«جالینا پورتر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از بازگشت تیم مذاکره‌کننده این کشور به وین برای دور جدید گفت‌وگوها برای احیای توافق هسته‌ای ایران خبر داد.

پورتر طی نشست خبری روزانه درباره روند گفت‌وگوهای وین توضیح داد: «در یک ماه قبل، هیأت آمریکایی به سرپرستی رابرت مالی، رویکردهای جدی را درباره گام‌هایی که ایران و آمریکا باید برای بازگشت متقابل [به برجام] بردارند، بررسی کرد. البته، هیأت آمریکایی این هفته برای دور بعدی مذاکرات به وین سفر می‌کند».

به نوشته وبگاه وزارت خارجه آمریکا، وی با طفره رفتن از پاسخ به سوالی درباره اینکه مذاکره بر سر تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی هم در گفت‌وگوهای هسته‌ای وین گنجانده شده، گفت: «من در موقعیتی نیستم که هیچ جزئیات خاصی در این باره کنم. اما باید بگویم که ما از بازگشت متقابل به پایبندی به برجام استقبال می‌کنیم».

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفت‌وگوهای وین چقدر طول خواهد کشید، اظهار داشت: «ما زمان‌بندی خاصی برای آن نداریم».

پورتر در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه قطعا تیم مذاکره‌کننده آمریکایی بعد از بازگشت به وین، گزینه‌هایی از جمله تسهیل تحریم‌های ایران را بررسی خواهد کرد، افزود: «البته که پیشرفت‌هایی هم حاصل شده است. ما نه در حال وقت تلف کردن هستیم نه تعجیل می‌کنیم».

علی‌رغم آن که دولت بایدن برای بازگشت به برجام ابراز تمایل کرده اما دولت جدید آمریکا نیز همچون دولت قبلی این کشور همچنان سیاست‌های مشابهی را در قبال ایران دنبال می‌کنند و بازگشت ایران به تعهدات کامل برجامی را به عنوان پیش شرط لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تعیین کرده‌اند اما مقام‌های ایران بارها تأکید کرده‌اند که آمریکا قبل از بازگشت به برجام باید تمامی تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

در دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام که هفتم اردیبهشت ماه در وین برگزار شد، حاضران تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد و گروه کارشناسی سوم با عنوان «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.

پیش از این، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با نادرست خواندن برخی اظهار نظرها مبنی بر فروپاشی مذاکرات احیای برجام در وین، تاکید کرد در واقعیت این گفت‌وگوها در حال پیشرفت است.