جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور بعد از پنج روز روند ثبت‌نام از داوطلبان حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد: در مجموع این پنج روز ۵۹۲ نفر داوطلب در انتخابات ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۴۰ نفر خانم و ۵۵۲ نفر آقا بودند.

وی درباره تحصیلات داوطلبین حضور در انتخابات ریاست جمهوری افزود: ۲۷۲ نفر از ثبت‌نام‌کنندگان لیسانس و کمتر و ۳۲۰ نفر از آنان فوق‌ لیسانس به بالا بودند.

 رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: ۸۹ نفر از ثبت‌نام‌کنندگان زیر ۴۰ سال سن داشتند و افرادی که بین ۴۰ تا ۷۵ سال بودند هم ۴۹۵ نفر بوده و هشت نفر هم بالای ۷۵ سال سن داشتند. 

عرف درباره مقایسه ثبت‌نام از داوطلبین سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با دوره قبل و ماقبل آن خاطرنشان کرد: در دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری ۱۶۳۶ نفر ثبت‌نام کرده بودند این در حالی است که در دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری ۶۸۶ نفر آمده بودند که کاهش تعداد ثبت‌نام کنندگان به دلیل فضای عقلانیت ایجادشده است که کار طبق تأکیدات ماده ۳۵ انتخابات ریاست جمهوری که مستند به اصل ۱۱۵ قانون اساسی و مشخص کننده شرایط داوطلبین انتخابات است.

وی افزود: از فردا (۲۶ اردیبهشت) شورای نگهبان براساس چارچوب و مصوبات خود درباره احراز صلاحیت‌ها عمل خواهد کرد  ما هم همه مدارکی که در این ظرف پنج روز از ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری جمع‌آوری کرده‌ایم را تقدیم شورای نگهبان خواهیم کرد و آنها شروع به بررسی مدارک و احراز صلاحیت افراد خواهند کرد.

 رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: شورای نگهبان در مجموع دو بازه پنج روزه فرصت برای احراز صلاحیت‌های داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری دارد و در پایان ۱۰ روز هم اسامی افراد تأیید صلاحیت شده به داوطلبین اعلام خواهد شد. 

ثبت‌نام از داوطلبین سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ از ساعت هشت صبح روز ۲۱ اردیبهشت‌ماه آغاز و ساعت ۱۸ روز ۲۵ اردیبهشت پایان یافت.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.