سعید خطیب زاده ، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز نشست خبری خود را به صورت مجازی برگزار کرد. 

خطیب زاده در این نشست گفت: این هفته هم انشالله اگر جزئیات نهایی شود، از روز چهارشنبه گفتگو و مذاکرات در چارچوب رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا آغاز خواهد شد.

لاوروف امشب به تهران می‌آید

وی افزود: امشب ما میزبان وزیر خارجه روسیه خواهیم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره حادثه نطنز گفت: اتفاق ناگواری که در نطنز افتاد و بارها هم رژیم صهیونیستی از قبل می گفت و این روزها هم شنیده می شود که تایید می‌کنند که رژیم صهیونیستی پشت این داستان بوده است. البته خوشحالم که هیچ آسیب انسانی و محیط زیستی نبوده است. اما این یک جنایت علیه بشریت است.

سانتریفیوژهای از مدار خارج شده در نطنز از نوع IR1 بوده‌اند

وی افزود: اگر هدف این بوده که توان ایران تضعیف شود، اینطور نبوده. تمامی سانتریفیوژهایی که از مدار خارج شدند از نوع IR1 بوده و با سانتریفیوژهای جدید جایگزین می‌شود. قطعا به این هدف خود نخواهند رسید. رژیم اشغالگر قدس با این اقدام تلاش کرد که از مردم ایران انتقام صبر و پر از حکمت خود را بگیرد. پاسخ ایران انتقام از رژیم صهیونیستی در جا و زمان خود خواهد بود.

خطیب زاده ادامه داد: آنچه در وین انجام می شود مذاکرات هسته ای نیست، گفتگوهای فنی برای رفع تحریم‌هاست. ما یکبار بر روی برجام انجام دادیم و تمام شده است.

مقامات آمریکا به وین می‌آید تا میراث شکست‌خورده ترامپ را حفظ کند

وی اظهار داشت: هیچ تفاوتی بین هیچ تحریمی وجود ندارد. بارها مقامات آمریکایی گفتند که تحریم‌ها را اعمال کردند برای فشار حداکثری و اینکه هیچ کس نتواند برجام را احیا کند. متاسفم برخی از ایالات متحده به وین می‌آیند که با 1+4 گفت‌وگو کنند برخی از میراث شکست خورده ترامپ را حفظ کنند. این مسیری که برای اصلاح اقداماتشان در پیش گرفتند باید کامل باشد.

ایران و روسیه توافقنامه جامع امضا می‌کنند

او ادامه داد: در سفر وزیر خارجه روسیه توافقنامه همکاری های جامع امضا خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره رژیم حقوقی دریای خزر گفت: تصویب آن در مراجع داخلی در حال انجام است. فکر می‌کنیم باید تمرکز خود را برای نهایی شدن گفت‌وگوها و پیش نویس تعیین خطوط مبدا در دریای خزر بگذاریم که تصویب کنوانسیون را تسهیل کنیم.

خطیب زاده درباره سفر نخست وزیر کره جنوبی به ایران گفت: یکی از موضوعات مهم رفع انسداد منابع ارزی ایران در کره است. اینها بدهی های قطعی کره جنوبی است و ربطی به تحریم‌ها ندارد. روابط به خاطر این صدمه دیده است.

وی گفت: ما روشن گفته ایم که وضعیت باید به ژانویه 2017 برگردد و این برچسب های خیالی که دولت ترامپ زده و برخی را اعمال یا بازاعمال کرده است. ما به اینها کاری نداریم. آمریکا ذیل قطعنامه 2231 تعهداتی دارد و در انجا درج شده که آمریکا باید از اقداماتی که مانع عادی سازی روابط اقتصادی با ایران می‌شود، اجتناب کند. ما با آمریکا کاری نداریم و لیست (تحریم‌ها) را به کمیسیون مشترک ارائه می‌کنیم. اگر آمریکا واقعا بخواهد به تمامی تعهدات خود برگردد، بسیاری از مسائل قابل راستی‌آزمایی هستند. یک سری از اقدامات هستند که باید به صورت موثر برداشته شوند. اینها قابل راستی آزمایی هست. البته جزییات احتیاج به گفتگوهای پیچیده داخل کمیسیون مشترک دارد.

اتفاق نطنز تروریسم هسته‌ای بود

خطیب‌زاده گفت: آنچه در نطنز اتفاق افتاد، تروریسم هسته‌ای در خاک جمهوری اسلامی ایران بود... ایران حق خود برای پاسخ و دفاع مشروع را ذیل بند 51 منشور ملل متحد محفوظ می داند. نمایندگی ما در نیویورک پیگیر این اقدام هستند.

وی افزود: هیچ مذاکره‌ مستقیم یا غیرمستقیمی بین ایران و آمریکا وجود ندارد. همه تحریم‌ها باید رفع شوند.

خطیب زاده گفت: پاسخ نطنز انتقام از اسرائیل است و اسرائیل نمی تواند از جیب مردم ایران هزینه کند. رژیم صهیونیستی برخی اقداماتی را انجام داده و برخی درزهای خبری را علنی انجام داده است. وزارت خارجه یک مسئولیت بر اساس تنظیم نظام دارد و آن هم نهایت تلاش در چارچوب سیاست‌های نظام برای رفع تحریم‌هاست.

وی درباره اظهارات سفیر فرانسه درباره رسیدن به توافق قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، گفت: به شرط صحت این انتساب، [باید بگویم که] اگر صبر راهبردی و رفتار حکیمانه ایران نبود، بخاطر نقض عهد آمریکا و بدعهدی‌های اروپا، قطعا چیزی از برجام باقی نمانده بود. قطعا پرونده هسته ای یک پرونده ملی هست و دستگاههای حاکمیتی آن را دنبال می‌کنند. من مطمئنم که سفرای مقیم و سفیر فرانسه این نکته را می‌دانند و مجدد آن را یادآوری می کنم.

اظهارنظر درباره میزان سانتریفیوژهای خسارت دیده در نطنز زود است

خطیب زاده در پاسخ به سوال تسنیم درباره میزان خسارت وارد شده به تاسیسات نطنز و مدت زمان مورد نیاز برای بازیابی آن گفت: میزان خسارت‌ها باید با تست همه سانتریفیوژها اتفاق بیفتد و البته جای آنها سانتریفیوژهای پیشرفته جایگزین می‌شود. میزان دقیق خسارت‌ها را سازمان انرژی اتمی باید خودش اعلام کند. فعلا خیلی زود است و در حال بررسی تک تک سانتریفیوژها هستند.

آژانس و مراجع بین‌المللی به وظیفه خود در قبال اتفاق نطنز عمل کنند

وی افزود: آژانس و مراجع بین‌المللی دیگر باید وظایف خود را انجام دهند، نه تنها محکوم کردن، بلکه تضمین اینکه چنین اتفاقاتی دیگر رخ ندهد... ما مسیر خود را بر اساس اظهارات و اقدامات رژیم صهیونیستی تنظیم نمی‌کنیم.