« سعید خطیب‌زاده » سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به خاطر شرایط کرونا به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

وی در ابتدا ولادت امام حسن مجتبی را تبریک گفت.

سخنگوی  وزارت امور خارجه  به سفر هفته گذشته ظریف به اندونزی اشاره و بیان کرد: نشست ادواری کمیسیون مشترک برجام هم سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شد و سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران نیز روز چهارشنبه اول اردیبهشت ماه انجام و ملاقات‌های خوبی صورت گرفت و سومین گذرگاه مرزی در پیشین هم همزمان با این سفر افتتاح شد.

خطیب‌زاده به سفر ظریف به قطر و عراق نیز اشاره کرد و افزود: دیروز وزیر خارجه با امیر و وزیر خارجه قطر ملاقات‌های خوبی داشت و امروز هم در سفر به عراق است.

* عزیمت هیأت ایرانی شرکت کننده در کمیسیون مشترک برجام به وین

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین گفت که هیأت ایرانی شرکت کننده در کمیسیون مشترک برجام امروز به وین عزیمت کرده و ان‌شاءالله ادامه گفت‌وگوها را در چارچوب کمیسیون آغاز خواهد کرد.

* با جدیت اتفاق پیش آمده برای دو شهروند ایرانی در ترکیه را پیگیری کردیم/ ابعاد آن هنوز برای ما کاملا روشن نیست

این دیپلمات ارشد ایرانی در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره اتفاق پیش آمده برای دو شهروند ایرانی در ترکیه و اقدامات انجام شده در این زمینه بیان کرد: حقوق شهروندان برای ما بسیار مهم است و این موضوع را بسیار جدی می‌گیریم و از لحظه اول که آگاهی پیدا کردیم با جدیت این موضوع را پیگیری کرده و با دوستان در ترکیه تماس گرفتیم. در سطح سفارت و کنسولگری ما پیگیری انجام شد.

وی افزود: مرزبانان دو کشور جلسه‌ای برای پیگیری این موضوع داشتند و تهران یادداشت خود را همان روز به سفیر ترکیه برای پیگیری داده است. موضوعی است که بسیار برای روابط حسنه دو کشور بد است. فکر می‌کنیم با هم افزایی همدیگر در چارچوب حسن همجواری از این‌ها اجتناب کنیم. ابعاد این هنوز برای ما کاملا روشن نیست و هنوز تحقیقات ادامه دارد و دوستان در ترکیه با حسن نیت به این موضوع کمک می‌کنند.

خطیب‌زاده گفت: مطمئنا وزارت امور خارجه در حمایت و پاسداشت از حقوق شهروندی و حقوق شهروندان خودش با جدیت تا آخر این کار را پیگیری خواهد کرد.

* آن‌چه از ظریف منتشر شده مصاحبه و گفت‌وگوی رسانه‌ای نبود/ وزارت خارجه در هیچ یک از بخش‌های این فرآیند دخالت نداشته

وی درباره فایل صوتی منتشر شده از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و تحلیل‌های مختلف در این زمینه نیز گفت: آن‌چه منتشر شده به هیچ وجه از ابتدا یک مصاحبه نبود و قرار هم نبوده مصاحبه‌ای باشد و هیچ گفت‌وگوی رسانه‌ای نبود. یک گفت‌وگو در چارچوب گفت‌وگوهای معمول و محرمانه‌ای است که در داخل دولت انجام می‌شود. رئیس جمهوری برای انتقال این دولت به دولت آینده و تجربیات و سوابق وزرا به دولتمردان بعد نظرشان این بود که اعضای کابینه گفت‌وگوهایی را برای ثبت در اسناد داشته باشند و این هم در همین چارچوب انجام شده است.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: هم در گفت‌وگو مشخص است و هم همه می‌دانند که قرار به انتشار نبوده و تعهد دوجانبه برای حفظ محرمانگی به صورت مکتوب بوده است. وزارت خارجه در هیچ یک از بخش‌های این فرآیند یعنی مصاحبه، انتخاب تیم مصاحبه کننده، عوامل و نگهداری فایل‌ها هیچ نقشی نداشته و اینکه چه کسانی، چگونه و چرا این را منتشر کرده‌اند را نمی‌دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: آن‌چه آقای ظریف گفته باید به صورت کلی نگاه شود. این سه ساعت و خرده‌ای که منتشر شده، از دو شب قبل کم کم مطلع شدیم که در حال منتشر شدن است و دیروز به اوج خود رسید و دو شبکه خارجی نیز آن را به صورت گسترده منتشر کردند. آن‌چه ظریف گفت باید به صورت کلی دیده شود و گزینشی نباشد. ظریف همواره خودش هم گفته که نظراتش را در پشت درهای بسته و شفاف و صریح  اعلام می‌کند. ولی آن‌چه انجام می‌شود حول قوه عاقله نظام است و تصمیمات بر اساس آن اعلام می‌شود.

