به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمدرضا باهنر در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد، با بیان اینکه" هیچگونه ارتباط قانونی و رسمی تاکنون بین مجلس و رییس جمهور منتخب برقرار نشده است" ، اظهار کرد: قاعدتا ارتباط قانونی و رسمی میان رییس جمهور منتخب و مجلس از زمان تنفیذ و تحلیف رییس جمهور منتخب برقرار می شود و پس از مراسم تحلیف، رییس جمهور در اولین اقدام باید اعضای کابینه اش را به مجلس معرفی کند.

وی با بیان اینکه" تاکنون هیچ فردی از سوی مجلس برای ارتباط با رییس جمهور منتخب به طور رسمی مشخص نشده است" ، خاطرنشان کرد: آقای روحانی آقای نوبخت را به عنوان رابط خود با مجلس انتخاب کردند ولی تاکنون هیچ نماینده ویژه ای از سوی مجلس برای ارتباط با رییس جمهور منتخب انتخاب نشده است چنانچه قرار بر این باشد تا میان رییس جمهور منتخب و مجلس رایزنی های رسمی صورت گیرد، ایشان باید طی درخواستی از مجلس بخواهد که نماینده ای در این زمینه انتخاب کند.

باهنر با بیان اینکه" تاکنون از سوی برخی نمایندگان مجلس و اعضای ستاد آقای روحانی ارتباطات خوبی وجود داشته است" ، اظهار کرد: ارتباطات زیادی میان نمایندگان مجلس و نمایندگان آقای روحانی وجود داشته ولی این ارتباطات به صورت غیررسمی بوده است.

نایب رییس مجلس همچنین با اشاره به گزارش عملکرد هشت ساله دولت های نهم و دهم به مجلس اظهار کرد: طبیعی است زمانی که دولت ها می خواهند بروند، گزارشی از عملکردهای خود را به سمع و نظر مردم و مسئولان نظام برسانند. زمانی که دولتها می روند، انبوهی از خدمات و تلاش هایی دارند؛ حال ممکن است این تلاش ها به مذاق برخی افراد خوش نیاید.

وی با بیان اینکه" ممکن است در گزارش هایی که به مجلس شورای اسلامی داده می شود نقدهای تخصصی نیز وجود داشته باشد" ، خاطرنشان کرد: به طور کلی آماری که رییس جمهور وقت آقای احمدی نژاد به مجلس ارائه کرده اند آمار خوبی بود. من در یک کلام می گویم که کارهای عمرانی که در این مدت انجام شده کارهای بسیار خوب و شایسته ای بوده است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به این پرسش که" آیا اصولگرایان قصد دارند یک حزب فراگیر تشکیل دهند؟ " اظهار کرد: تشکیل حزب فراگیر از آرزوهای قدیمی ماست. ما این را مختص به جریان اصولگرا نمی دانیم و معتقدم نظام مردم سالاری دینی ما به چند حزب قدرتمند و فراگیر نیازمند است.

باهنر افزود: اگرچه در کشور قانون تشکیل احزاب وجود دارد و تاکنون نیز بیش از ۲۰۰ گروه و جریان و گروه سیاسی به طور رسمی فعالیت می کنند ولی این احزاب، احزابی نیستند که بتوانند در کشور با آرای زیادی فعالیت کنند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اضافه کرد: معتقدم در نظام مردم سالاری، از طریق تشکیل احزاب قدرتمند می توانیم ضابطه مندی ها را استمرار بخشیم به همین دلیل هم به دوستان و هم رقبایمان پیشنهاد تشکیل یک حزب فراگیر را می دهم و فکر می کنم در چهار یا هشت سالی که پیش رو داریم فضا برای یک سری کارها از جمله تشکیل چند دین حزب خوب، قوی و شناسنامه دار فراهم می شود.

