در پی بروز انفجار ظهر امروز (شنبه) در یکی از مخازن گاز در محوطه گمرک اسلام قلعه افغانستان و وقوع آتش سوزی گسترده در این گمرک، « سعید خطیب‌زاده » سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از تماس استاندار هرات در افغانستان با استاندار خراسان رضوی و درخواست کمک به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر به تاسیسات و همچنین حاضران در محوطه گمرک خبر داد. 

*باز نگهداشتن مرز اسلام قلعه - دوغارون به روی کامیون‌ها، خودروها و افراد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: بلافاصله اقدام اولیه جهت ارائه تسهیلات بیشتر به افراد و خودروهای گرفتار شده در منطقه آتش سوزی هماهنگی شد و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات طی تماس‌هایی با مقامات این استان، از جمله استاندار ابعاد حادثه را مورد بررسی قرار داد همچنین با هماهنگی وزارت امور خارجه و مرزبانی و سایر دستگاه‌های ذیربط مرز اسلام قلعه – دوغارون به روی کامیون‌ها، خودروها و افرادی که برای گریز از آتش سوزی به سمت مرزهای کشورمان گریخته بودند باز نگهداشته شد. 

خطیب زاده اضافه کرد: همچنین جمهوری اسلامی ایران برای کمک به آسیب دیدگان و مجروحان احتمالی حادثه، تدابیری اتخاذ کرده است و تماس بین مقامات ذیربط دو کشور در این ارتباط در جریان است. 

* اطلاعی از وارد آمدن صدمه به اتباع ایرانی دریافت نکرده‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تاکید کرد: تاکنون در خصوص آسیب دیدگان احتمالی حادثه گزارشی واصله نشده و همینطور در خصوص وارد آمدن صدمه به اتباع ایرانی نیز اطلاعی دریافت نکرده‌ایم و امید داریم با کمک مقامات دو کشور در مرز، هر چه سریع‌تر دامنه آتش سوزی مهار شود.

پیش از این نیز «سید رسول موسوی» مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی نوشته بود: هشدار؛ آتش در خانه همسایه، آتش در خانه ماست. آتش سوزی گسترده در اسلام قلعه مرز ایران با افغانستان. باید با تمام قوا به کمک افغانستان رفت. هر کاری را که در حیطه وظایفم بود انجام دادم اکنون منتظرم ببینم در عمل چه خواهد شد؟

گفتنی است ظهر امروز انفجار سنگینی در گمرک اسلام قلعه مقابل مرز دوغارون در شهرستان تایباد رخ داد.