مصطفی هدایی در یادداشتی نوشت: نظام جمهوری اسلامی وارد عصر بالندگی خود شده است. چهار دهه از عمر این نظام گذشته و تجربیات و دستاوردهای بی‌نظیری را در عرصه‌های داخلی و خارجی تجربه کرده و برنامه‌ریزی‌ها به سمت ساخت و تثبیت تمدن نوین اسلامی است. تمام رویکردها و راهبردها در این مسیر می‌بایست تعریف شود و نقشه راه آن نیز بیانیه گام دوم است. اهمیت این نکته در آنجاست که امسال سال یکی از انتخابات مهم در جمهوری اسلامی است. ورود به قرن جدید همراه با انتخاباتی شده که سال‌هاست ملت در انتظار آن هستند تا ریل‌گذاری جدیدی در مسیر پیشرفت و توسعه کشور حاصل شود. رهبر انقلاب در بخش نخست بیاناتشان به مقایسه نحوه ورود ایران به قرن 14 و 15 اشاره کردند که در قرن گذشته کشور و مردم شاهد ایران رضاخانی وابسته و دیکتاتوری بود و در قرن جدید علاوه بر استقلال، آرای مردم سرنوشت کشور را تعیین می‌کند. پویایی و اقتدار ایران به ملت وابسته شده و نه قدرت‌های غربی و شرقی. 

خون جدید در رگ‌های مدیریت اجرایی

کارکرد انتخابات ریاست جمهوری در ایران تغییرات اساسی در وضعیت کشور و مردم ایجاد می‌کند. ایران در هشت سال اخیر اسیر اماواگرها، بدعهدی‌ها، بی‌رونقی اقتصادی و مدیریت ضعیف اجرایی بوده و در انتهای دولت تدبیر و امید شاهد صف‌های کالاهای اساسی مردم هستیم که عزت و غرور ملی را خدشه‌دار ساخته است. اگر بخواهیم عملکرد دولت را خلاصه کنیم باید در همین آشفتگی و ناکارآمدی مشاهده کرد که ظرفیت‌های داخلی را  در تولید مایحتاج عمومی را نابود و ملت سرافراز را نگران معیشت ساخت. 

تجربه گران ولی مهمی در هشت سال گذشته نصیب ملت شد تا موضوع انتخابات ریاست جمهوری را حیاتی درنظر بگیرند و اسیر تبلیغات سوء دشمن در بی‌اهمیت جلوه دادن جایگاه ریاست جمهوری نشوند. 

رهبر معظم انقلاب شاخص‌های یک

رئیس‌جمهور کارآمد را در بیانات نوروزی‌شان تبیین ساختند و پاسخ بسیاری از شبهات دشمنان و نااهلان را نیز دادند. ایشان ورود نیروی جدید به دستگاه اجرایی را نفس تازه در روح این دستگاه ارزیابی کردند که در صورت انتخاب درست می‌تواند از ظرفیت‌های موجود کشور برای پیشرفت و سربلندی به نحو احسن استفاده کند. 

بدون تعارف، دولت تدبیر و امید، دولت ناتوان و ناکارآمدی در بسیاری از عرصه‌ها بود و اگر نبود همت جوانان و نهادهای انقلابی، چالش‌های به‌مراتب بیشتر می‌شد. ورود نفس تازه و خون جدید در رگ‌های خموده دستگاه‌های اجرایی کشور، بدون شک جنبش عظیمی را برای آزادسازی ظرفیت‌ها ایجاد خواهد کرد و ملت ایران در قرن جدید ثمراتش را به‌خوبی حس خواهند کرد، اما شرط اصلی برای تحقق شعار ایران قوی در دستان خود مردم و انتخاب دقیق و آگاهانه است. 

