« هایکو ماس »، وزیر خارجه آلمان چهارشنبه در برلین گفت هدف مذاکره‌کنندگان در وین دستیابی به نتایجی در خصوص برجام ظرف ۲ هفته آینده است.

چهارمین دور مذاکرات برای از سرگیری اجرای کامل برجام توسط همه طرف‌ها روز چهارشنبه در شهر وین برگزار شد.

«هایکو ماس» در برلین در جمع خبرنگاران گفت که «نتایج ملموسی» حاصل شده و او امیدوار است که به زودی نتایج لازم حاصل شود.

وزیر خارجه آلمان با وجود این گفت: «نمی‌توانیم پیش‌بینی کنم سرانجام کار چه خواهد شد، چون نتایج این مذاکرات باید در نهایت در پایتخت‌های متبوع مورد ارزیابی قرار گیرد که ممکن است تأیید شود یا تأیید نشود.»

هایکو ماس افزود: «اما هدف ما رسیدن به نتایج در این مذاکرات طی دو هفته آتی و ایجاد شرایط بازگشت آمریکا به توافق است.»

دیپلمات‌های سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای تصریح کرده‌اند ضمانتی برای موفقیت در مذاکرات مربوط به احیای توافق هسته‌ای ایران وجود ندارد.

نمایندگان سه کشور اروپایی تصریح کرده‌اند هنوز «مسائل بسیار دشواری» پیش رو هستند که بایستی حل شوند.

منابع خبری پیش از این گزارش داده‌اند رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از جمله مهم‌ترین مسئله محل اختلاف میان ایران و طرف‌های دیگر برای از سرگیری اجرای کامل توافق برجام است.

دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اذعان به شکست سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران گفته قصد دارد کشورش را به توافق هسته‌ای با ایران برگرداند. او با وجود این گفته دولتش حاضر است تنها بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند.

دولت آمریکا در حال حاضر در تلاش است از طریق مذاکرات جاری در شهر «وین»، پایتخت اتریش زمینه‌های بازگشت خود به برجام را فراهم کند.

سه کشور اروپایی در بیانیه شامگاه چهارشنبه تصریح کرده‌اند طرف‌ها در مذاکرات جاری در وین به «پیشرفت‌های محسوسی» دست پیدا کرده‌اند.