سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه  با تبریک چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در تشریح تحولات حوزه دیپلماسی کشور گفت: چهارشنبه گذشته وزیر امور خارجه عراق به تهران سفر کرد، در این سفر برخی توافقات و همچنین روند قضایی آمران  و عاملان ترور سردار سلیمانی بررسی شد، علاوه بر این روسای بانک‌های مرکزی دو کشور توافقاتی داشتند.

وی ادامه داد: در هفته گذشته شاهد صدور رای صلاحیتی دیوان بین المللی دادگستری بودیم که یکی از پیروزی‌های جمهوری اسلامی ایران بود. امیدواریم در ادامه این مسیر به نفع مردم بزرگ ایران پیش برود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به گفت و گوی وزیر امور خارجه با همتای تایلندی خود در روز جمعه افزود: روز گذشته هم رئیس مجلس شورای اسلامی به مسکو سفر کرد. اکنون هم دیدار با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن را داریم.

خطیب زاده همچنین از سفر حجت الاسلام رئیسی به عراق خبر داد و گفت: امروز رئیس قوه قضاییه به عراق سفر خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر امورخارجه عراق به ایران و حامل بودن پیام برای ایران از سوی وی خاطرنشان کرد: این سفر در ادامه رایزنی‌های دو کشور بود، بحث اقتصادی، مراودات مرزی و پیگیری ترور سردار سلیمانی دستور کار این سفر بود که در این موارد ملاقات‌های خوبی انجام شد. ادامه همکاری‌ها در کمیسیون مشترک هم در این سفر مورد بررسی قرار گرفت.

پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا می‌کنیم و عضو آن نیستیم/ قدم‌های کاهشی را به اطلاع آژانس رساندیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: برجام نیاز به میانجیگر ندارد، در مورد همه مسائل برجام حتی ویرگول‌های آن رایزنی و گفت و گو شده است. طرف مقابل می‌تواند به راحتی به تعهداتی که درباره آن مذاکره و آنها را قبول کرده‌اند، بازگردد. ضمن اینکه اروپا باید به تعهدات خود بازگردد. ما می‌ترسیم یک روز یکی دیگر مدعی میانجیگری میان ایران و اروپا شود.

وی افزود: ما به حرف اهمیت نمی‌دهیم، مبنای قضاوت و عمل ما اقدام است و چارچوب آن را برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ مشخص کرده است؛ آمریکا باید به برجام و تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ برگردد و بعد که به تعهداتش برگشت تازه امکان دارد پشت میز مذاکره بنشیند.

خطیب زاده ادامه داد: پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا می‌کنیم و عضو آن نیستیم و توقف برخی نظارت‌های فراپادمانی در چارچوب فعالیت‌های ما ذیل برجام صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه قدم‌های کاهشی را به اطلاع آژانس رساندیم و بعدا هم آژانس راستی آزمایی کرد اظهار کرد: تمام قدم‌های ایران برگشت پذیر هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: اگر ایران سوم اسفند نظارت‌های فرا پادمانی را متوقف کند، اما آمریکا به تعهداتش برگردد دوباره اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی توسط ایران قابل انجام است. این انتخاب آمریکا و اروپاست که می‌خواهند هر کدام از این گام‌ها برداشته شود.

خطیب زاده تاکید کرد: ما جلوی عاقل شدن آمریکا را نخواهیم گرفت و استقبال می‌کنیم آمریکا به مسیر گردنکشی که دچار آن بود خاتمه دهد، منتظر اقدام طرف مقابل در بازگشت به تمام تعهدات می‌مانیم. آن‌ها میز مذاکره و برجام را ترک کردند. ما کسی را پشت میز ندیدیم بیایند و بعد ما ببینم چه موضوعاتی را می‌توانیم با آن‌ها بحث کنیم.

اگر کرونا نبود، احتمال برگزاری دیدار آقای قالیباف و پوتین وجود داشت

سخنگوی وزارت خارجه درباره لغو دیدار رئیس مجلس با رئیس جمهور روسیه اظهار کرد: حیف است که سفر رئیس مجلس به روسیه که از اهمیت و سازنده بودن بالایی برخوردار است، تحت حاشیه و حرف های بی اساس برخی قرار بگیرد.

وی افزود: برخی از آنهایی که نمی‌دانند و حتی می‌خواهند از هر موضوعی ماهی‌گیری کنند، منافع ملی را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ اگر موضوع کرونا و دستورالعمل‌های بهداشتی نبود، احتمال برگزاری این دیدار وجود داشت.

خطیب زاده تصریح کرد: به طور اساسی آقای قالیباف ملاقات‌های مهمی با مقامات روسی و همتای خود دارد. اگر یک تاجر هم بخواهد سفری برود و از ما کمک بخواهد، وزارت امور خارجه تسهیلات لازم را فراهم می‌کند؛ در این سفر حداکثر همراهی و همکاری بین ظریف و قالیباف و مجلس و وزارت امور خارجه وجود داشته است.

حکم اسدالله اسدی بدعتی اشتباه توسط یکی دو پایتخت اروپایی بود

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری با اشاره به برگزاری دادگاه اسدالله اسدی تصریح کرد:  فرآیند حکم صادره توسط دادگاهی در بلژیک علیه اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان، از روز اول یک فرآیند بیمار و مسموم بود و یک عملیات فریب بود که متاسفانه برخی جهات سوم در آن دخیل بودند و یک نقض آشکار مصونیت دیپلماتیک و بدعت اشتباهی توسط یکی دو پایتخت اروپایی گذاشته شده و یک مقابله با نهاد دیپلماسی توسط برخی کوته بینان در برخی پایتخت‌های اروپایی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: ایران نه تنها حق خود را برای پاسخگویی محفوظ می‌داند بلکه از همه ابزار‌های سیاسی و حقوقی استفاده کرده که حقوق آقای اسدی تامین شود. ما نه رای دادگاه را به رسمیت شناختیم نه خود دادگاه را به رسمیت می‌شناسیم آن چه را به صورت خودخوانده بیان کردند به رسمیت نمی‌شناسیم.

ریشه و مشکل یمن تجاوز عربستان سعودی است/ درباره آینده یمن قطعا مردم یمن و گروه‌های یمنی باید صحبت کنند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل اظهار کرد: گریفیتس نماینده ویژه دبیرکل با این دستورکار وارد ایران شده که هم رایزنی کند و هم پیشنهادات ایران را بررسی کند.

خطیب‌زاده افزود: امیدواریم نتیجه آن آرامش بیشتر در منطقه و کمک قاطع به حل بحران یمن باشد، ریشه و مشکل یمن تجاوز عربستان سعودی است؛ اگر امروز عربستان کشتار را متوقف کند فردا ترک مخاصمه صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: قدم اول توقف جنگ و خونریزی در یمن و خروج از خاک یمن در چارچوب ابتکار سازمان ملل همه این گفت‌وگو‌ها می‌تواند صورت بگیرد، درباره آینده یمن قطعا مردم یمن و گروه‌های یمنی باید صحبت کنند.