خبرنگار آمریکایی روزنامه « وال استریت ژورنال » در توییتی مدعی شد آمریکا در نشست هفته آینده وین که در ادامه نشست امروز کمیسیون مشترک برجام برگزار خواهد شد، حاضر می‌شود اما مذاکره مستقیم با ایران انجام نخواهد شد.

او در این خصوص در توییتی نوشت: همه طرف‌ها هفته آینده برای گفت‌وگو درباره احیای توافق هسته‌ای در وین جمع خواهند شد، از جمله آمریکا. گرچه دست‌کم فعلاً مذاکرات مستقیمی بین ایران و ایالات متحده نخواهد بود. برنامه این است که کارشناسان در هفته‌های آتی مذاکرات را به پیش ببرند. 

این خبرنگار در توییتی دیگر درباره اهداف این گفت‌وگوها مدعی شد: هدف دستیابی به دو توافق است. یکی، مشخص کردن گام‌هایی است که آمریکا برای بازگشت به تعهدات برخواهد داشت و همچنین زمان آن‌هاست. دومی، مذاکره با ایران درباره این است که چه گام‌هایی را برای بازگشت به تعهدات طبق توافق هسته‌ای بردارد. برخی امیدوارند در طول زمان آمریکا و ایران بتوانند به طور مستقیم گفت‌وگو کنند. اما فعلاً این کار را نخواهند کرد. 

روزنامه وال استریت ژورنال هم بعد از اعلام خبرنگارش در گزارشی اعلام کرد مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با شرکت همه طرف‌های توافق هفته آینده در وین برگزار خواهد شد و افزود این اولین تلاش جدی برای نجات برجام از زمان روی کار آمدن «جو بایدن» خواهد بود. 

این روزنامه آمریکایی در ادامه به نقل از دیپلمات‌های غربی، افزود «مقامات ارشد از همه کشورهای شرکت‌کننده در توافق، ایران، فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه و چین و مقامات ارشد آمریکایی در پایتخت اتریش جمع خواهند شد. اما مذاکرات مستقیمی در حال حاضر بین مقامات ایرانی و طرف آمریکایی برگزار نخواهد شد».

بعد از آن که «سید عباس عراقچی» معاون وزیر ‌امور‌ خارجه جمهوری اسلامی ایران این ادعا را رد کرد، «لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال که ابتدا این خبر را در توییتی اعلام کرده بود، در توییتی دیگر در توضیح این ادعا گفت که منظورش حضور دو طرف در یک شهر بوده است و مذاکرات مستقیمی بین دو طرف انجام نخواهد شد. 

روزنامه وال استریت ژورنال هم با تغییر تیتر گزارش خود درباره شرکت آمریکا در نشست کمیسیون مشترک، این ادعا را تعدیل کرد.

عراقچی، معاون وزیر خارجه در واکنش به این ادعا، با بیان اینکه در نشست سه‌شنبه در وین صرفا اعضای کنونی برجام حضور خواهند داشت، تصریح کرد: آمریکا در هیچ نشستی که ایران در آن حضور داشته باشد از جمله نشست کمیسیون مشترک برجام حضور نخواهد داشت و این قطعی است.

او همچنین در این نشست با بیان اینکه ایران به محض لغو تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن‌ها، گام‌های جبرانی هسته‌ای را متوقف می‌کند، تاکید کرده بود: برای بازگشت آمریکا به برجام نیاز به هیچ مذاکره‌ای نیست و مسیر آمریکا در این خصوص کاملا روشن است.

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران هم در واکنش به اظهارنظر ادعایی روزنامه وال استریت ژورنال درباره حضور آمریکا در نشست سه شنبه کمیسیون مشترک برجام در پایان گزارشی توییتری خود درباره این نشست، نوشت: «هیچ دیداری بین ایران-ایالات متحده (نخواهد بود) و این کار غیرضروری است».