سعید خطیب زاده  سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز دوشنبه (۱۳ اردیبهشت ماه) با اصحاب رسانه که به صورت آنلاین برگزار شد، در مورد تبادل زندانی ایران و آمریکا طبق مذاکرات وین، گفت: موضوع زندانیان همواره یک موضوع انسانی بوده و در دستور کار ایران قرار داشته است، این موضوع جدا از گفت‌وگو‌ها و مسیر‌های دیگری که در حوزه برجام و دیگر مسیر‌ها بوده پیگیری شده و همچنان در دست پیگیری است. بر این اساس گزارش‌های منابع آگاه تایید نمی‌شود، در خصوص آزادی منابع مالی ایران در خارج سیاست ما همان سیاست سابق است و همه این‌ها در یکجا باید آزاد شود.

او درباره سفر ظریف به کشور‌های منطقه گفت: این سفر‌ها دلیل خاصی نمی‌خواهد و ارتباطاتی به  مذاکرات وین  ندارد، این سفر در چارچوب دیپلماسی رمضان انجام شد.

خطیب زاده درباره روابط ایران و عربستان تصریح کرد: تغییر لحن و تغییر گفتمان قطعا به کاهش تنش‌ها کمک زیادی خواهد کرد و زمانی که به تغییر رفتار منتهی نشود، نتیجه عملی ندارد. ما همواره آمادگی گفتگو در هر سطحی را با عربستان داشته و داریم. منطقه و ملت‌های دو کشور نتیجه و ثمره این گفت‌وگو‌ها را خواهند دید.

او با بیان اینکه وزارت خارجه ماموریت محور است، تاکید کرد: در وین هر سه کارگروه کار‌های جدی انجام دادند ما در قسمت هسته‌ای و رفع تحریم‌ها دو متن داریم، بر اساس دقت جلو می‌رویم، اما تعجیل نداریم و اجازه نمی‌دهیم گفت‌وگو‌ها در چارچوب برجام فرسایشی شود، برجام نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم باید اجرایی شود.

خطیب زاده درباره آزادی نازنین زاغری، اظهار کرد: گفت‌وگو‌های حقوقی بین ایران و انگلیس در این خصوص در جریان نیست، قوه قضائیه باید در خصوص این پرونده اظهارنظر کند. دولت انگلیس در موضوعات مختلف نظراتش را به ما اعلام کرده و ما هم پاسخ‌های شفاف و روشنی را داده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه موضع ایران در خصوص طولانی شدن مذاکرات وین گفت: سیاست قطعی ایران بازگشت همه جانبه آمریکا به قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است و در این بازه عجله نداریم، این بازگشت یکجا قطعی و قابل راستی باشد. هر موقع متنی به مرحله نگارش می‌رسد کمی با دقت بیشتری جلو خواد رفت.