وی با بیان اینکه" اصولگرایان همچون اصلاح طلبان دارای چندین جریان مختلف هستند" ، خاطرنشان کرد: می توانیم اصولگرایان را همچون اصلاح طلبان به دو جریان رادیکال و میانه تقسیم کنیم. من به دوستان و هم به رقبای اصلا ح طلب پیشنهاد تشکیل این حزب فراگیر را می دهم.

باهنر با بیان اینکه" یکی از مشکلاتی که همیشه دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا با آن مواجه بوده اند، فقدان تعریف جامع و مانع از این دو واژه است" ، اظهار کرد: اینها تعاریفی هستند که باید روشن و شفاف شوند و اگر این تعریف ها به صورت شفاف بیان شوند، احزاب می توانند بر مبنای همین تعریف ها مواضع خود را تعریف و شورای مرکزی خود را تعریف کنند. بر مبنای همین تعریف هاست که این احزاب حتی می توانند برای خود یک پدر معنوی انتخاب کنند.

نایب رییس مجلس با اشاره به اینکه چهار سال قبل قصد تشکیل حزب فراگیر داشتیم، تصریح کرد: در گذشته در فکر تشکیل یک حزبی فراگیر بودیم و حتی در این زمینه اساسنامه و مرامنامه ای را تهیه کردیم اما زمانی که به فضای فتنه برخوردیم به این جمع بندی رسیدیم که موقعیت مناسبی برای انجام این کار نیست، چراکه ما نمی توانستیم در آن فضای شلوغ چنین فعالیتی را آغاز کنیم. امروز ما موقعیت را برای آغاز این فعالیت مناسب می دانیم و این کار را دنبال می کنیم.

وی با بیان اینکه" احزاب فردمحور به سرنوشت سایر احزاب دچار می شوند" ، تاکید کرد: حتما باید بین فعالان سیاسی هر جریان و گروهی تفاهمی وجود داشته باشد، چراکه در غیر اینصورت علاوه بر ۲۰۰ حزب موجود، ۱۰۰ حزب دیگر به این تعداد اضافه می شوند. ما هدفمان این است که چهار یا پنج حزب فراگیر وقدرتمند در جامعه داشته باشیم.

باهنر در پاسخ به این پرسش که" آیا آقای روحانی از شما درخواست معرفی افرادی برای کابینه کرده است؟ " اظهار کرد: ممکن است در مذاکرات و رفت و آمدها با رییس جمهور منتخب، این کار انجام می گیرد و برخی افراد نام هایی را به رییس جمهور منتخب معرفی کنند یا اینکه رییس جمهور منتخب از آنها بخواهد که افراد مورد اعتماد خود را به وی معرفی کنند.

وی با بیان اینکه آقای روحانی علم رجال خوبی دارد و افراد را به خوبی می شناسد، افزود: زمانی که من نزد آقای روحانی بودم ایشان به من گفتند که افرادی را به من معرفی کنید. من نیز به وی گفتم شما به قدر کافی افراد را می شناسید ولی آقای روحانی در پاسخ به من گفت با این شرایط شما افرادی را که به ذهنت می رسد معرفی کن.

باهنر در پاسخ به این پرسش که" آیا ساختار جبهه پیروان در حال تغییر است؟ " اظهار کرد: جبهه پیروان خط امام و رهبری یک حزب نیست بلکه از حدود ۱۵ حزب تشکیل شده است. این جبهه برای همکاری بین احزاب به وجود آمده است و طبیعی است که هز زمانی که به سمت جلو پیش برود به اصلاحاتی نیازمند می شود. تاکنون هیچگونه اصلاحی در این جبهه به وجود نیامده است ولی چنانچه قصد تغییر ساختار جبهه وجود داشته قطعا تغییراتی در این زمینه صورت خواهد گرفت.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که" آیا ورزای کابینه یازدهم شرایط خاصی را برای کسب رای اعتماد از نمایندگان باید دارا باشند؟ " اظهار کرد: اخیرا یکی از همکاران ما در مصاحبه ای اظهار کرد که می خواهند یکسری شروط را برای وزرا بگذارند و این در شرایطی است که این صحبت فعلا در حد یک طرح بین اعضای مجلس مطرح شده است و چنانچه بخواهد این طرح به قانون تبدیل شود به این دوره نمی رسد.

