مرحله اول رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۵ در تاریخ ۲۶ دی ماه ۹۹،‌با اجرای عملیات ترکیبی موشکی و پهپادی نیروی هوافضای سپاه در منطقه عمومی کویر مرکزی ایران با رمز مقدس یا فاطمه الزهرا (س)  برگزار شد.

در این مرحله از رزمایش که با حضور عالی ترین فرماندهان و مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد، با بهره‌گیری از نسل جدید موشک های بالستیک زمین به زمین و پهپادها، تهاجم ترکیبی به پایگاه دشمن فرضی و انهدام تمامی اهداف تعیین شده انجام پذیرفت. همچنین در رزمایش اقتدار ۹۹ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی که به منظور ارزیابی تیپ‌های متحرک هجومی و واکنش سریع نزاجا به مدت ۲ روز در سواحل مکران انجام گرفت با دست یابی به اهداف از پیش تعیین شده پایان یافت. گفتنی است در این رزمایش قدرت تحرک و تیپ‌ها و لشکرهای واکنش سریع و متحرک هجومی نیروی زمینی ارتش ارزیابی شد.

دراین راستا سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که طی زمایش پیامبر اعظم نسل تازه‌ای از موشک‌های بالستیک آزمایش شده که می‌توان از آن  برای هدایت فن‌آوری هوش مصنوعی بهره‌ برد.

پس از رزمایش موشکی سپاه ، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: ترکیب رزمایش موشک‌های بالستیک سپاه با عملیات پهپادی و فناوری هوش مصنوعی «هندسه قدرت دفاعی ایران» را اقتدار و جانی تازه بخشید.»

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با اشاره به برگزاری رزمایش‌های اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ویژه رزمایش موشکی نیروی هوافضای سپاه، گفت: «ساخت محصولات دفاعی از مصادیق اقتدار آفرینی و آمادگی است. کشور ما آمادگی نشان دادن هر عکس العملی را برابر هر تجاوزی دارد و این رزمایش‌ها پیامی مهم هم برای دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران دارد، رزمایش‌ها صرفاً بخشی از اقتدار دفاعی کشور را به دشمنان نشان می‌دهد.»

به موجب رزمایش‌های اخیر سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران زیاده‌خواهان ناچار به سکوت و دریافتند که چنانچه کوچکترین اقدامی از سوی دشمن انجام شود، با توان موشکی ایران روبه رو خواهند شد. پیام دیگر این مانور به رغم تهدیدهای اخیر دشمنان اسلام این بود که قدرت پهپادی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند دشمنان اسلام را شگفت‌زده و مصداق آمادگی در لحظه‌ی نیروهای ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران شود.

در بررسی ثمرات رزمایش‌های اخیر سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران «پارس‌نیوز» به گفت‌وگو با جعفر قناد باشی، تحلیلگر سیاست خارجی و کارشناس مسائل غرب آسیا پرداخت.

*رزمایش اخیر‌سپاه، اثبات امنیت ایران بود

جعفرقناد باشی ، تحلیلگر سیاست خارجی و کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «پارس‌نیوز» عنوان کرد: «برگزاری رزمایش‌های اخیر سپاه و ارتش با چندین هدف انجام شد و نخستین دلیل آن ایجاد آمادگی برای نیروهای ارتش و سپاه کشور بود تا هرچه تمام‌تر آماده‌ی مقابله با دشمن و درصدد افزایش قدرت دفاعی خود گردند.»

وی افزود: «دومین هدف برگزاری این رزمایش، آزمایش سلاح‌های جدید و پیشرفته کشور بود که به تازگی در اختیار نیروهای سپاه و ارتش قرار گرفته است. مجموعه‌ای از سلاح‌های فوق‌العاده که ‌بی‌شک در صحنه عمل به‌کار گرفته می‌شود.»

قنادباشی تصریح کرد: «در عرصه سیاست داخلی، رزمایش‌های اخیر اطمینان خاطری به مردم بود تا بدانند نیروهای دفاعی کشور همواره آماده و چنانچه دشمن قصد تجاوز به خاک ایران را کند، به سادگی می‌‌توانند آن‌ها را از بین ببرند. بنابراین رزمایش‌‌های اخیر سپاه و ارتش کشور، اثبات امنیت ایرانی‌ها بود.»

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین خاطرنشان کرد: « ایران کشوری‌ست که به دلیل شرایط جغرافیایی، منابع طبیعی، ثروت و خط مشی مستقل خود همواره در طمع دشمن قرار دارد اما هیچ‌گاه این طمع دل مردم را نلرزانده و به واسطه نیروهای آماده‌ی کشور، مردم همواره احساس امنیت و آسایش دارند.»

وی گفت: «رزمایش‌های اخیر یادآوری کرد که جمهوری اسلامی ایران از هیچ کشوری سلاح دریافت نمی‌کند و خواستار مستشار نظامی از هیچ حکومتی نیست. همچنین در هیچ‌یک از ادوار گذشته، ایران اسلامی تن به معامله‌های خفت‌بار نداده و پذیرای خواسته‌ی دشمنان نشده است.»

او همچنین یادآور شد: «هنگامی ک امنیت برقرار است، رونق اقتصادی نیز شکل می‌گیرد. بنابراین مقابله با خطرات از سوی نظام، تمایل به سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد.‌»

*در صورت خطای دشمن، تمامی منافع‌شان نابود می‌گردد

قنادباشی بیان کرد: « اقتصاد حال حاضر ایران نیازمند رونق و شکوفایی‌ست‌. بنابراین الزام دارد تا با پیروی از صحبت‌های مقام معظم رهبری جهش تولید فراگیر و اطمینان خاطر نسبت به محصولات داخلی بیش از پیش گردد. به موجب رزمایش‌‌های اخیر سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری در کشور بودند، ‌میل به سرمایه‌گذاری در آن‌ها افزایش یافت چراکه هم‌اینک با نظام باثبات که همواره توانایی مقابله با خطرات را دارد، رو به رو هستند.»

این تحلیلگر سیاست خارجی ادامه داد: «در عرصه سیاست‌ خارجی، رزمایش‌های اخیر سپاه و ارتش به دشمنان اثبات کرد که هیچ‌گاه فکر تجاوز به خاک ایران به سرشان نزند زیرا ایران اسلامی آنقدر توان‌مند است که بتواند در صورت خطا تمامی منافع‌شان را نابود و از پیش‌برد اهداف‌شان در عرصه سیاسی جلوگیری کند. این رزمایش‌ها بازدارنگی ایجاد می‌کند و نشان می‌‌دهد که ما نه‌تنها تأمین کننده امنیت کشورمان، بلکه امنیت منطقه را هم می‌توانیم تأمین کنیم.»

وی گفت: «تفاوت این مانور با مانورهای گذشته در این بود که توانستیم توامندی‌های تهاجمی خود را نشان می‌دهیم و با نمایش این موضوع، دشمن را به سمت اتخاذ آرایش تدافعی هدایت کنیم.»

قنادباشی در پایان این گفت‌‌وگو اظهارداشت: «برگزاری این رزمایش‌ دشمن را در لاک دفاعی خود فرو برد. به موجب این امر کارشناسان نظامی دنیا دریافتند که ایران در اوج قدرت دفاعی و توانمندی‌های نظامی است. پیش از دشمن فکر می‌کرد ایران منتظر است تحریم‌ها شکسته شود تا از آن‌ها سلاح بخرد اما این رزمایش اثبات کرد که تحریم‌ها نه تنها مانع جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه می‌تواند زمینه‌ ساز پیش برد اهداف و پیدایش فرصت‌های نوین شود.»