به گزارش پارس ، تسنیم به نقل از شبکه خبری « سی ان ان» نوشت، بعد از گذشت ماه ها بحث و جدل، ائتلاف معارضان خارج نشین سوریه روز گذشته در نشست استانبول احمد الجربا را به ریاست این ائتلاف برگزید.

تحلیل های متفاوتی درباره نشست ائتلاف معارضان سوریه در استانبول که به انتخاب الجربا به عنوان جانشین « معاذ الخطیب» منجر شد، ارائه شده است.

برخی گزارش ها حاکی است تحولات مصر و سقوط « محمد مرسی» رئیس جمهوری این کشور در انتخاب الجربا بسیار موثر بود؛ سقوط مرسی نمایندگان جمعیت اخوان المسلمین را برای تصدی ریاست ائتلاف معارضان نظام سوریه کنار زد و زمینه را برای به جلو افتادن نیروهای مورد حمایت رژیم سعودی فراهم کرد.

گفته می شود که ائتلاف معارضان سوریه به سه جناح اصلی اخوان المسلمین (با حمایت مصر) ، جناح مصطفی صباغ (با حمایت قطر) و جناح احمد الجربا با حمایت عربستان سعودی تقسیم شده است.

الجربا زاده سال ۱۹۶۹ میلادی در شهر « قامشلی» است. او رئیس قبیله « شمر» در استان حسکه سوریه است. الجربا در رشته حقوق بیروت تحصیل کرده است. بعد از ناآرامی های سوریه، الجربا به مدت دو سال در زندان سوریه بسر برده است.

گفته می شود او از مریدان « میشیل کیلو» است که جبهه دموکراتیک را تاسیس کرده است.

میشل کیلو نویسنده مخالف دولت سوریه پس از گذراندن سه سال محکومیت، از زندان آزاد شد.

انتخاب رئیس جدید این ائتلاف همزمان شده است با « پیشروی نیروهای دولتی سوریه در بخش هایی از شهر حمص» که از مهم ترین شهرهایی به شمار می رود که درگیری برای باز پس گرفتن آن از دست شورشیان ادامه دارد.

عملیات گسترده ای علیه شورشیان در این شهر از هفته گذشته آغاز شده است.

نیروهای دولتی طی روزها و هفته های گذشته توانسته اند کنترل برخی مناطق استراتژیک سوریه را در دست گیرند و ضرباتی به شورشیان وارد کنند.