سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به نامه نماینده دائمی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین به آژانس بین‌المللی اتمى در مورد حفظ محرمانگى آژانس، گفت: این اولین نامه ما نبود، اما ان‌شاءالله آخرین نامه ما باشد، با آژانس نهایت همکاری را داشتیم اما در گذشته چندین بار درز اطلاعات اتفاق افتاده است.

وی افزود: آژانس بین‌المللی اتمى مسئولیت قطعی نسبت به حفظ محرمانگی اسناد تمام کشورهای عضو دارد، فعالیت‌هاى ایران تماما شفاف بوده، اما ذاتا این اطلاعات محرمانه هستند، این مکاتبات برای یادآوردی مسئولیت‌های آژانس انجام می‌شود.

خطیب زاده در بخش دیگری از نشست خبری با اشاره به سفر نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن به تهران گفت: نماینده سازمان ملل در یمن با آقای ظریف دیدار و گفت‌وگو داشت، امیدواریم نتایج این سفر به حل و فصل مسئله یمن کمک کند، زیرا غم بزرگی برای این منطقه است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ۲۱ بهمن دیدار دیپلماتیک رئیس‌جمهور با سفرای مقیم بود که پوشش لازم داده شد و همان روز سفیر بلژیک را احضار کردیم و مدیرکل اروپای غربی نسبت به اقدام اخیر دادگاه بلژیکی اعتراض کرد؛ چهارشنبه ۲۲ بهمن تمامی سفارتخانه‌های ایران سالگرد پیروزی انقلاب را در فضای مجازی برگزار کردند.

وی با اشاره به سفر رئیس قوه قضائیه به عراق، گفت: این سفر، یکی از سفر‌های موفق خارجی بود و در چهار حوزه روابط سیاسی، قضایی، کنسولی و پرونده شهادت سردار سلیمانی رایزنی‌هایی صورت گرفت. از نظر وزارت خارجه سفر رئیس قوه قضائیه یکی از موفق‌ترین سفر‌های خارجی بوده است. سند‌هایی که در این سفر امضا شد می‌تواند به روابط دو کشور کمک کند.

خطیب زاده با اشاره به اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره لغو تحریم ها اظهار کرد: در سوم اسفند اگر طرف‌های مقابله به تعهدات خود بازنگردند، دولت مکلف است براساس قانون مصوب مجلس اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند؛ این امر زمانبر نیست و هر روزی فرا برسد می‌تواند اجرا شود.

وی ادامه داد: بر این اساس نظارت‌های فراپادمانی متوقف می‌شود که نظارت‌هایی است که ایران در چارچوب پروتکل پذیرفته و به معنی توقف تمامی نظارت‌ها نیست، ایران بخشی از نظارت‌ها را نگه خواهد داشت و پروتکل الحاقی قطعا متوقف خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: همکاری ایران با آژانس ادامه خواهد داشت و ایران طی نامه‌ای همه موارد را به اطلاع آژانس خواهد رساند، همه این اقدامات ایران به سادگی برگشت پذیر هستند به شرطی که طرف‌های مقابل به تعهداتشان برگردند.

یکی از اتباع ایران هنگام ورود به ترکیه بازداشت شده است

وی درباره ادعای مطرح شده در رسانه‌های ترکیه درباره بازداشت یکی از کارمندان سرکنسولگری ایران در استانبول اظهار کرد: هیچ کارمند سرکنسولگری ایران بازداشت نشده است، آنچه رخ داده بازداشت یکی از اتباع ایرانی در هنگام ورود است، با دولت ترکیه در تماس هستیم و نتیجه را خواهیم گفت، این موضوع باید در مسیر خود حل شود.

خطیب زاده با اشاره به کسالت وزیر امور خارجه و عدم حضور او در جلسه دیروز کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: تست کروناى دیروز و امروز ظریف وزیر امور خارجه کشورمان منفى بوده است.

خسارت جانى در حادثه آتش سوزی گمرک افغانستان نداشتیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره آتش‌سوزی گمرک اسلام قلعه افغانستان تصریح کرد: نگاه جمهوری اسلامی کمک به مهار آتش سوزی بود و تصمیم گرفته شد که بلافاصله مرز‌ها ایران باز شود. نماینده‌های ما بلافاصله به مرز رفتند و هیچ گزارش مبنی بر خسارت جانی اتباع ایرانی نداشتیم. جای شکر دارد که با همکاری افغانستان توانستیم این آتش سوزی را مهار کنیم و با افغانستان ابراز همدردی می‌کنیم و در همکاری با افغانستان هستیم که این موضوع را هرچه سریع‌تر حل کنیم.

وی درباره فروش نفت ایران و اقدامات تخریبی آمریکا در این مسیر اظهار کرد: راهزنی آشکار آمریکا در آب‌هاست و جای شرم بسیار زیادی برای آمریکا دارد که به بهانه‌های واهی راهزنی دریایی انجام می‌دهد.

خطیب‌زاده همچنین گفت: آنچه این روز‌ها درباره یک نفتکش گفته می‌شود محموله آن متعلق به دولت ایران نیست متعلق به بخش خصوصی است و این در دوران بایدن صورت گرفته که قرار بود از گردنکشی دولت قبلی فاصله و مسیر قبلی را اصلاح کند، رایزنی دریایی از عهد باستان بوده و هنوز ادامه دارد، از جامعه بین‌المللی می‌خواهم به این وضعیت رسیدگی کند.

وی درباره توئیت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره برجام، بیان کرد: آمریکا متاسفانه همچنان بر رویه غلط دولت قبلی حرکت می‌کند و آنچه امروز اتفاق می‌افتد با قبل از ۲۰ ژانویه هیچ فرقی نکرده است و همان فشار حداکثری و جنایتی که در حق مردم ایران با تحریم‌های ظالمانه صورت گرفت، امروز هم ادامه دارد، صحبت‌هایی شده، اما این حرف نیست که برای ما اهمیت دارد.

خطیب زاده ادامه داد: امروز آمریکا هیچ تفاوتی با دوران ترامپ درخصوص اعمال تحریم‌ها نکرده است و این واقعا می‌تواند نقطه شرمی برای آن‌هایی باشد که کارزار انتخاباتی خود را بر مبنای فاصله گرفتن از سیاست‌های گردنکشانه دولت ترامپ بنا گذاشته بودند، فکر می‌کنیم اگر سیاست اصولی، یعنی اینکه به چندجانبه گرایی برگردند و تعهداتشان را اجرا کنند و از مسیر سیاست فشار حداکثری بازگردند، قطعا جمهوری اسلامی هم مطابق آنچه علنی گفته است، پاسخ مناسب را به سیاست‌های آمریکا خواهد داد.

وی درباره وضعیت کارکنان شرکت رنو در فرانسه گفت:‌ موضوع در دست پیگیری است و سفارت ما در این خصوص فعال است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تبادل زندانیان بین ایران و عراق خاطرنشان کرد: ما سعی کرده‌ایم شرایط آزادی ایرانیان در تمامی کشور‌های دنیا را فراهم کنیم و تا جایی که امکان دارد آن‌ها را به ایران منتقل تا دوران محکومیت خود را سپری کنند.