخی» یا « آرزو» باشد، اما با همه اینها می توان رسیدن به باور ضرورت تشکیل احزاب قدرتمند و بها دادن به فعالیت های حزبی را از سوی اصولگرایان به فال نیک گرفت، به ویژه اینکه با تاکیدات رییس جمهور منتخب بر اجرای قانون در مورد احزاب امیدها به پایان فصل خزان احزاب فزونی یافته است.

باید دید ناطق نوری که در مراسم رونمایی از موزه شهید بهشتی درباره سکوت خود بعد از انتخابات سال ۸۸ تاکنون گفته بود « من همین سکوت و ساکت بودن را از شهید بهشتی آموختم» ، در مورد حزب و فعالیت حزبی نیز که بهشتی آن را ضروری می دانست به او اقتدا خواهد کرد.