خطیب‌زاده همچنین گفت: در این فایل درباره سردار سلیمانی ایشان مفصل با تکریم و احترام صحبت کرد و همه می‌دانند سوابق و روابط نزدیک این دو بزرگوار را و ظریف درباره نقش ایشان در طرح‌های منطقه‌ای و صلح سازی در منطقه و خرد و شجاعت و تدبیر ایشان صحبت می‌کنند. این‌ها چیزهای پوشیده‌ای نیست. یک ذوق زدگی در برخی رسانه‌ها اتفاق افتاده که یک چیزهایی را تقطیع کنند یا بدون جامعیت بیاورند ولی باید توجه کنند آنهایی که اهل خرد و فکر هستند می‌دانند.

وی افزود: باید نیت و چگونگی آن چه اتفاق افتاده بررسی شود. یک امر کاملا غیرقانونی اتفاق افتاده و مجاری خودش باید آن را بررسی کنند. اما نشان می‌دهد بر خلاف آن‌چه گفته می‌شود مسئولان جمهوری اسلامی در فضای کارشناسی بسیار پویا، شفاف و صریح هستند.

خطیب‌زاده تأکید کرد: آن‌چه اقدام می‌شود تصمیمات اجماعی و تصمیمات عالیه است و هیچ‌کس از خطا در تحلیل و بینش مبرا نیست، همانطور که آقای ظریف بارها به این مورد اشاره کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره فایل صوتی ظریف اظهار داشت: در ماموریت‌هایمان خللی ایجاد نخواهد کرد. وزارت خارجه یک دستگاه حاکمیتی است و در طی چهار دهه گذشته ثابت کرده در چارچوب حاکمیت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وظایف و ماموریت‌های خود را پیگیری می‌کند. همه را به همراهی و حفاظت از منافع ملت ایران دعوت می‌کنیم.

* همه تحریم‌ها باید یک جا برداشته شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره ادعای روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر این‌که دولت بایدن برای کاهش تحریم‌ها در حوزه نفت و مالی آمادگی نشان داده و این‌که آیا این موضوعات به صورت رسمی به شما منتقل شده و پاسخ ایران چیست؟ اظهار داشت: در موضع ما در رفع تحریم‌ها هیچ تغییری صورت نگرفته همه تحریم‌ها باید یک جا برداشته شود و هیچ تفاوتی بین تحریم‌ها نیست و همه باید راستی آزمایی شوند.

وی تصریح کرد: طرح گام به گام و تدریجی را نمی پذیریم و در دستورکارمان نیست. آمریکا باید به تعهداتش عمل کند و هر چه کمتر از این مانع بازگشت آمریکا به چارچوب برجام خواهد شد و ایران آمادگی دارد بعد از راستی آزمایی به تعهداتش ذیل برجام عمل می‌کند.