وی در ادامه با تحلیل نتیجه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: فکر می کنم طی ۱۶ ساله گذشته مردم مواجه با افراط و تفریط بوده اند. در هشت ساله اصلاحات تندروی های وجود داشت و در هشت سال آقای احمد ی نژاد نیز جهت گیری های متفاوتی وجود داشت و من فکر می کنم که پس از این مردم به یک اعتدال روی آورند و به همین خاطر به آقای روحانی به عنوان یک فرد معتدل رای دادند.

باهنر اضافه کرد: من در ۱۶ سالگی با آقای روحانی در مجلس همکاری داشتم و معتقدم که ایشان شعارهای که دوران انتخابات در مورد اعتدال گرایی و عقلانیت دادند صرفا شعارهای انتخاباتی نبودند بلکه وی ذاتا فردی معتدل است و تلاش دارد تا از افراد معتدل در کابینه خود استفاده کند.

نایب رییس مجلس با بیان اینکه" من فراجناحی را اینگونه ترجمه نمی کنم که کابینه همچون شرکت سهامی از همه جناح ها باشد" ، اظهار کرد: فراجناحی بودن بدین معنا است که از همه جناح ها می توان استفاده کرد اما باید از نیروهایی استفاده کرد که در کار تخصصی خود منافع حزبی به منافع ملی را ترجیح ندهند یعنی این افراد باید منافع ملی را ارجح قرار دهند.

وی افزود: تصور ما این است که آقای روحانی هیچگاه از نیروهای رادیکال چه اصولگرا و چه اصلاح طلب استفاده نمی کند بلکه از افرادی معتدل و از جناح های مختلف اعضای کابینه خود را انتخاب می کند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه" پیش بینی شما در مورد سیاست خارجی و همچنین اقتصاد داخلی در دولت یازدهم چیست؟ " اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران سیاست های خارجی خود و در رابطه با مساله انرژی هسته یی چند جمله بیشتر ندارد یکی اینکه ما از حق غنی سازی صرف نظر نمی کنیم و دیگر اینکه ما از این علم و دستاورد استفاده غیرصلح آمیز نخواهیم داشت و در آخر اینکه با این شرط که طرف های مدعی حق دارا بودن انرژی هسته یی را برای ما بپذیرند و خدشه ای وارد نکنند، ما به آنها اجازه نظارت و راستی آزمایی را می دهیم.

باهنر افزود: ما با سه جمله، هم می توانیم یک ادبیات فاخر در سطح بین الملل مطرح کنیم و هم می توانیم با سه جمله ادبیات تند و تیز در سطح بین الملل بیان کنیم. من معتقدم مطرح کردن این مباحث با ادبیات فاخر در سطح بین الملل، از مسائلی است که آقای روحانی از پس آن بر می آیند. ما هنوز معتقدیم که به نفع نظام بین الملل است که پرونده هسته یی ما از شورای امنیت به آژانس انرژی اتمی بازگرداند، چراکه مساله ما مساله علمی است. من فکر می کنم در زمینه سیاست خارجی موقعیت مناسبی وجود دارد ولی به این شرط که طرف های مقابل ما نیز رویکرد ادبیات فاخر را بپذیرند.

نایب رییس مجلس در مورد اقتصاد داخلی نیز اظهار کرد: در مورد مسائل اقتصادی مشکلاتی وجود دارد که بعضی از این مشکلات را می توان در کوتاه مدت برطرف کرد و برخی نیز در دراز مدت به سامان می رسد.

