مجتبی یوسفی در گفت‌و‌گو با پارس نیوز با اشاره به دوگانه دیپلماسی و میدان پیرو انتشار صوتی از اظهارات وزیر امورخارجه ،گفت: کشور‌ها برای انجام مذاکره یا باید برگ برنده در دست داشته و یا آنکه از قدرت و عقبه نظامی خوبی برخوردار باشند و اگر این ظرفیت‌ها را نداشته باشند، چگونه می‌خواهند مذاکره کنند؟

وی بیان کرد: ما می‌بینیم غربی‌ها حتی به برخی از شرکای هم پیمان خود در کشور‌های منطقه هم رحم نمی‌کنند لذا اگر آمریکا در مقابل کشوری، چون چین کرنش می‌کند صرفا به این علت است که چین در حوزه اقتصادی قدرتمند شده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سوال ما این است که آیا چین طرفدار حزب الله لبنان است که آمریکایی‌ها برخی از صنایع این کشور را تحریم می‌کنند؟ علت تحریم چین از سوی آمریکا این است که چین دست برنده را دارد و بازار انحصاری آمریکا را گرفته است.

یوسفی ادامه داد: در مقابل، ظریف و روحانی اندوخته‌های ملت ایران را به دلیل مذاکره با غربی‌ها تعطیل کردند و گفتند ما در مقابل غربی‌ها عزت مدارانه ایستادیم.

وی متذکر شد: یادمان نمی‌رود که برخی سیاستمداران داخلی می‌گفتند که دوران موشک به اتمام رسیده و دوران سخنرانی است، در حالی که اگر هنگامی که داعش به مجلس و حرم امام راحل حمله کرد، موشک نداشتیم، داعشی‌ها کشور ما را ناامن می‌کردند. البته داعش هم نمود عریان فرهنگ غربی‌ها بود به گونه‌ای که خانم کلینتون هم گفت که ما خودمان داعش را ایجاد کردیم.

وی تصریح کرد: پس دست برنده ظریف، حرکت عزت مدارانه و هوشمندانه حاج قاسم ها بود و ظریف که به گفته خودش زبان دنیا را بلد است، خوب است بگوید که چه شد رابطه ما با کشور‌های همسایه تا این حد کاهش پیدا کرد؟ این مسئله علتی جز ناکارآمدی دولت ندارد که کل سیاست خارجی را به ارتباط با چند کشور اروپایی و آمریکا گره زده است.

سخنگوی فراکسیون نیرو‌های انقلاب اسلامی مجلس گفت: دولتمردان به جای اینکه به این فضاحت و عملکرد ناکارآمد خود جواب دهند، یک صوت حساب شده‌ای را منتشر کردند و بنده تعجب می‌کنم عنان وزارت امور خارجه در دست کسی است که هنوز نمی‌داند نباید هر حرفی را به زبان بیاورد و وی مطالبی را مطرح کرد که امنیت ملی کشور و همچنین رابطه ما با کشورهایی، چون روسیه و چین را مخدوش می‌کند.