* مسیر امنیت در منطقه از مسیر گفت‌وگوهای درون زا می‌گذرد 

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات سفیر عربستان در سازمان ملل که ضمن ایراد اتهاماتی علیه ایران از جامعه بین‌المللی خواست که توافقی قوی‌تر با ایران منعقد شود که سؤال دیگر خبرنگار فارس بود اظهار داشت: مسیر امنیت در منطقه از مسیر گفت‌وگوهای درون زا می‌گذرد و هر چه این فضا از طریق گفت‌وگوها شکل بگیرد برای صلح و ثبات در پهنه نیلگون خلیج فارس مفیدتر خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره فایل منتشر شده ظریف عنوان کرد: ایشان موضوعاتی را که برای گفت‌وگوی آرشیوی انجام می‌شده در هفت ساعت با دوستان ریاست جمهوری انجام داده است و این‌گونه نیست که این‌ها مغایر سیاست‌های اعلامی ما باشد. سیاست‌های جمهوری اسلامی به صورت اجمالی پیگیری شده و این نشان می‌دهد که چقدر جامعه ایران پویاست و چقدر مسئولان در مقام گفت‌وگوهای جدی و کارشناسی از صراحت لهجه و بیان استفاده می‌کنند.

وی در پاسخ به سؤالی عنوان کرد: ما عربستان سعودی را متحد خودمان نمی‌دانیم.

خطیب‌زاده بیان کرد: گفت‌وگوهایی که در پشت درهای بسته در ایران انجام می‌شود بسیار جدی و شفاف است. همه را دعوت می‌کنم به کل گفت‌وگوی انجام شده. این سه ساعت و نیم همه هفت ساعت نیست. همه ما در مقام کارشناسی پشت درهای بسته کارشناسانی هستیم که باید با صراحت صحبت کنیم. ظریف سفرهای زیادی به مسکو داشته است و روابط ما از گذشته ارتقای بیشتری یافته است و این مسیر ادامه می‌یابد. این ذوق زدگی در برخی رسانه‌های بدخواه تاثیری در روابط ما با متحدانمان ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی بیان کرد: این‌که میدان و دیپلماسی چه ارتباطی با هم دارند در مقام عمل دو بازوی جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی گفت: دوستان را دعوت می‌کنم سیاست خارجی را گروگان سیاست داخلی نکنند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره نامه ظریف به مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری نامه‌ای از ظریف در سال گذشته دریافت کردند که با تدبیر ایشان گفت‌وگوهای برجامی و موضوعات سیاست خارجی موضوع برخی جریان‌ها و جناح‌ها نشود. از همه عزیزان درخواست می‌کنم منافع ملی منافع همه مردم است و همه وظیفه پاسداشت آن را داریم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد: دولت آمریکا موظف است تحریم‌ها را براساس برجام بردارد و سیاست داخلی آمریکا به ما مربوط نیست.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی تصریح کرد: علاقه‌ای برای گفت‌وگوهای فرسایشی نداریم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی تصریح کرد:  رژیم صهیونیستی حیات و مماتش را در بحران آفرینی پیدا کرده و ریشه همه ناآرامی‌هاست و ایران اجازه نخواهد داد این رژیم غاصب امنیت منطقه را بیش از این به خطر بیندازد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد: این فایل پریشب بیرون آمده و ابتدا به صورت محدود منتشر شده و صبح دیروز از برخی خبرنگاران گرفتیم. آن چه برخی شبکه‌های خارجی در بعدازظهر منتشر کردند این نبود که سر از آن جا دربیاورد البته مراجع ذیربط باید در این خصوص نظر بدهند.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که دیروز عراقچی اعلام کرد در مذاکرات وین درباره برداشته شدن تحریم‌های موضوعی تا حدودی تفاهماتی وجود دارد ولی درباره اشخاص به این نقطه نرسیدند از سخنگو پرسید آیا بدون لغو تحریم‌های اشخاص ایران به برجام بازمی‌گردد؟ پاسخ داد: تمامی تحریم‌ها باید به وضعیت روز اجرایی شدن برجام برگردد. در خصوص برخی تحریم‌ها در کمیسیون مشترک برجام اختلاف نظراتی وجود دارد. آمریکایی‌ها به کمیسیون اعلام کرده که تحریم‌های برجامی نیست و من در عموم نمی‌توانم جزییات مذاکرات را اعلام کنم. تمامی مذاکرات به ایران منتقل می‌شود و عراقچی که به تهران برمی‌گردد تمامی موارد را به مقامات نظام اعلام می‌کند.