وی با اشاره به کاهش نرخ ارز در دوره پس از انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: این کاهش نرخ ارز موجب شد که متوجه شویم همه گرانی ها پیشه اقتصادی ندارند بلکه ریشه روانی، فرهنگی و اجتماعی نیز دارند. معتقدم اگر در دولت یازدهم به یک ثبات در تصمیم گیری های مناسب برسیم مشکلات اقتصادی برطرف شده چراکه مسائل اقتصادی کاملا قابل مدیریت و برنامه ریزی است.

باهنر با اشاره به صحبت های یکی از مسئولان مبنی بر اینکه آقای روحانی قول ارزانی ندهد، تصریح کرد: ارزانی از لحاظ علمی به معنی تورم منفی است که در هیچ جایی دنیا تورم منفی نداریم، چراکه تورم منفی ممکن است در یخبندان اقتصادی رخ بدهد.

وی با بیان اینکه" وجود تورم برای جنبش و جوش بازار امری ضروری است" ، خاطرنشان کرد: ممکن است دولت تلاش کند که نرخ تورم را از ۴۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش دهد یعنی تلاش داشته باشد که از گران شدن بیشتر جلوگیری کند و نرخ گران شدن را کاهش دهد. چنانچه که ما بتوانیم در پایان چهار سال آقای روحانی به نرخ تورمی حدود ۸ تا ۱۰ درصد برسیم اقدامی بزرگی است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه در ساختار انتخاباتی نظام جمهوری اسلامی جای هیچگونه تقلبی وجود ندارد گفت: ساختار انتخاباتی در کشورمان مبتنی بر قانون اساسی است که در این ساختار امکان هیچ تقلبی وجود ندارد و تقلب در این ساختار معنای ندارد. در دوره گذشته نیز هوای نفس موجب شد برخی افراد این اتهام را به نظام جمهوری اسلامی ایران وارد کنند.

باهنر ادامه داد: من فکر می کنم بسیاری از سرمداران این قضیه امروز به اتفاق به پیشمانی رسیدند اما برخی صراحتا پشیمانی خود را اعلام کرده و برخی دیگر نیز نمی توانند صراحتا پشیمانی خود را اعلام کنند. من از رسانه ها و کسانی که در جریان فتنه صبر و تحمل داشتند خواهش می کنم چنانچه فردی از این افراد قصد داشت به اشتباه خود اعتراف کند، به دنبال موضع قبلی وی نباشند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در ادامه در برابر پرسشی درباره زمان تحلیف رییس جمهور منتخب پاسخ داد: تنفیذ در روز ۱۲ مرداد و در خدمت مقام معظم رهبری صورت می گیرد. به طور معمول یک روز بعد نیز مراسم تحلیف در مجلس انجام می گیرد و رییس جمهور از آن زمان به مدت ۱۰ روز فرصت دارد تا وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند. مجلس نیز ۱۰ روز فرصت دارد این افراد را بررسی کند و سپس در دو یا سه جلسه علنی به این افراد رای اعتماد یا عدم اعتماد دهد.

وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، دو ماهی که رییس جمهور منتخب از زمان اعلام نتایج ریاست جمهوری تا زمان تحلیف وقت دارد، فرصتی طلایی برای اوست، چراکه اگر بتواند قبل از اجرای مراسم تحلیف اعضای کابینه خود را به مجلس معرفی کند، مجلس نیز می تواند از روز تحلیف بررسی های لازم را انجام دهد.

باهنر در پایان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه" آیا روسای جمهوری قبلی از جمله آقای خاتمی، در مراسم تحلیف حضور خواهند داشت؟ " اظهار کرد: در این زمینه هنوز تصمیم گرفته نشده است. من معتقدم چنانچه روسای جمهور قبلی کنار یکدیگر جمع شوند، می تواند برای آینده انقلاب مفید باشد. من به آقای روحانی پیشنهاد می کنم پایه گذار جلسه ای باشند که در آن روسای جمهوری قبلی حضور دارند و از نظر و پیشنهادات آنها استفاده کنند.