دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امشب (پنجشنبه ۲۸ اسفند) در آخرین گفت وگوی ویژه خبری سال ۱۳۹۹ ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: با توجه به اینکه در آستانه عید سعید باستانی نوروز هستیم، این عید را به همه مردم به ویژه پرستاران و معلمان که سال کرونایی سختی را سپری کردند، تبریک می گویم. همچنین به کارگرانی که بیکار شدند و مادرانی که علاوه بر نقش مادری، کارمند بوده و به عنوان کمک آموزش معلمان نیز در طول یک سال گذشته فعالیت داشتند، این ایام را تبریک می‌گویم، همچنین به همه مردمی که عزیزان خود را به دلیل کرونا از دست دادند، عرض تسلیت دارم.

رئیس قوه مقننه کشورمان در توضیح سوالی پیرامون قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها گفت: مجلس طرح خوبی را مصوب کرد. این قانون موثر بوده و در آینده تاثیرات بیشتری خواهد گذاشت. ما در مجلس به عنوان نماینده مردم، مهمترین دغدغه آنها را که فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم هاست، دنبال کردیم.

وی اضافه کرد: برای رفع تحریم ها باید تلاش کنیم و همچنین با تکیه به توان داخلی نسبت به خنثی کردن تحریم ها، گام برداریم.

قالیباف با اشاره به مدت زمانی که مجلس برای شکل گیری کمیسیون های تخصصی سپری کرد تا وارد مبحث قانونگذاری شود، گفت: بحث تحریم به عنوان یکی از اولین موضوعات در دستور کار مجلس یازدهم قرار گرفت. برجام یک سند بین المللی و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد است که براساس آن همه طرف ها مکلف به اجرای تعهدات برجام هستند، اما آمریکا به تعهدات خود عمل نکرد و در دوره ریاست جمهوری ترامپ خلاف تعهدات و مقررات بین المللی اقداماتی را انجام داد. این در شرایطی بود که ما تمام تعهداتمان را به صورت تمام و کمال اجرا کردیم.

قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها در چارچوب برجام تصویب شد

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها اظهار کرد: در مجلس کار کارشناسی دقیقی با حضور صاحب نظران، کمیسیون های تخصصی و استفاده از نظرات شورای امنیت ملی انجام گرفت تا این قانون به تصویب برسد. قانون مذکور در چارچوب برجام مصوب شده است.

وی یادآور شد: براساس ماده ۳۶ برجام؛ هر کدام از طرفین که به تعهدات خود عمل نکنند، طرف مقابل اجازه دارد تا نسبت به کاهش تعهدات گام بردارد. بر همین اساس ما در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، کاهش تعهدات برجامی را برای دولت ملزم کردیم و یکی از مهمترین بخش های آن موضوع پروتکل الحاقی بود. همچنین از دیگر مباحث این قانون مجوزی است که به دولت برای غنی سازی ۲۰ درصد و بیشتر داده شده و موضوع راه اندازی آب سنگین اراک نیز از دیگر مفاد این قانون است.

قالیباف تصریح کرد: قانون اقدام راهبردی قبل از روی کار آمدن بایدن در مجلس تصویب شد، دلیلی ندارد که ملت ما یکطرفه به اجرای تعهدات برجامی بپردازد. ما پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا کردیم که همه تحریم ها رفع شود، اما طرف های مقابل نه تنها تحریم ها را برنداشتند، بلکه تحریم های بیشتری را علیه ما اعمال کردند.