مشارکت حداکثری برای ایران قوی

«کسی که بنده را هم قبول ندارند، شعار ایران قوی را قبول دارد.» این بخش از سخنان رهبر انقلاب، اهمیت راهبردی دارد. ایشان، جایگاه مردم را در اقتدار کشور، رکن اصلی و اساسی می‌دانند و در تمامی انتخابات از تمام کسانی که به میهن و خاک کشور عشق می‌ورزند و معتقد به ایران مقتدر در جهان هستند

تأکید بر مشارکت دارند. این در حالیست که دشمنان تمام سعی خود را به‌کاربرده‌اند تا انتخابات 1400 بی‌رونق و کم‌رمق برگزار شود. برخی از گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی تندرو در داخل نیز بر بی‌اهمیت بودن جایگاه ریاست جمهوری و تدارکاتچی بودن آن مانور می‌دهند تا مردم را برای حضور در پای صندوق‌ها مردد سازند. مقام معظم رهبری به‌تمامی شبهات انتخاباتی پاسخ دادند و مهم‌ترین مدیریت کشور را ریاست جمهوری دانستند. رئیس‌جمهور در ایران مدیریت کلان بسیاری از نهادها و سازمان‌ها را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم برعهده دارد و تصمیمات هیئت دولت تأثیر اصلی را بر وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور بر جای می‌گذارد. مردم به‌خوبی درک کردند که حضور یک نیروی کارآمد، قوی و جهادی در وضعیت معیشتی و اقتصادی چه تأثیرشگرفی دارند. در چهار سال اول دولت نهم شاهد رونق بی‌نظیری در ساخت‌وساز و اقدامات عمرانی و زیرساخت‌سازی در تمام نقاط کشور بودیم و تا زمانی که دولت وارد حاشیه‌ها نشده بود

رضایت‌مندی از اقدامات دولت در آمارها خود را نشان می‌داد. تغییر رویه‌ها و سپس تغییر دولت در ابتدای دهه 90، کشور را وارد دورانی پر از چالش و ناکارآمدی مدیریتی ساخت. 

سنگینی کار یک رئیس‌جمهور

بر همین اساس، براساس کلام رهبر عزیز انقلاب، مدیریت اجرایی، کار بسیار سنگینی است که نیازمند داشتن شناخت از این جایگاه و مسائل و چالش‌ها و ظرفیت‌های کشور است. ایشان توصیه کردند که کسانی که اهمیت جایگاه و سنگینی کار را درک کرده‌اند و برای آن برنامه دارند وارد کارزار شوند. «اولا باکفایت باشد، ثانیا باایمان باشد، عدالت‌خواه باشد، ضدفساد باشد، دارای عملکرد انقلابی و جهادی باشد، به توانمندی‌های داخل معتقد باشد، مردمی باشد. امیدوار باشد...» شاخص‌های اصلی یک رئیس‌جمهور که در صورت داشتن آن‌ها بدون شک ایران خواهد توانست در حوزه داخلی و خارجی چالش‌ها را مدیریت و ظرفیت‌ها را آزاد سازد و در مسیر پیشرفت کشور به کار گیرد. باوجود شاخص‌بندی و چراغ راهنمایی که برای انتخاب مدیر قوی و کارآمد مشخص‌شده  نگرانی‌ها از کارزارهای انتخاباتی همچنان پابرجاست. برخی از احزاب و گروه‌های سیاسی برای رسیدن به پاستور، دست به هر حربه‌ای می‌زنند که یکی از بدترین آن‌ها ایجاد دوقطبی و دودستگی است. غبارآلود کردن فضای انتخاباتی و ایجاد حاشیه‌هایی که اذهان عمومی را به انحراف می‌کشاند، به کارویژه چنین گروه‌هایی تبدیل‌شده و حتی برای آن اتاق عملیات و فکر ویژه دارند. در انتخابات گذشته اتهام زنی نامزدها علیه یکدیگر و دوقطبی‌های کاذبی چون جنگ- صلح، معیشت – قحطی و ... فضای ترس را بر سر انتخابات کشاند و نتیجه آن نیز انتخاب شخصیتی ناکارآمد برای دستگاه اجرایی بود. ازاین‌رو پس از تجربه‌های ناموفق گذشته، کار ملت بسیار سخت شده تا با شناخت و آگاهی دست به انتخاب بزنند و اسیر بازی‌های سیاسی نشوند. آنچه گفته شد برای روزهای انتخاباتی حیاتی است و فعالین سیاسی و رسانه‌ای متعهد و انقلابی باید با تبیین بیانات رهبری در زمینه بسترسازی برای مشارکت حداکثری و انتخاب رئیس‌جمهوری قوی و کارآمد، روشنگری در جامعه را به‌خوبی انجام دهند و خود نیز وارد کارزارهای بی‌حاصل نشوند.