حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور ایران صبح امروز پنجشنبه 26 فروردین ماه در مراسم بهره برداری از 4 طرح ملی صنعت پتروشیمی اظهار داشت: در پیک چهارم کرونا هنوز به قله پیک نرسیده‌ایم و قاعدتا هفته آینده برخی روزهای شدیدترین در برخی استان‌های کشور خواهیم داشت.

حسن روحانی افزود: امیدواریم که در هفته‌های آتی از این مسیر و پیک خارج شویم و مردم نیز بدانند که پیک چهارم به دلیل جهش ویروس کرونا است.

رئیس جمهور با بیان این که جهش ویروس کرونا و ویروس انگلیسی تقریبا همه استان‌های کشور را درگیر کرده است، گفت: اگر ویروس انگلیسی نبود اکنون ما این پیک را شاهد نبودیم،‌ البته با یک سری مشکلات بعد از عید دست و پنجه نرم می‌کردیم اما اساس مشکل ما این است که ویروس انگلیسی از عراق وارد خوزستان و از آنجا وارد استان‌های همجوار شد و بعد به سراسر کشور کشید.

روحانی خاطرنشان کرد: این ویروس کرونای انگلیسی شدت عمل نشان داده و از سرعت انتقال سریعی برخوردار است. به گونه‌ای که در ویروس ووهان ممکن بود یک فرد آلوده برای چند دقیقه در یک جمع قرار می‌گرفت و کسی هم به آن مبتلا نمی‌شد، اما این ویروس جدید از لحاظ سرعت انتقال و آثار با ویروس ووهان متفاوت است.

وی با تأکید بر این که تغییر شکل یافتن ویروس کرونا اساس مشکلی است که ما در پیک چهارم با آن روبرو هستیم بنابراین هیچ کس دنبال علت‌های غلط نگردد، گفت: من به عنوان مسؤول ستاد ملی مقابله با کرونا و رئیس جمهور به صراحت به همه مردم ایران اعلام می‌کنم که عامل اصلی مشکل ما در این روزها ورود ویروس جهش یافته انگلیسی به داخل کشور است.

رئیس جمهور تصریح کرد: البته همیشه مراسم‌هایی همچون عروسی، ملی مثل عید، سفرها، ترددها و دورهمی‌ها در گسترش این ویروس تأثیرگذار است؛ چراکه هر کجا که پروتکل رعایت نشده است، دچار مشکل می‌شویم، بنابراین امیدواریم همه استانداران، ‌فرمانداران، بخشداران، دانشگاه‌های پزشکی، بسیج و نیروی انتظامی دست به دست هم بدهیم تا در اسرع وقت از این پیک عبور کنیم و امیدوارم با مراعات‌های دقیقی که مردم ما صورت می‌دهند و با استفاده از واکسن از این مسأله عبور کنیم.

روحانی با تأکید بر این که واکسن کلید حل مسأله کرونا است، اذعان کرد: ما باید انواع واکسن‌هایی که می‌توان به کشور وارد کرد را به کشور وارد کنیم و شرکت‌های خصوصی در این زمینه تلاش کنند؛‌ چراکه ما نمی‌توانیم منتظر واکسن داخلی در تابستان امسال باشیم. ما باید در بهار از واکسن های خارجی استفاده کنیم. ما باید در اردیبهشت و خرداد ماه که ماه‌های بسیار حیاتی است از واکسن‌های خارجی استفاده کنیم و همه شرکت‌ها مجاز هستند، بنابراین هر شرکت و مؤسسه‌ای برای واردات واکسن کوچک‌ترین مشکلی دارد مستقیم با دفتر رئیس جمهور مکاتبه کند و من مستقیم این مسأله را دنبال می‌کنم چون به راحتی می‌توان در هفته‌های آینده میلیون‌‌ها دز واکسن وارد کشور شود و واکسن می‌تواند از مردم در مقابل مرگ به خوبی محافظت کند.

وی با بیان این که ممکن است واکسن‌ها از ابتلای افراد به ویروس جلوگیری کنند، گفت: اگر در ابتلا نیز تأثیرگذار نباشند مهم نیست اما معمولا واکسن‌ها در یک سطح بسیار بالایی برای سلامت و حفظ مردم از مرگ و میر حفاظت می‌کند.