مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ، در سخنرانی خود در نشست سه‌شنبه شورای امنیت درباره حفاظت از غیرنظامیان در مخاصمات مسلحانه گفت: در حالی که ممنوعیت جنگ یک اصل بنیادین حقوق بین‌الملل است، اما متأسفانه درگیری‌های مسلحانه هنوز یک واقعیت زمان ماست و در عین حال، قواعد مسلمی نظیر حفاظت از غیرنظامیان نیز رعایت نمی‌شود.

وی با اعلام این‌که چالش امروز جهان فقدان قوانین الزام آور کافی برای حفاظت از غیرنظامیان نیست، بلکه عدم رعایت چنین هنجار‌هایی است، افزود: متأسفانه شورای امنیت نیز در برابر نقض ماهوی و حتی نظام‌مند این قواعد رفتاری منفعلانه دارد.

تخت روانچی به عنوان مثال به رفتار‌های غیرانسانی و غیرقانونی نظام‌مند رژیم اسرائیل طی دهه‌های گذشته در سرزمین‌های اشغالی فلسطین اشاره کرد که طیف وسیعی از اقدامات سبوعانه مانند پاکسازی نژادی گسترده، تخریب خانه‌ها و مصادره املاک فلسطینی‌ها، محاصره غیرقانونی نوار غزه و کشتار غیرنظامیان، از جمله زنان و کودکان بی‌گناه را شامل می‌شود که همگی از مصادیق روشن جنایات جنگی است.

وی اضافه کرد: نمونه دیگر، وحشیگری‌های عربستان در شش سال تجاوز به یمن است که در آن هزاران غیرنظامی از جمله زنان و کودکان کشته شده اند؛ خانه ها، مساجد، بیمارستان‌ها، مدارس، مراکز خرید، اماکن دیپلماتیک و حتی مراسم‌های عروسی و عزا مورد حمله قرار گرفته اند و از گرسنگی دادن به غیرنظامیان به عنوان یک روش جنگی استفاده و باعث ایجاد بدترین بحران بشردوستانه معاصر جهان شده است.

نماینده کشورمان افزود: اثرات اعمال تحریم‌های یکجانبه غیرانسانی علیه سوریه که از واردات کالا‌های بشردوستانه از جمله غذا و دارو جلوگیری می‌کند و باعث آسیب جدی به زندگی مردم می‌شود، چندان کمتر از گرسنگی دادن به مردم نیست و اینگونه اقدامات باید فوراً متوقف شود.

تخت روانچی در پایان با اشاره به اینکه متأسفانه در اکثر این موارد کودکان قربانیان اصلی هستند گفت: در واقع کاری که شورای امنیت باید برای تضمین حفاظت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه انجام دهد، وادار کردن عاملان اینگونه اقدامات به توقف فوری نقض‌هایشان و مسئول شناختن آن‌ها به خاطر چنین جنایاتی است.