به گزارش پارس به نقل از مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سومین روز از سی امین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش مناطق کشور که در سالن همایش های رازی برگزار شد، با اشاره به گزارش حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش گفت: این گزارش ها نشان دهنده فعالیت خوب آموزش و پرورش است که نیازمند تحولات گوناگون است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار داشت: چند نوع نگاه به هستی وجود دارد، نگاه اول سطحی و روزمره است، نگاه دوم بلندمدت، اما منفعت طلبانه که از نگاه اول بهتر است که بسیاری از کشورهای غربی این نگاه را دارند، نگاه سوم نیز نگاه راهبردی و سعادت طلبانه است که در ادبیات دینی ما وجود دارد.

لاریجانی افزود: اقدامات مثبتی پس از انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و پرورش در کشور ما انجام شده است و شاخص های ما در سطح جهانی بسیار خوب است که می توان به پوشش تحصیلی، بهتر شدن کیفیت مدارس، افزایش مدارس استعدادهای درخشان، گسترش در پوشش تحصیلی کودکان استثنائی، هوشمندسازی مدارس، کسب رتبه در المپیادها و مسابقات جهانی، تغییر محتوای کتاب، رشد تحصیلات معلمان، افزایش رابطه مدرسه و خانواده اشاره کرد.

وی ادامه داد: به رغم همه این تلاش ها و اقدامات همچنان آموزش و پرورش از بنیادی ترین چالش ها در کشور است که البته این موضوع جنبه جهانی نیز دارد.

لاریجانی با بیان اینکه تعلیم و تربیت از مهمترین بخش های جامعه است، توضیح داد: اما نظام تعلیم و تربیت در جهان با بحران مواجه شده است، بحرانی که بنیادی است و فردای جوامع به آن بستگی دارد. نهاد آموزش و پرورش در کشور ما کاملاً دولتی است، با این نگاه دراز مدت و سنت های اسلامی و اقدامات مثبت پس از انقلاب اکنون زمان آن است که ارزیابی از شرایط جهانی و خودمان داشته و مدلی ویژه را برای آموزش و پرورش کشور در نظر بگیریم؛ چرا که اگر این کار صورت نگیرد معلوم نیست فردای مان چه می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: باید با ارزیابی که از جهان می کنیم خودمان را برای آینده آماده کرده و برنامه ریزی های لازم را انجام دهیم، باید بدانیم که تحولات تکنولوژی، دینی و سیاسی و حرکت های فرهنگی در جهان به چه سمت می رود تا بتوان برنامه ریزی کرد که برای این کار باید مولفه هایی را در نظر گرفت.

به گفته وی برخی از مولفه ها شامل آگاهی در حوزه فناوری است چرا که در دنیای امروز در این حوزه حرکتی شتابان آغاز شده و قطعاً مساله ای جدی در دنیای آینده است. مولفه دوم عمیق تر شدن حرکت عقلانی در حوزه های سیاسی و اجتماعی است. در روزگار ما دیگر حرکت های پوپولیستی جایگاه خود را از دست داده است که تحولات اخیر منطقه نشانگر همین موضوع است. موضوع دیگر توجه جوامع و مطالبات آنها از اخلاقیات و تغییر نگاه شان به جنگ و صلح است. مردم دنیا این روزها بیشتر دنبال دموکراسی خواهی و مردم سالاری هستند که همه نشان دهنده رشد عقلانی است.

لاریجانی تصریح کرد: منزوی شدن رژیم صهیونیستی نشان دهنده رشد عقلانی ملت ها است؛ چراکه دولت ها کاری انجام نداده اند و این ملت ها بودند که این رژیم را منزوی کردند، البته حرکت های مجاهدانه ظاهرانه ای در برخی از کشورها همچون سوریه و مصر وجود دارد، آیا از این حرکت های جهادی در مقابله با رژیم صهیونیستی نیز دیده می شود؟ برخی اقدامات گروه های افراطی با همکاری سرویس های جاسوسی برخی کشورها است، اما از سوی دیگر فعالیت های سیاسی در سطح جهانی رشد یافته که باید گفت دیگر قدرت های پشت صحنه نمی توانند کاری از پیش ببرند؛ چرا که حضور مردم از حالت مکانیکی درآمده و شکل سیاسی به ویژه در جهان اسلام گرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی به مولفه دیگری اشاره کرد و گفت: نگاه به برنامه ریزی متمرکز نیز باید متحول شود. ما چند دوره را سپری کرده ایم که یکی مربوط به حکومت های متمرکز فردی بوده که دوره آن به سر آمده. برخی جوامع سعی کردند با برنامه ریزی متمرکز کشور را اداره کنند که امروز نیز باید از این مرحله عبور کنیم و به مدلی می رسیم که رشد در سرمایه های اجتماعی است و در جمهوری اسلامی در کنار این موضوع توجه به دین و معنویت نیز می شود. مدل پیشرفت در آموزش و پرورش نیز باید بر اساس پیشرفت در سرمایه های اجتماعی باشد اگر ما این را قبول کنیم باید برنامه ریزی خود را به این سمت ببریم تا تحول بنیادین در آموزش و پرورش متناسب با حرکت جهانی رخ دهد.

وی تصریح کرد: ساماندهی در آموزش و پرورش باید از حالت متمرکز به مشارکت تبدیل شود. اگر اسناد بالادستی ای نیز تهیه می شود باید از حالت ظاهری و کالبدی خارج شده و به محتوا توجه داشته باشد. به عنوان مثال تحول ۶-۳-۳ اقدام خوبی بوده است اما این ظاهر قضیه است و باید به محتوا نیز توجه ویژه ای شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معنویت گرایی و توجه به معنویت و جذابیت در روش و فراگیر کردن آن به همراه فربه کردن عقلانیت در تصمیم گیری از دیگر مولفه های مهم به شمار می آید.

لاریجانی همچنین آرامش روانی معلمین در آموزش و پرورش را یکی از نکات مهم در این وزارتخانه دانست و گفت: در یکی دو سال اخیر به ثروت معلمین ما ضربه خورده است و اگر فرهنگیان مشکل اقتصادی داشته باشند آرامش روانی لازم برای تدریس به دانش آموزان را نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه باید در آموزش و پرورش بر روی پیشرفت اقتصادی و آبادانی کشور توجه جدی کرد، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر بر روی چند موضوع مانند وجدان کاری، رونق تولید و توجه به اقتصاد تاکید کرده اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: کسانیکه فکر می کنند مشکلات کشور را در عرصه بین الملل به سادگی می توان حل کرد، خوشبین و خام اندیش هستند؛ چراکه دشمنان ما موجودات موذی هستند که به راحتی کار را حل نمی کنند.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: اگر همگرایی داخلی قوی باشد و اقتصاد ما رشد کند، آنها در صحنه بین الملل از ماجراجویی دست برمی دارند، اما اگر ما در داخل تفرقه و اختلاف داشته باشیم و به لحاظ اقتصادی دچار مشکل شویم دشمنان فکر می کنند می توانند فشار بیشتری بر ما وارد کنند.