اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور عصر امروز( چهارشنبه) در مراسم رونمایی از دانشنامه امام خمینی(ره) که در حسینیه جماران برگزار شد، اظهار داشت: همانطور که مقاومت ملت ایران در برابر تحریم‌ها طی سال های اخیر عزتمندانه بوده است، لغو تحریم ها نیز باید عزتمندانه انجام شود و امیدوارم با تکیه بر خرد جمعی بتوانیم به سرعت به نقطه مطلوب برسیم و سختی ها از دوش مردم برداشته شود.

وی با بیان اینکه روز‌های سختی رو به پایان است و ایام خوشی پیش روی کشور قرار دارد، گفت: دشمنان تسلیم اراده ملت ایران خواهند شد و حتماً باید تحریم‌ها را بردارند و بپذیرند که آن‌ها بودند که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده و تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه ملت ایران وضع کردند.

معاون اول رییس جمهور با یادآوری جنگ تحمیلی هشت ساله، اظهار داشت: امروز نیز در مقطعی حساس قرار داریم و آمریکا جنگ اقتصادی سه ساله علیه ملت ایران آغاز کرد تا زندگی مردم را به شدت تحت تأثیر قرار دهد و هدفشان این بود که با افزایش فشارها بر مردم، زمینه اعتراضات مردمی را فراهم کنند همانطور که باورشان این بود که 22 بهمن سال 97 در تهران خواهند بود.

جهانگیری افزود: مسایل و فشارهای سه سال اخیر بازگو نشده زیرا دشمنی که در مقابل ملت ایران بود دشمنی گردن کلفت و غدّار بود و ما باید با سیلی صورت خود را سرخ می کردیم. اما دشمنان امروز به نقطه‌ای رسیده‌اند که هم تیم ترامپ و هم دولت فعلی اذعان دارند که فشار حداکثری علیه ملت ایران با شکست مواجه شده است.

وی در ادامه با تبریک مبعث پیامبر اسلام (ص)‌ تصریح کرد: وقتی فرصت حضور در حسینیه جماران پیش می آید یاد روزهایی می افتیم که به عنوان یک عاشق امام خمینی(ره) در این مکان حضور پیدا می کردیم و با دیدن چهره زیبا و ملکوتی امام(ره) برای کار و فعالیت روحیه می گرفتیم.

جهانگیری با قدردانی از اقدامات ارزشمند در راستای تدوین و انتشار دانشنامه امام خمینی(ره) از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) تصریح کرد: لازم است از برادر بسیار عزیز و بزرگوارم آیت الله سیدحسن خمینی که همواره منشأ کارهای بزرگ بوده اند نیز قدردانی کنم.

معاون اول رییس جمهور یکی از اقدامات ماندگار، مهم و تاریخی انجام شده توسط آیت الله سیدحسن خمینی را تدوین اندیشه و آثار شخصیت متفکر و تأثیرگذار تاریخ معاصر، امام خمینی(ره) دانست و گفت: آثار مرتبط با امام خمینی(ره) باید به نحوی تدوین شود که در همه زمان ها قابل استفاده باشد.

وی اظهار داشت: ‌اندیشه و حرکت امام ویژگی های متعدد و زیادی دارد که باید هم گفته شود هم نوشته شود و هم از آن حراست شود. اندیشه و حرکت امام هم احیاگرانه بود و هم مردم سالارنه.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: امام(ره) در تاریخ معاصر ایران سه نقش تاریخی و بی‌بدیل ایفا کرد، یکی از این نقش ها احیاگری دین بود. امام احیاگر دین در عصر غیبت در مقطعی بود که تبلیغات متعددی علیه دین وجود داشت.

جهانگیری با اشاره به اینکه امام معمار و رهبر بزرگترین انقلاب مردمی در پایان قرن بیستم بود، خاطرنشان کرد: این جزو کارهای استثنایی است که خداوند به بندگان خاص خود عنایت می کند و برای امام خمینی(ره) این فرصت بزرگ پیش آمد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ‌امام خمینی(ره) موسس یک نظام مردم سالار از منظر دینی بود، گفت: امام خمینی(ره) یک انقلابی بود که نظام ساخت. گاهی انقلابیون کارهایی انجام می دهند اما حاضر نیستند خود را در چارچوب یک نظام محدود کنند.

وی افزود: هنوز 50 روز از انقلاب اسلامی نگذشته بود که امام خمینی(ره) رفراندوم برگزار و نوع حکومت را به رأی مردم گذاشت. در سال اول پیروزی انقلاب اسلامی قانون اساسی برای نظام و انقلاب نوشت و به تصویب مردم رساند و این جزو موارد استثنایی است که رهبر یک انقلاب در اولین سال پیروزی آن، چارچوب نظام و قانون اساسی آن را به رأی مردم برساند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) برای اداره کشور به همان جمله معروف و شاه بیت خود که میزان رأی ملت است معتقد بود تصریح کرد: امام خمینی(ره) معتقد بود همه کارها باید بر اساس خواست ملت انجام شود و شاه بیت او در انجام کارها جمله «میزان رأی ملت است» بود.

جهانگیری ادامه داد: امام خمینی(ره) بزرگترین و مهمترین بحران تاریخی که ملت ایران با آن درگیر بود یعنی جنگ تحمیلی 8 ساله را با تکیه بر عقل جمعی به پایان رساند و پس از پایان جنگ در پاسخ به نامه ای که به ایشان نوشته شده بود، تأکید کردند که بازگشت به قانون را لازمه اداره کشور می داند و در واقع امام قانون و اداره کشور را لازم و ملزوم یکدیگر می دانست.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: در اندیشه امام خمینی(ره) حاکمیت خدا بر زندگی انسان و حاکمیت انسان بر زندگی خود در امتداد یکدیگرند و اینطور تصور نمی شود که انسان نمی تواند در سرنوشت خودش نقش داشته باشد.

وی با بیان اینکه امام(ره) برای جمهوری اسلامی دو رکن اساسی قائل بود گفت: امام(ره) هم جمهوریت و هم اسلامیت را برای جمهوری اسلامی قائل بود به گونه ای که این دو از هم جدایی ناپذیر هستند.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: آنچه امام (ره) را در جامعه و عصر ما ماندگار کرد صداقت در گفتار و عدالت در رفتار بود. امام در قلب مردم بود و در نتیجه استقبال از امام در سال 57 و تشییع پیکر امام تفاوتی با یکدیگر نداشت و حتی تشییع امام پرشکوه تر از استقبال از ایشان بود. امام به معنای واقعی زبان مردم بود و حرف و سخن مردم را می‌گفت.

جهانگیری با بیان اینکه امام خمینی(ره) مظهر اسلام عزت بخش بود، تصریح کرد: امام خمینی(ره) مظهر وحدت جامعه بود و بسیار اصرار داشت که همه جریانات بتوانند با وحدت فعالیت کنند. امام جوان فکر و جوانگرا بود و به مقتضیات زندگی جوانان باور داشت.

در این مراسم از دانشنامه امام خمینی(ره) رونمایی شد و از تعدادی از دست اندرکاران تدوین این دانشنامه قدردانی شد.