آمریکایی ها مذاکرات هسته ای با ایران را به بن بست کشاندند
به گزارش پارس به نقل از خراسان: وزیر خارجه اسبق انگلیس که جزو سه وزیر خارجه اروپایی مذاکره کننده درباره برنامه هسته ای ایران در ۱۰ سال پیش بود، در یک نشست کارشناسی تصریح کرد ایران در پی ساختن بمب اتم نیست و این دیدگاهی نیست که ساده لوحانه باشد. به گزارش فارس، « جک استراو» ، که در یک نشست کارشناسی در « بی بی سی» سخن می گفت، اظهار کرد: هیچ شواهدی مبنی بر اینکه ایران در حال ساخت بمب اتمی است وجود ندارد. در این نشست کارشناسی، « جک استراو» با خانم « ملانی فیلیپس» ، روزنامه نگار، نویسنده و کارشناس مسائل سیاسی و یک کارشناس دیگر مناظره ای درباره برنامه هسته ای ایران داشت. در بخشی از این نشست مجری بی بی سی با لحنی که به چاشنی تمسخر هم آغشته بود، به « استراو» گفت: « شما سالها با ایران مذاکره کردید و به جایی نرسیدید. » وزیر خارجه اسبق انگلیس که پیشتر در کتاب خاطراتش نئوکان های تندرو آمریکایی و به خصوص سخنرانی سالانه جورج دبلیو بوش در کنگره آمریکا که ایران را محور شرارت خوانده بود را از جمله عوامل تخریب کننده دستاوردهای مذاکرات هسته ای با ایران که به مراحل خوبی رسیده بود، ذکر کرده بود، در پاسخ به پرسش مجری بی بی سی، بار دیگر آمریکا را مقصر به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای با ایران دانست: « ما داشتیم به نتیجه می رسیدیم، اما این آمریکایی ها بودند که زیر پای خاتمی را خالی کردند و بعد چیزی را کشت کردند که نمی خواستند. »

ملانی فیلیپس، روزنامه نگاری که در روزنامه تایم انگلیس مقاله های زیادی علیه کشورمان منتشر کرده است در این نشست گفت: « … ما خیلی وقت است که با ایران مذاکره و گفت وگو کرده ایم. ما به آنها هدیه ای گرانبها داده ایم که در پی آن هستند: یعنی زمان برای ساختن بمب. من با ایشان (اشاره به جک استراو) مخالفم… » در این جا جک استراو سخنان وی را قطع کرد و از « فیلیپس» پرسید: « پس این بمب که می گویید کجاست؟ » ملانی فیلیپس پاسخ داد: « دارند تلاش می کنند بسازند» در ادامه « جک استراو» گفت: « حس درونی من درباره برنامه هسته ای ایران این است که آنها در حال پیشبرد یک برنامه هسته ای غیرنظامی هستند و در عین حال به دنبال دستیابی به ظرفیت های فکری برای ساخت بمب اتمی هم هستند. اما هیچ شواهدی، نه از آژانس و نه از آمریکایی ها شواهد آمریکایی ها که کاملاً عکس این موضوع است وجود ندارد که خبر از تسلیحات بدهند؛ ملانی! من متاسفم، شواهدی که خبر از تسلیحات ایران بدهند، کمتر از شواهدی است که خبر از سلاح های عراق یا لیبی می دادند. این چیزی است که درست است. » در پایان برنامه جک استراو، بار دیگر به عدم وجود شواهدی مبنی بر انحراف برنامه هسته ای ایران از مسیرهای غیرنظامی اشاره کرد: « بگذارید این را مشخص کنیم. آمریکا یک گزارش برآورد اطلاعاتی منتشر می کند. آنها در سال ۲۰۰۷ یکی از این برآوردها را منتشر کردند که دقیقاً با همین عبارات می گفت قضاوتشان این است که ایران برنامه ساخت تسلیحات اتمی اش را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است و هیچ شواهدی مبنی بر پیگیری مجدد آن وجود ندارد. البته من قبول دارم که مقدار زیادی اطلاعات مبهم وجود دارد، مثلا درباره غنی سازی سطح بالای ایران؛ اما این، هنوز و به هیچ عنوان به معنی ساخت بمب اتمی نیست. »

ابراز نگرانی روسیه از معین نشدن زمان مذاکرات ایران و ۱+۵
در همین حال به گزارش ایسنا، سرگئی ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه از این که با وجود انتخاب رییس جمهور میانه روی جدید ایران تاکنون پیشرفتی برای برگزاری مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ درباره موضوع هسته ای تهران صورت نگرفته است، ابراز نگرانی کرد. وی گفت: در حال حاضر توافقی درباره زمان و مکان دور بعدی مذاکرات صورت نگرفته است و این ما را نگران می کند. در همین حال یک مقام ارشد آمریکایی نیز با تاکید بر این که واشنگتن « مصمم است» موضوع هسته ای ایران را به صورت دیپلماتیک حل کند، از تهران خواست به میز مذاکرات بازگردد. وی مدعی شد: پنجره چنین راه حلی باز است و ما قصد داریم آن را دنبال کنیم. اظهارات این مقام آمریکایی درحالی انجام می شود که پس از مذاکرات آلماتی ۲ در فروردین ماه سال جاری قرار بود کاترین اشتون به پیشنهادهای ایران پاسخ دهد اما در دیدار ۲ جانبه ای که حدود ۲ ماه قبل میان اشتون و جلیلی در استانبول انجام شد، به این پیشنهادها پاسخ داده نشد و در مقابل جان کری وزیر امورخارجه آمریکا، ویلیام هیگ نخست وزیر انگلیس و برخی مقامات اروپایی و آمریکایی هرگونه مذاکره با ایران را به بعد از انتخابات موکول کردند و پس از آن نیز زمانی برای مذاکره ایران و ۱+۵ تعیین نشده است.