مراسم تجلیل و تقدیر از پژوهشگران برتر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با حضور محمدباقر قالیباف رئیس پارلمان، علیرضا زاکانی رئیس این مرکز و بابک نگاهداری مشاور رئیس مجلس در این محل برگزار شد.

در این مراسم همچنین مسئولان دفتر قم مرکز پژوهش‌ها در ارتباطی برخط با محل همایش از اهداف خود را تشریح کردند.

علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: در آستانه شروع چهل و سومین سال انقلاب باید راه نویی را با همفکری برداریم. ۱۴ رویکرد تحولی را از رشته‌های مختلف با استفاده از ظرفیت‌ها دنبال می‌کنیم تا به عنوان فعالیت پویای مجموعه مرکز پژوهشها، مجلس و مسئولان کشور را بهره‌مند کنیم.

در ادامه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به مرکز پژوهش‌ها پیش از ورود به مجلس اعتقاد قلبی داشتم و به اهمیت این مرکز برای ایجاد تحول باور دارم. قرار نیست دو دفتر قم و تهران مرکز پژوهش‌ها کار موازی انجام بدهند و همه باید وظیفه شناس باشیم.

او افزود: جای علم بر پیشانی سیاست خالی است و اثرش را در حکمرانی نگذاشته است. در سیستم بروکراسی کشور، نظام اداری و بودجه و علم ما در اختیار سیاستمداران و دانشمندان نیست.

رئیس مجلس تصریح کرد: در نتیجه نظام اداری و اجرایی دست و پای مردم را بسته و موجب اعتراض و انتقاد مدیران در همه قوای سه گانه شده است.

قالیباف ادامه داد: گزارش عملکرد مرکز پژوهش‌ها درباره برنامه‌های توسعه نشان دهنده سوء مدیریت در مجموعه کشور است و البته در برخی مجموعه‌ها کار‌های خوبی به نمایش گذاشته شده است. در یکی از کار‌های مرکز پژوهش‌ها در سال‌ها ۹۵ درباره مسائل کشورداری گزارش‌های خوبی ارائه شده، اما جایی ندیدم اثرگذار و اجرا شده باشد.

وی با بیان این سوال که مرکز پژوهش‌ها باید پاسخ دهد که رسالت ما در این مرکز چیست؟ گفت:  آسیب شناسی‌ها نشان می‌دهد که هر مجموعه‌ای از فلسفه وجودی‌اش فاصله گرفته‌، کارش زمین مانده و بی خاصیت شده است؛ همچنین این خروج از رسالت، در مجموعه‌های دیگر دخالت کرده و موجب ایجاد مجموعه جدید در سیستم برای پر کردن خلأها شده است؛ حدود ۹۰ درصد درآمد کشور به هزینه جاری همین سیستم‌های مشکل زا تعلق می‌گیرد.

رئیس مجلس افزود: تعریف دقیق رسالت مرکز پژوهش‌ها بسیار اهمیت دارد و این نهاد گنجینه تحول در چالش سیستم کشورداری و بروکراسی است.