« سید عباس عراقچی » معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به کویت سفر کرده، صبح امروز (سه شنبه) ۷ بهمن ۱۳۹۹ با «احمد ناصر المحمد الصباح» وزیر امور خارجه کویت دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

 عراقچی در این دیدار ضمن تقدیر از تلاش های کویت در برقراری تفاهم و مصالحه بین کشورهای خلیج فارس، بر دو عنصر گفتگو و عدم دخالت کشورهای خارج منطقه به عنوان دو اصل مهم برای امنیت دسته جمعی در منطقه تاکید کرد.

معاون وزیر خارجه کشورمان در این دیدار بر لزوم استمرار رایزنی‌های دو کشور جمهوری اسلامی ایران و کویت پیرامون مسائل دوجانبه و منطقه‌ای تاکید و عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای تحکیم مناسبات با کویت و دیگر کشورهای منطقه را به اطلاع طرف کویتی رساند.

وی همچنین یاد آور شد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در منطقه، همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس در زمینه‌های مختلف می‌تواند آینده‌ای روشن و نویدبخش برای منطقه به ارمغان آورد. 

معاون وزیر خارجه ضمن اشاره به اهمیت تامین امنیت و ثبات در منطقه توسط خود کشورهای منطقه، این امر را در گرو همکاری دسته جمعی این کشورها و عدم مداخله خارجی خواند.

*امنیت خلیج فارس موضوعی است که تنها به کشورهای منطقه مربوط می‌شود و در این موضوع ایران تنها حاضر است با کشورهای منطقه گفت‌و‌گو کند

وی اضافه کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران امنیت خلیج فارس موضوعی است که تنها به کشورهای منطقه مربوط می‌شود و در این موضوع ایران تنها حاضر است با کشورهای منطقه گفت‌و‌گو کند. 

معاون وزیر خارجه ایران در این دیدار همچنین با تشریح سیاست جمهوری اسلامی ایران در برابر بازگشت احتمالی آمریکا به برجام گفت: هیچ مذاکره ای درمورد برجام یا موضوعاتی فراتر از برجام وجود نخواهد داشت، اما نحوه و چگونگی بازگشت همه طرف ها به اجرای برجام می تواند در قالب ١+۵ مورد گفت‌وگو قرار گیرد. 

عراقچی تاکید کرد: بنابراین جمهوری اسلامی ایران اولا در هیچ موضوعی غیر از نحوه اجرای برجام با کشورهای ١+۵ صحبت نخواهد کرد و ثانیا در مورد امنیت منطقه خلیج فارس تنها حاضر است با کشورهای منطقه و بدون هیچ دخالت خارجی گفت‌وگو کند. 

شیخ احمد ناصر وزیر خارجه کویت در این ملاقات با استقبال از استمرار رایزنی‌های دو کشور، گفت‌وگو و مذاکره بین کشورهای منطقه را تنها راه حل مناسب برای رفع اختلافات بیان کرد.

وی همچنین بر اراده و علاقه مندی کویت نسبت به توسعه مناسبات دو کشور در حوزه‌های مختلف تاکید کرد.

توئیت عراقچی پس از دیدار با وزیر امور خارجه کویت

به گزارش فارس، عراقچی همچنین در توئیتی درباره این دیدار نوشت: امروز دیدار بسیار سودمندی با وزیر امور خارجه کویت داشتم. در این دیدار تاکید کردم جمهوری اسلامی ایران در هیچ موضوعی غیر از نحوه اجرای برجام با کشورهای عضو برجام صحبت نخواهد کرد و در مورد امنیت منطقه خلیج فارس آماده است تنها با کشورهای منطقه و بدون هیچ دخالت خارجی گفت‌وگو کند.

سفر عراقچی به کویت در حالی انجام شده است که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز امروز (سه‌شنبه) در سفری منطقه‌ای در مسکو حضور داشت. سفر ظریف از باکو شروع شد و پس از مسکو وی به ایروان و از آنجا به تفلیس خواهد رفت و ترکیه نیز مقصد پایانی سفر رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است.